در ایران به جای هتل ، اقامتگاه داریم

ژیوار

باوجود جاذبه‌های دیدنی متعدد در ایران، گردشگری در کشور رونق چندانی ندارد. یکی از صنایعی که از رکود گردشگری در ایران متأثر و متضرر می‌شود، صنعت هتل‌داری است. از آن‌جا که رونق و کساد توریسم و صنایع وابسته به آن تا حدی می‌تواند تابع سیاست‌های دولت مستقر باشد، فعالان این حوزه چشم به راه تغییرات پس از انتخابات هستند. اکنون با آغاز به کار دولت مسعود پزشکیان، بسیاری از فعالان اقتصادی در این عرصه چشم به چهار سال آینده دوخته‌اند.

از همین رو کاماپرس با صمد درویشی، عضو هیئت مدیره جامعه هتل‌داران کیش گفت‌وگو کرده که مشروح آن را باهم می‌خوانیم:

در ایران هتل‌ها اقامتگاه هستند

این فعال اقتصادی در همان ابتدای گفت‌وگو با کاماپرس تاکید کرد که آن‌چه در ایران به‌عنوان هتل می‌شناسیم درواقع اقامتگاه است؛ چرا که مراوده‌ای با دنیا نداریم و به هتل‌هایی که خدمات روز را ارائه می‌کنند، متصل نیستیم. قبلاً هتل‌های هیلتون و دیگر هتل‌های زنجیره‌ای در ایران شعبه داشتند که تکنولوژی روز هتل‌داری را به داخل کشور انتقال می‌دادند؛ اما اکنون هتل‌های زنجیره‌ای در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. وضع تکنولوژی، نوآوری، آموزش و کیفیت خدمات در هتل‌های ایران در حد یک نمونه ایرانی‌شده از هتل‌های خارجی است. هر چند از نظر ساختمان و امکانات، هتل‌های خوبی در کشور ساخته شده است؛ اما در زمینه ارائه خدمات (به‌ویژه برای گردشگران خارجی)  فقط اقامتگاه‌های درون‌کشوری داریم که تنها خدمتشان فراهم کردن محلی برای استراحت شبانه مسافرها است تا در روز بتوانند به خرید و گردش بپردازند. اما در دنیا هتل‌ها (به‌ویژه هتل‌های 5 ستاره و یوآل) تمام نیازهای یک مسافر را رفع می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

تورم کیفیت خدمات هتل را پایین می‌آورد

عضو هیئت مدیره جامعه هتل‌داران کیش ادامه داد: یکی از اقداماتی که دولت می‌تواند برای کمک به هتل‌ها انجام دهد، مهار تورم است. در شرایط تورم‌زا نرخ خدمات پایین می‌آید؛ زیرا هنگامی‌که قیمت همه‌چیز بالا رفت است، قاعدتاً مسافرت از فهرست هزینه‌های یک خانوار حذف می‌شود و اقلام ابتدایی و ضروری جای آن را می‌گیرند. این کاهش تقاضا نیز منجر به ارزان شدن خدمات، و به تبع آن پایین آمدن کیفیت آن‌ها می‌شود. وقتی یک هتل در اوایل سال، هزینه‌های جاری خود را یک میلیارد تومان برآورد می‌کند و اواسط سال این عدد به 2 و 3 میلیارد تومان می‌رسد، طبیعی است که کیفیت خدمات را پایین بیاورد.

دریان سفر امید

او گفت: افراد معمولاً به‌ قصد بهتر کردن روحیه خود به سفر می‌روند؛ اما هتل‌دار به‌خاطر ناتوانی در اداره هزینه‌های خود درنتیجه تورم، نمی‌تواند به‌خوبی به مسافر خدمت‌رسانی کند. ممکن است مسافر در هتل با غذای نامناسب پذیرایی می‌شود، روی ملحفه غیر استاندارد می‌خوابد و پرسنل هتل به‌خاطر نارضایتی اقتصادی رفتار صحیحی با او نشان نمی‌دهند و تمام این موارد تجربه ناخوشایندی را از سفر برای او می‌سازند.

اختصاص یارانه خرید روزانه

به گفته صمدی، اقدام دیگر اختصاص یارانه خرید مایحتاج روزانه به هتل‌ها است. خیلی از کسانی‌که به ترکیه سفر کرده‌اند از صبحانه‌های مفصلی می‌گویند که در هتل‌های این کشور سرو می‌شود. این به این‌خاطر است که دولت ترکیه عمل‌کرد موفقی در جذب توریست خارجی دارد؛ اما آمار ورود گردشگر خارجی به ایران، در مقایسه با کشورهای همسایه نزدیک به صفر است. اگر دولت در جذب توریست خارجی موفق عمل کند، هتل‌ها نیاز به یارانه ندارند، در غیر این‌صورت روزبه‌روز کیفیت هتل ها پایین خواهد آمد.

گردشگر خارجی برای ورود به ایران تمایلی ندارد

عضو هیئت مدیره جامعه هتل‌داران کیش در ادامه افزود: در خیلی از کشورها هتل، یک فصل رکود (low season) و یک فصل رونق (high season) دارد که بر دوره‌های گرما و سرما منطبق هستند؛ به‌عنوان مثال در ترکیه چنین وضعیتی است. اما در ایران به‌خاطر وجود مناسبت‌های مختلف و ایام عزاداری هتل‌ها 3 فصل رکود دارند. در این دوران طولانی رکود، باید از هتل‌دار حمایت کرد. اختصاص یارانه به هتل‌ها برای تأمین مایحتاج اولیه و تشکیل شرکت‌های تعاونی می‌تواند کمی وضع را بهبود ببخشد.

او گفت: برای فراهم کردن بستر جذب گردشگر خارجی باید با هتل‌های دنیا در بحث آموزش و مسائلی از این دست ارتباط برقرار کرد. در حال حاضر گردشگرهای خارجی چندان تمایلی نسبت به سفر به ایران نشان نمی‌دهند. یکی از دلایل این بی‌رغبتی، وضعیت اینترنت در ایران است در ایران ساختار مناسب اینترنت وجود ندارد؛ درحالی‌که در خارج از ایران در هر بازار و کافه‌ای به‌راحتی به اینترنت رایگان دسترسی دارید. دلیل دیگر این است که با خطوط هواپیمایی و توراپراتورهای خارج از کشور ارتباطی نداریم.

صمد درویشی در پایان این گفت‌وگو با کاماپرس نیز تاکید کرد که کمبود و ضعف دیگری که گردشگری و هتل‌داری ایران با آن مواجه است، ناآشنایی پرسنل هتل‌ها با زبان انگلیسی و زبان‌های دیگر و نبود برنامه‌های مختلف به زبان‌های غیر از فارسی در سطح شهرها است. اگر این مشکلات رفع شوند و بتوان گردشگر خارجی را به ایران جذب کرد هم امید برای توسعه هتل‌داری وجود دارد، و هم از طرفی ارز آوری برای کشور. در غیر این‌صورت هتل‌های ایران در همان قالب اقامتگاه باقی خواهند ماند.

انتهای پیام

مرتبط با : صمد درویشی
نهال گشت
تهران آهن
سبیت
آژانس هرمس 724
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز