فعالان کیش از راه نجات مناطق آزاد می گویند

ژیوار

جزیره کیش از دوران رونق خود در دهه هفتاد فاصله گرفته و از استانداردهای یک منطقه ویژه گردشگری تنزل کرده است. گردشگران خارجی کیش را نمی‌شناسند و گردشگران داخلی از پس هزینه سفر به آن برنمی‌آیند. در این شرایط، فعالان اقتصادی و فرهنگی کیش یک‌صدا بازگشت به قانون مناطق آزاد مصوب سال 72 را راه حل نهایی مشکلات جزیره می‌دانند.

کاماپرس در گفت‌وگو با فعالان اقتصادی و فرهنگی کیش درباره درخواست آنان از دولت جدید به گفت‌وگو نشسته است:

رفع تحریم‌ها توسط مناطق آزاد

رحمان سادات نجفی؛ مدیرکل جامعه بازاریان کیش

بخشی‌نگری بعضی از مسئولان باعث شده مناطق آزاد را در مقابل خود ببینند و در پیشرفت آن‌ها سنگ‌اندازی کنند. با این‌که بیش از 30 سال از تشکیل مناطق آزاد در کشور می‌گذرد، نه تنها آن‌ها را به‌عنوان پروژه‌های ارزشمند ملی به رسمیت نمی‌شناسند بلکه این مناطق را به‌غلط، به‌عنوان مسبب تمام مشکلات کشور و سکویی برای واردات معرفی می‌کنند. اگر این مناطق را به‌عنوان پروژه‌ای ملی ببینیم می‌توانبم اعتباری بین‌المللی برای آن‌ها ایجاد کنیم و از مناطق آزاد حلقه اتصالی بین اقتصاد ملی و اقتصاد بین‌المللی بسازیم. کما این‌که کشورهای دیگر از مناطق آزاد خود برای رفع محدودیت و تحریم استفاده می‌کنند. قانون مناطق آزاد مصوب مجلس چهارم در سال 72، به عقیده همه صاحب‌نظران، مترقی و حکیمانه است و کشورهای دیگر نیز از آن برای ایجاد مناطق آزاد خود الگوبرداری کرده‌اند اما در کشور خودمان تنها 35 درصد از آن اجرا شده است. دولت اگر پروژه‌ای تعریف کند و به‌مدت 5 سال، این قانون را به‌طور کامل در منطقه آزاد کیش اجرا کند خواهد دید که وضع جزیره دگرگون خواهد شد.

دریان سفر امید

بیشتر بخوانید:

باور به شعارهای انتخاباتی پزشکیان

مهرداد ایاز؛ فعال فرهنگی و مدیر کتابفروشی خط سوم

نخستین اقدام دولت باید لغو کلیه مصوباتی باشد که در تعارض با قانون مناطق آزاد هستند. جایگاه مدیریت سازمان مناطق آزاد باید به معاون رئیس جمهور برگردد و به این سازمان اختیارات کافی و در حد نماینده دولت اعطا شود. ریاست سازمان را نیز باید به فردی داد که به شعارهایی که باعث اقبال مردم به پزشکیان شد باور داشته باشد.

اگر این موارد اجرا شوند مشکلات کیش -که کم هم نیستند- حل‌شدنی خواهند بود. جزیره کیش به واسطه ساختار اجتماعی خود و پایه‌های درستی -که در سال‌های دور از منظر اجتماعی و تعاملات فرهنگی پی ریزی شده‌اند- فوراً خود را در صف اول یاری رساندن به سازمان منطقه آزاد قرار خواهد داد؛ مشروط بر این‌که دولت نیز مردم را باور کند.

شناساندن کیش به گردشگران خارجی

جواد رستگار؛ معاون گردشگری گروه هزاره سوم

بهترین اقدام برای شکوفایی کیش تسهیل ورود گردشگر خارجی به جزیره و به تبع آن، ورود ارز به این منطقه است. سابقاً برای تفریح گردشگران خارجی در سواحل کیش، پلاژ مخصوص وجود داشت؛ اکنون نیز باید چنین امکاناتی برای گردشگران فراهم شود. مانع دیگر بر سر گردشگری، فقدان تبلیغات مناسب و ناآشنایی کشورهای دیگر (حتی کشورهای منطقه) با جزیره کیش است. در نمایشگاه‌های خارجی می‌بینیم که کیش بسیار مهجور است. هنگامی که گردشگران را به جزیره می‌آوریم برای بار اول با کیش آشنا می‌شوند و از آن استقبال می‌کنند زیرا در کیش می‌توانند تفریحات موجود در دبی را با هزینه بسیار پایین‌تر تجربه کنند. امروزه گردشگران روس به‌خاطر تحریم‌های جهانی به دنبال مقاصد جدید برای پرواز می‌گردند، این گردشگران به ترکیه سرازیر می‌شوند و اقتصاد ترکیه را شکوفا می‌کنند؛ زیرا ترکیه توانسته است از ارتباط خود با کشورها، درست استفاده کند، اما ما نتوانسته‌ایم از رابطه خوب خود با روسیه هیچ بهره‌ای را در جهت رونق گردشگری ببریم. باید برای شکوفایی گردشگری فکری کرد؛ مثلاً برای هواپیمایی‌ها سوبسید در نظر گرفت تا از مقاصد خارجی به ایران پرواز داشته باشند.

اعتبار یافتن مناطق آزاد با اجماع حاکمیت

محمد ثاقب فرد؛ کارشناس اقتصادی و مشاور رسمی مالیاتی

مناطق آزاد کشور درصورتی اهمیت خود را بازمی‌یابند که ارکان مختلف حاکمیت بر سر ارزش قائل شدن برای آن‌ها تفاهم داشته باشند. قدرت تصمیم‌گیری درمورد مناطق آزاد باید به مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به‌عنوان نماینده عالی دولت بازگردد. برای اجرای سیاست‌های کلی نظام درمورد مناطق آزاد لازم است که به قانون بازگردیم؛ باید ماده 65 قانون احکام دائمی توسعه اجرا شود و قانون مناطق آزاد مصوب سال 72 در دستور کار قرار بگیرد.

انتهای پیام

آژانس هرمس 724
روکش مارال
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز