5 غذای خوشمزه سنتی رشت + دستور پخت

غذای رشت-کاماپرس
ژیوار

غذاهای محلی و سنتی یکی از مهمترین جذابیت‌های گردشگری هر شهر و کشوری محسوب می‌‌شود. در این میان اخیرا نام شهر رشت به عنوان یکی از شهرهای خلاق در صنعت غذا توسط یونسکو مطرح شده است. غذاها و انواع خوراکی‌های محلی رشت دارای طعم و مزه‌ای خاص و منحصربفرد بوده که هیچ مسافر و گردشگری آن را نادیده نمی‌گیرد؛ به طور کلی هر غذا داستانی از سنت و خلاقیت هر منطقه را روایت می‌کند که در مباحث مرتبط با توریسم و گردشگری جایگاهی خاص و ویژه دارد.

کاماپرس در این گزارش، خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی رشت را معرفی می‌کند.

1-کباب ترش و جوجه ترش

در میان میراث غنی آشپزی رشت، کباب ترش و مرغ ترش به‌عنوان دو مورد از نمادین‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین غذاها خودنمایی می‌کنند. این دو غذا در منوی رستوران‌های متعدد در سراسر گیلان دیده می‌شود. فرایند پخت این خوراکی‌های خوشمزه با طمع‌دار کردن گوشت گاو، بره یا مرغ آغاز می‌شود که در یک معجون معطر و تند غوطه‌ور شده و ذات طعم‌های این منطقه را به تصویر می‌کشد. هنگامی که گوشت‌ها کاملاً با این سس طمع‌دار شدند، به طرز ماهرانه‌ای به سیخ کشیده شده و کبابی می‌شوند.

کباب ترش و جوجه ترش

2-باقلاقاتوق

این غذای سبک و قابل‌هضم به‌عنوان شاهدی بر تمایل ریشه‌دار این منطقه به غذاهای گیاهی معروف شده و فرهنگ گیلانی‌ها را منعکس می‌کند. مواد اصلی این غذا، لوبیاهای لطیف و پوست‌کنده است که با طعم معطر سیر و شوید و گرمای لطیف ادویه‌جات شمالی مخلوط می‌شوند. همزمان با آماده‌ شدن غذا، تخم‌مرغ‌ها به خذا اضافه شده و با طعم آن ترکیب می‌شود. این غذا که اغلب با برنج سرو می‌شود، یک غذای معمول و روتین در رژیم غذایی گیلانی است.

دریان سفر امید

بیشتر بخوانید:

باقلاقاتوق

3-سیر قلیه

سیر قلیه، یک غذای قدیمی به شمار می‌رود که عمیقاً در تاروپود میراث آشپزی رشت تنیده شده است و همچنان جایگاهی والا در زندگی روزمره ساکنانش دارد. به طور کلی گنجاندن گوشت اردک در این غذا طعمی قوی و متمایز ایجاد می‌کند که موردعلاقه بسیاری از علاقه‌مندان به سیرقلیه است. البته امروزه گاهی از گوشت‌های جایگزین نیز استفاده می‌شود.

سیر قلیه

4-شوید قورمه

شوید قورمه با استفاده از شوید و همچنین جایگزین‌کردن طعم معمول لیمو با طعم لذیذ گوجه‌سبز، به غذایی با طعم متفاوت تبدیل شده است. همراه با این سبزی مواد اساسی برای طعم بهتر این غذا استفاده می‌شود که شامل اردک یا مرغ محلی، پیاز سرخ شده و لوبیاقرمز است که همگی با کمک فلفل و نمک به عنوان چاشنی، طعم متعادلی را ایجاد می‌کنند.

شوید قورمه

5-غوره مسما

غوره مسما، غذایی است که با وجود شباهت به خورش‌های موجود در سراسر ایران، جایگاهی ارجمند در آشپزی مردم رشت و جامعه گیلانی دارد. این غذا در برداشت اول ممکن است یک خورش معمولی به نظر برسد، اما در قلب آن، گوشت مرغ سرخ شده آبدار، همراه با بادمجان‌های سرخ شده و گوجه‌فرنگی است که با هم در یک سس گوجه‌فرنگی غنی می‌جوشد. کلید طعم و مزه اصلی آن در افزودن غوره است که ترشی لطیف و درعین‌حال متمایزی به غذا می‌دهد.

غوره مسما

انتهای پیام

نهال گشت
آژانس هرمس 724
روکش مارال
سبیت
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز