سامانه ضد موشکی تاد قوی تر است یا پدافند هوایی اس 400؟

آریاک سفر

سیستم‌های دفاعی موشکی در حال حاضر به عنوان یکی از مدرن‌ترین و حیاتی‌ترین بخش‌های استراتژی نظامی شناخته می‌شوند. در حال حاضر دو سیستم آمریکایی تاد و سیستم موشکی روسی اس 400 با قابلیت‌های قدرتمند خود در راس توجه بسیاری از افراد قرار گرفته‌اند.

کاماپرس در ادامه این گزارش به بررسی و مقایسه ویژگی‌های هر یک از سامانه‌های موشکی روسی اس 400 و آمریکایی تاد پرداخته است.

بررسی سامانه پدافند هوایی و ضد موشکی تاد

سامانه تاد عنوان اختصاری دفاع موشکی ارتفاع بالا است که به عنوان یک سیستم تسلیحات دفاعی شناخته می‌شود. سامانه تاد نقش محفاظتی در برابر موشک‌های بالستیک تاکتیکی در ارتفاع 150 کیلومتری و برد 200 کیلومتری دارد. این سامانه موشکی ساخت لاکهید مارتین در ایالات متحده آمریکا است. سقف پرواز و حداکثر سرعت این سامانه دو هزار و 800 کیلومتر است. سیستم هدایتی این سامانه موشکی مجهز به جستجوگر مادون قرمز و تصویربرداری ایندیم آنتیمونید با دقت ضربه برای کشتن است.

بیشتر بخوانید:

رادار سامانه موشکی تاد قادر به اسکن افق برا تشخیص و شناسایی خطر است. رادار مرکز فرماندهی، داده‌های مربوط به تهدید انسانی را دریافت می‌کند و قسمت لانچر موشک داده‌های مربوط به هدف را دریافت می‌کند. رهگیرها می‌توانند موشک‌های متخاصم را از داخل و یا خارج جو زمین تا ارتفاع 150 کیلومتر شناسایی کند. هزینه هر سامانه تاد با شش لانچر و هشت موشک با برد 125 کیلومتر، 900 میلیون دلار است.

دریان سفر امید

قابلیت‌های سامانه موشکی تاد

تاد در برابر موشک‌های بالستیک کوتاه، متوسط و میان‌برد قدرت محافظتی دارد. این ویژگی منحصربه‌فرد دفاعی به طور اختصاصی برای دفاع در برابر حمله‌های جمعی موشک‌های بالستیک طراحی شده است. سامانه موشکی تاد قادر است برای از بین بردن تهدید از یک ضربه مستقیم استفاده کند، که بر خلاف سلاح‌های کشتار دسته جمعی نتیجه اطمینان‌بخش دارد و ایمنی بیشتری فراهم می‌کند.

بررسی سامانه ضدموشکی اس 400

اس 400 به عنوان یک سیستم ضد موشکی و ضد هوایی شناخته می‌شود که علاوه بر موشک، می‌تواند هواپیماهای شناساگریز را نیز با پیشرفته‌ترین رهگیرهای خود ساقط کند. سامانه زمین به هوا اس ،400 نسل جدید سیستم‌ پدافند هوایی است که ساخت روسیه است. این سامانه موشکی از سال 2007 تا به کنون در حال استفاده است. قیمت هر واحد از سامانه موشکی اس 400، 300 میلیون دلار است. موشک 40N6E با قدرت عملیاتی 400 کیلومتر، موشک 48N6 با قدرت عملیاتی 120 کیلومتر و موشک 9M96E با قدرت عملیاتی 40 کیلومتر تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید:

قابلیت‌های سیستم پدافند هوایی اس 400

سامانه موشکی اس 400 دارای بخش‌هایی مانند رادارهای چندمنظوره، سامانه‌های شناسایی و هدف‌گیری اتوماتیک، سامانه موشکی ضدهوایی، لانچر، مرکز فرماندهی و کنترل است. سامانه موشکی اس 400 می‌تواند هر هدفی را که در برد 400 کیلوکتری قرار می‌گیرد، شناسایی کند و می‌تواند به طور همزمان 36 هدف را شناسایی کند. فعال‌سازی سامانه اس 400، پنج دقیقه طول می‌کشد و نسبت به سیستم‌های قبلی دفاع هوایی روسیه، دو برابر موثرتر و بهتر است. سامانه اس 400 قادر است به طور انعطاف‌پذیری واحدهای پدافند هوایی نیروی هوایی، ارتش و نیروی دریایی را ادغام کند و عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد.

سامانه اس 400 در صورتی که با چند هدف درگیر باشد، از چهار موشک و مدل‌های قبلی اس 300 استفاده می‌کند. بنابراین در چنین شرایطی ابتدا موشک‌های 48N6DM اهداف هوایی را در برد 250 کیلومتری مورد اصابت قرار می‌دهند. سپس موشک‌های 48N6DM با استفاده از رادار فعال، اهداف با فاصله 400 کیلومتر را شناسایی می‌کنند و مورد اصابت قرار می‌دهند.

سامانه اس 400 همچنین دارای موشک‌های میان برد 9M96E و  9M96E2 است که می‌توانند اهداف متحرک سریع مانند هواپیمای جنگنده با احتمال اصابت بالا را شناسایی کنند و مورد هدف قرار دهند. مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی بیان کرده است که در حال آزمایش موشک دیگری به نام 77N6 است که به طور اختصاصی برای از بین بردن کلاهک‌های موشک بالستیک طراحی شده است. در ساخت این موشک 77N6 از قابلیت سرنگونی یک هدف با استفاده از نیروی جنبشی استفاده شده است که می‌تواند با اصابت با سرعت زیاد، هدف مورد نظر را از بین ببرد.

انتهای پیام

فروشگاه اینترنتی فرنا
آهن ملل اصفهان
سلام پرواز ایرانیان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان