خرید لپ تاپ دانشجویی ؛ هر آنچه باید بدانید

ژیوار

این روزها تب خرید لپ تاپ دانشجویی چنان داغ شده است که آن را به یکی از پرفروش‌ترین محصولات بازار تبدیل کرده است. ایسوس، لنوو، اچ پی، ایسر از جمله برندهایی هستند که با تولید لپ تاپ های میان رده توانسته‌اند سهم قابل توجهی از بازار لپ تاپ های دانشجویی را به خود اختصاص بدهند. دانشجویان برای خرید لپ تاپ کیفیت ساخت و قیمت آن را در نظر می‌گیرند، با این وجود بهتر است برای انتخاب مناسب همه معیارها در نظر گرفته شود.

کاماپرس در این گزارش به معرفی معیارهای انتخاب لپ‌تاپ دانشجویی و قیمت آنها می‌پردازد؛

بیشتر بخوانید:

لپ تاپ دانشجویی- کاماپرس

معیارهای انتخاب لپ‌تاپ دانشجویی با توجه به نیاز

بسیاری از دانشجویان رشته‌های مختلف، به لپ‌تاپی احتیاج دارند که برای برطرف کردن نیازهای روزانه و عمومی مناسب باشد. این لپ‌تاپ‌ها معمولا در بازه قیمتی 10 تا 25 میلیون موجود هستند تا برای دانشجویان مناسب باشد. این لپ‌تاپ‌های پرفروش باید از صفحه نمایش‌هایی با کیفیت خوب، پردازنده‌هایی مناسب برای انجام کارهای روزانه مثل وبگردی و نوشتن مقالات دانشجویی، وزنی مناسب برای حمل روزانه و ترجیحا شارژدهی خوبی برخوردار باشند.

دریان سفر امید

در ادامه این گزارش به هر کدام از این ویژگی‌ها می‌پردازیم؛

وزن مناسب برای حمل روزانه؛ ویژگی کلیدی لپ‌تاپ دانشجویی

دانشجویان باید لپ‌تاپ خود را برای کارهایی مثل ارائه‌های کلاسی و استفاده‌های روزانه در کلاس مدام با خود حمل کنند. برای این که حمل این عصای دست راحت و بی‌دردسر باشد، باید به سراغ وزن‌های 1.5 تا 2 کیلوگرمی بروید. قاعدتا هرچقدر که لپ‌تاپ شما سبک‌تر باشد، بلند کردن کیف‌تان راحت‌تر خواهد بود.

پردازنده‌های معمولی و کارآمد

بیشتر دانشجویانی که برای استفاده روزانه سراغ خرید لپ‌تاپ دانشجویی می‌روند، کارهای سنگینی با آن انجام نمی‌دهند. برنامه‌های مورد نیاز این دانشجویان، به قدرت پردازشی زیادی نیاز ندارد و بنابراین پردازنده مرکزی 2 یا 4 هسته‌ای کاملا مناسب خواهد بود. لپ‌تاپ‌های دانشجویی معمولا کارت گرافیکی قدرتمندی ندارند، چون نیازی به آنها نیست.

لپ تاپ دانشجویی- کاماپرس

صفحه نمایش‌هایی با کیفیت مناسب

اندازه نمایشگر یک لپ‌تاپ دانشجویی مناسب معمولا 15.6 اینچ است. وضوح تصویر این صفحه نمایش‌ها معمولا اچ دی یا فول اچ دی و نرخ نوسازی اغلب آنها هم 60 هرتز است که سرعت پردازش تصویر مناسبی را برای کاربران فراهم می‌کند و قیمت را هم بالا نمی‌برد.

شارژدهی مناسب

امروزه دسترسی به پریز برق راحت‌تر از گذشته است، اما این دلیل نمی‌شود وصل بودن لپ‌تاپ به یک سیم سیاه برای افراد خوشایند باشد. بنابراین شارژدهی مناسب که حداقل 3 ساعت را پوشش بدهد، نکته مهمی است که دانشجویان باید در انتخاب یک لپ‌تاپ در نظر داشته باشند. بعضی از لپ‌تاپ‌های دانشجویی تا 6 ساعت هم شارژدهی دارند.

معیارهای خرید لپ تاپ دانشجویی برای رشته‌های مهندسی، گرافیک و معماری

وجه مشترک تمام دانشجویان رشته‌های مهندسی، گرافیک و معماری این است که به نصب و اجرای برنامه‌های سنگین مهندسی و طراحی نیاز دارند. این نیاز با لپ‌تاپی برآورده می‌شود که از پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی قدرتمند، نمایشگر باکیفیت و همچنین وزن مناسبی برخوردار باشند. طبیعتا قیمت این لپ‌تاپ‌ها بیشتر است، اما با کمی دقت می‌توانید سراغ گزینه مناسب بروید.

یکی از گزینه‌هایی که ممکن است با ذکر این مشخصات به ذهنتان برسد، لپ‎تاپ‌ گیمینگ است. بسیاری از لپ‌تاپ‌های گیمینگ به دلیل برخورداری از پردازنده‌ مرکزی بسیار قدرتمند، نمایشگر خیره کننده و کارت گرافیکی قوی می‌توانند برای نیاز دانشجویان مهندسی و گرافیک هم مناسب باشند. اما فراموش نکنید که یک دانشجو همیشه خانه به دوش است و باید لپ‌تاپ را مثل یکی از اعضای بدن با خودش حمل کند.

بنابراین وزن مناسب و معقول ویژگی بسیار مهمی است که بسیاری از لپ‌تاپ‌های گیمینگ فاقد آن هستند. اندازه‌های بیش از 2 کیلوگرم برای یک لپ‌تاپ گیمینگ کاملا رایج است؛ چیزی که اصلا برای حمل روزانه مناسب نیست. برای خرید لپ‌تاپ دانشجویی مناسب برای رشته‌های مهندسی، گرافیک و معماری، به این معیارها توجه کنید.

پردازنده مرکزی قدرتمند؛ خصوصیت کلیدی لپ‌تاپ دانشجویی

نیاز به نصب برنامه‌های سنگین یعنی نیاز به پردازنده مرکزی قدرتمندی که بتواند از پس پردازش‌ برنامه‌های سنگین به خوبی بربیاید. بنابراین، موقع خرید لپ‌تاپ حتما دقت کنید که پردازنده مرکزی آن حداقل 6 هسته‌ای باشد. پردازنده‌های قوی‌تر 8 هسته‌‎ای، 10 هسته‌ای، 12، 14 و حتی 16 هسته‌ای هستند. شما باید متناسب با نیاز و بودجه خود انتخاب کنید.

کارت گرافیکی قوی

یکی از اصلی‌ترین معیارهای یک لپ‌تاپ طراحی خوب، داشتن کارت گرافیکی قدرتمندی است که با حافظه اختصاصی مناسب بتواند پردازش‌های گرافیکی را به خوبی انجام بدهد. این لپ‌تاپ‌ها معمولا از کارت‌های گرافیکی شرکت انویدیا با مدل بالاتر از RTX2050 برخوردار هستند که نقش مهمی در عملکرد مناسب لپ‌تاپ دارند.

صفحه نمایش باکیفیت

لپ‌تاپ‌های مورد نیاز دانشجویان مهندسی و گرافیک باید صفحه نمایش‌های باکیفیتی داشته باشند که معمولا در اندازه‌های 15.6، نرخ نوسازی 120 هرتز و بالاتر و همچنین وضوح تصویر فول اچ دی و بیشتر موجود هستند.

وزن مناسب

فراموش نکنید که وزن بیشتر از دو کیلوگرم برای حمل روزانه مناسب نیست. اما لپ‌تاپ‌هایی که پردازنده‌های قدرتمندی دارند، معمولا وزن زیادی دارند. بنابراین گزینه ایده‌آل وزنی بین 1.7 تا 2.1 کیلوگرم دارد. چون بهرحال که نمی‌توان همه چیز را با هم داشت.

چه لپ‌تاپ‌هایی را به اسم لپ‌تاپ دانشجویی نخریم؟

یک سناریوی تکراری و ناراحت کننده؛ وارد مغازه‌ می‌شوید تا یک لپ‌تاپ با قیمت مناسب بخرید و فروشنده به شما یک لپ‌تاپ با قیمتی کمتر از آنچه انتظار دارید، به شما معرفی می‌کند. شما هم در حالی که در پوست خود نمی‌گنجید، لپ‌تاپ را می‌خرید و به خانه می‌برید. اما هنگام کار با آن متوجه می‌شوید که نرم‌افزار آن قابل ارتقا نیست و شما عملا یک تبلت نسبتا گران قیمت خریده‌اید، نه یک لپ‌تاپ اقتصادی.

اما برای جلوگیری از وقوع این سناریوی تلخ، اجازه بدهید پیشاپیش به یک نکته طلایی در خرید لپ‌تاپ دانشجویی اشاره کنیم. برخی لپ‌تاپ‌ها قابل ارتقاء نیستند. بعضی از دستگاه‌هایی که فروشنده قیمت‌شان را با افتخار «بسیار اقتصادی» اعلام می‌کند، نهایتا برای یک سال استفاده به عنوان لپ‌تاپ مناسب هستند و بعد از آن فقط مایه عذاب خواهند شد.

بنابراین توجه داشته باشید که با صرف هزینه‌ای بیشتر، می‌توانید لپ‌تاپی بخرید که حداقل پنج سال از آن استفاده کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : اچ پیایسرایسوسلنوو
سلام پرواز ایرانیان
تورهای مسافرتی لحظه آخر
بیمه دات کام-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان