علت افزایش قیمت کارخانه خودروها چیست؟

ژیوار

افزایش قیمت کارخانه ای برخی خودروها در طرح‌های جدید فروش سبب انتقاداتی شده است؛ در صورتی که افزایش قیمت به خودروسازان ارتباطی ندارد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از دنیای اقتصاد، افزایش قیمت خودروها در مبدا به اجرای قانون جدید مالیات ارزش افزوده مرتبط است و از 13 دی ماه از سازمان امور مالیات به شرکت‌های خودروساز ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید:

بر اساس ماده 28 و 30 قانون جدید ارزش افزوده انتقال سند از شرکت خودروساز به خریدارانی که شامل مالیات می‌شوند، تحت عنوان مالیات سبز شده است. این مالیات و عوارض شماره‌گذاری خودروهای داخلی، بر اساس رتبه‌بندی انرژی محصولات که سازمان ملی استاندارد آن را تایید کرده باشد، از صفر تا 5 درصد برای خودروهای سواری و وانت دو کابین محاسبه می‌شود.

دریان سفر امید

گفتنی است بررسی قیمت‌ها از مبدا نشان می‌دهد خودروسازان افزایش قیمت را در طرح‌ها فروش 13 دی به بعد اعمال کرده‌اند و درصد افزایش مالیات سبز برای تمامی خودروها یکسان نیست و بر اساس میزان مصرف انرژی آن‌ها تعیین می‌شود.

اعمال این مالیات نشان می‌دهد که خودروها در بهمن نسبت به دی ماه 1400، 2 تا 9 میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند. مثلا خودرو پژو پارس ال‌ایکس 3 درصد افزایش قیمت در مبدا داشته و به 175 میلیون و 924 هزارتومان رسیده است. همچنین دناپلاس توربوشارژ نیز 8 میلیون و 913 هزارتومان افزایش قیمت را پس از اعمال مالیات سبز تجربه کرده و به 345 میلیون و 100 هزارتومان رسیده است.

باید توجه داشت که از این افزایش قیمت‌ها مبلغی به حساب خودروسازان واریز نمی‌شود و تمام آن باید طبق مواد 28 و 30 قانون جدید مالیات ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی داده شود.

به عنوان مثال دنا پلاس توربوشارژ در آخرین لیست از سوی سازمان حمایت 297 میلیون و 100 هزارتومان قیمت داشت. قبل از اعمال قانون جدید مالیات ارزش افزوده این خودروسازی 39 میلیون و 70 هزارتومان تحت عنوان مالیات، عوارض و هزینه‌های شماره‌گذاری از مصرف کننده دریافت و به قیمت محصول اضافه می‌کرد ولی بعد از اعمال قانون جدید مالیاتی این مبلغ به 48 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

نهال گشت
سازگار ارقام
بیمه دات کام-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز