شرایط تحصیل در ایتالیا و نکات مثبت و منفی آن

مهاجرت به ایتالیا-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

ایتالیا یکی از کشورهایی است که معتبرترین دانشگاه‌های دنیا را دارد و شرایط تحصیل در ایتالیا حتی برای اتباع رایگان است. برخورداری از سیستم آموزشی بالا، فرصت‌های شغلی و هزینه‌های پایین زندگی ایتالیا را برای کسانی که در سودای مهاجرت هستند به مقصدی پرطرفدار تبدیل کرده است.

به گزارش کاماپرس، از جمله مهمترین شرایط تحصیل در ایتالیا، سن (کارشناسی حداکثر 30 سال، کارشناسی ارشد 35 سال و دکتری 40 سال) مدرک زبان، تمکن مالی و شرکت در آزمون ورودی است.

تحصیل دانشجویان نخبه در ایتالیا

هزینه تحصیل برای دانشجویان نخبه در ایتالیا کاملا رایگان است و کسانی که با اخذ بورسیه وارد این کشور می‌شوند نیاز به پرداخت هزینه ندارند. بورسیه در ایتالیا به دو شکل دیگر بورسیه استانی ( تحصیل و هزینه‌های رایگان زندگی) و بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های ایتالیا است که این مورد معمولا مختص دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری است. اما دیگر دانشجویان که قصد تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی و دولتی این کشور را دارند باید شهریه پرداخت کنند. طبق آمار موجود هم شهریه دانشگاه‌های خصوصی بین 6 تا 20 هزار یورو است و برای دانشگاه‌های دولتی بین 900 تا 40 هزار یورو باید پرداخت کنید.

دانشگاه‌های ایتالیا و رشته‌های تحصیلی

حدودا 13 دانشگاه رتبه جهانی دارند، دانشگاه پلیتکنیک میلان که در داخل این کشور در رده نخست قرار گرفته در جهان در رتبه 123 قرار داد و سپس دانشگاه ساپینزا رم رتبه 134 جهانی، دانشگاه بولونیا رتبه 154 جهانی و دانشگاه پادووا رتبه 219 جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. رشته‌هایی مانند معماری، مهندسی، پزشکی، اقتصاد، داروسازی، جامعه شناسی، حقوق، نجوم و… در دانشگاه‌های نام برده تدریس می‌شود.

همچنین در کالج‌های ایتالیا هم رشته‌های مد، فشن، طراحی و مدیریت آموزش داده می‌شود.

مهاجرت به ایتالیا-کاماپرس

مدارک موردنیاز برای تحصیل در ایتالیا

یکی دیگر از شرایط تحصیل در ایتالیا، ارائه مدارک لازم است. در مقطع کارشناسی، ترجمه مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی ترجمه شده به ایتالیایی یا انگلیسی، مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی، رزومه ترجمه شده به ایتالیایی یا انگلیسی از جمله مهمترین مدارکی است که برای ورود به ایتالیا و تحصیل الزامی است.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هم باید مدارکی از جمله دانشنامه مقطع کارشناسی با ریز نمرات ترجمه شده به ایتالیایی، پاسپورت، رزومه انگلیسی، پروژه تحقیقاتی و… را به همراه داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

مراحل اپلای دانشگاه‌های ایتالیا

مراحل اپلای دانشگاه‌های ایتالیا سخت نیست و هزینه خاصی ندارد. ابتدا باید برای دانشگاه مورد نظر اپلای کنید در مرحله بعد انتخاب رشته و دانشگاه، بررسی بورسیه، انتخاب خوابگاه و ارسال نامه پذیرش را باید انجام دهید.

آیا بدون مدرک زبان هم می‌توان در ایتالیا تحصیل کرد؟

در صورتی که متقاضی موفق به گرفتن مدرک زبان خود نشده و اگر نامه پذیرش دانشگاه را گرفته باشد در سفارت نیازی به آیلتس ندارد. البته ذکر این نکته ضروری است که فقط برخی دانشگاه‌ها برای ورود نیاز به اخذ مدرک زبان ندارند.

نکات مثبت و منفی تحصیل در ایتالیا

در مورد یکی از مهمترین نکات مثبت شرایط تحصیل در ایتالیا می‌توان به استفاده از حمل و نقل ارزانی که دولت ایتالیا برای دانشجویان حتی دانشجویان مهاجر در نظر گرفته است، اشاره کرد. همچنین سیستم درمانی قوی و کم هزینه که دانشجویان بین‌المللی هم اجازه استفاده از آن را دارند، یکی دیگر از مزایای تحصیل در ایتالیا است. علاوه بر این دانشجویان در حین تحصیل امکان کار کردن نیز دارند.

یکی از نکات منفی مهاجرت تحصیلی به ایتالیا این است که اقامت در ایتالیا بعد از فارغ‌التحصیلی با مدرک کارشناسی ممکن نیست و دانشجو بعد از اتمام درس خود با توجه به مقطع تحصیلی‌اش بین 6 تا یک سال فرصت جستجو کار دارد و در صورت موفق نشدن باید به کشور مبدا بازگردد.

مسئله زبان نیز یکی دیگر از دغدغه‌های دانشجویان مهاجر این کشور است؛ چراکه مردم ایتالیا به شکلی مطلوب به زبان انگلیسی تسلط ندارند و اگر به زبان ایتالیایی مسلط نباشید دردساز خواهد بود.

انتهای پیام

مرتبط با : اسکورایزحامی مهاجرموسسه مهاجرتی آوایگانه سفیران دانش
آهن رویال
آریاپی
روکش مارال
رایانه کمک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز