صفر تا صد نکاتی که قبل از تخریب ساختمان باید بدانیم

ساختمان- کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

تخریب ساختمان اگر به درستی انجام نشود، می‌تواند خسارات زیادی به همراه داشته باشد. به طور کلی تخریب یعنی برچیدن یک ساختمان با روش‌‌های از پیش برنامه‌‌ریزی‌ شده یا کنترل‌‌شده. برای مثال اگر زمینی را خریداری کرده‌‌اید که ساختمانی کلنگی در آن قرار دارد و قصد تخریب آن را دارید؛ باید اصول این کار را به درستی بدانید.

به گزارش کاماپرس، رعایت‌کردن اصول تخریب ساختمان از مهمترین نکاتی است که مهندسان عمران باید به آن توجه ویژه داشته باشند؛ چراکه تخریب غیراصولی می‌تواند علاوه بر خود ساختمان به ساختمان‌های مجاور نیز آسیب برساند.

در ادامه به چند نکته اصولی در تخریب ساختمان اشاره می‌کنیم:

روش‌‌های تخریب ساختمان از انفجاری تا مکانیکی

در ابتدا لازم است تا کار تخریب ساختمان با استفاده از ابزارهای استاندارد صورت بگیرد؛ اما برای تخریب چهار روش به کار می‌رود.

  • انفجاری روشی غیرمتداول برای انهدام سازه است و برای تخریب سازه‌‌های بزرگ در مناطق غیرشهری استفاده می‌‌شود. در این روش با استفاده از مواد منفجره، ساختمان به درون خود فرو می‌‌ریزد.
  • مکانیکی اغلب در ساختمان‌‌های با ارتفاع زیاد استفاده می‌‌‎شود و از یک ماشین پایه مجهز به یک بازوی تخریب بلند، برای شکستن ساختمان از بالا به پایین استفاده می‌‌شود. این روش ایمن‌‌تر از روش‌‌های سنتی است و برای سازه‌‌های بتنی، فولادی و مصالح مخلوط استفاده می‌شود.
  • توپ تخریب در این روش، گوی فولادی با وزن حداقل 6 تن که از بازوی جرثقیل آویزان است، به ساختمان برخورد و آن را تخریب می‌‌کند؛ حرکت این گوی چرخشی است.
  • تخریب انتخابی شامل حذف بخش‌‌های خاص و برداشتن ذره ذره مواد برای استفاده مجدد یا بازیافت آن‌‌هاست. در این روش، ساختمان به صورت قطعه قطعه تخریب می‌‌شود، زمان بیشتری می‌برد.

ساختمان- کاماپرس

نکات اصلی در زمان تخریب ساختمان

انتخاب روش مناسب برای تخریب ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع سازه، مصالح به کار رفته در آن، موقعیت مکانی، بودجه و زمان در نظر گرفته‌شده برای تخریب از مهم‌ترین این عوامل هستند.

قبل از خراب کردن ساختمان، خدمات برق، گاز و آب را طبق مقررات قطع کنید. اگر ساختمان بیش از 20 سال قدمت داشته باشد، یکی از نکات مهم آزبست است. اگر به آزبست مشکوک هستید، با یک تیم متخصص برای انجام بازرسی تماس بگیرید و سعی نکنید خودتان آن را بازرسی یا حذف کنید؛ زیرا ذرات معلق در هوا برای شما و همسایگان کناری بسیار خطرناک هستند. مهم است که ساختمان‌های اطراف را در نظر بگیرید؛ چرا که ممکن است خطر آسیب‌رسیدن به آن‌ها وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

ابزار تخریب ساختمان

ابزارهای که برای کار تخریب از آن‌ها استفاده می‌شود، شامل این تجهیزات هستند: بیل، کلنگ، داربست فلزی، گاز اکسیژن، دیلم، سنگ فرز، دریل، دستگاه برش آهن آلات و…

وسایل ایمنی هنگام تخریب ساختمان

کپسول آتش نشانی، کفش ایمنی، کلاه ایمنی، عینک ایمنی، کمربند ایمنی، لباس کار مناسب، نردبان دو طرفه و یک طرفه را حتما قبل از تخریب ساختمان تهیه کنید.

جداسازی شیشه‌ها از درب‌ها و پنجره‌ها، جداسازی درب‌های چوبی و آهنی، برداشتن عایق‌های رطوبتی سقف‌ها، جداسازی دیوار حمال از طاق ضربی و تفکیک تیرآهن از دیگر نکات مهمی است که پیش از شروع تخریب باید به آن توجه کنید.

در انتها باید گفت که در نتیجه رعایت اصول تخریب ساختمان، اهمیت زیادی در عملیات تخریب دارد. با رعایت این نکات می‌توان از خطرات احتمالی جلوگیری کرد و عملیات تخریب را به صورت ایمن انجام داد.

انتهای پیام

مرتبط با : امیران نماخانه معمار
روکش مارال
آهن رویال
آریاپی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز