خرید سرور مجازی بهتر است یا سرور اختصاصی؟

سرور مجازی
تورهای مسافرتی لحظه آخر

سرور اختصاصی، منابع را به صورت کاملا اختصاصی در اختیار وبسایت قرار می‌دهد؛ به طوریکه می‌توان تمام اطلاعات خود را بدون اینکه امکانات سرور با سرور دیگری مشترک باشد، روی آن قرار داد، اما سرور مجازی نوعی سرور اختصاصی است که به چند قسمت تقسیم شده و از هر قسمت آن می‌توان برای اهداف مختلف استفاده کرد.

به گزارش کاماپرس، هزینه خرید سرور مجازی نسبت به سرور اختصاصی کمتر است. به علاوه سرور اختصاصی با داشتن پردازنده، حافظه اصلی و پهنای باند بیشتر، قدرت سخت‌افزاری قوی‌تری دارد؛ در نتیجه می‌توان روی این سرور تمامی نسخه‌های سیستم عامل را نصب کرد.

این گزارش به مقایسه سرور اختصاصی و سرور مجازی از لحاظ هزینه، سخت‌افزار، کارایی و عملکرد، امنیت و مدیریت ‌پرداخته است.

هزینه

هزینه خرید سرور مجازی نسبت به سرور اختصاصی کمتر بوده و مناسب افرادی است که می‌خواهند هزینه کمتری برای خرید سرور مجازی بپردازند. منابع اختصاصی، ظرفیت، سطح امنیتی و عملکرد باعث تفاوت قیمت سرور اختصاصی و مجازی می‌شود.

تخصیص منابع

در سرور اختصاصی تمامی منابع سخت‌افزاری سرور در اختیار یک شخص قرار می‌گیرد؛ درحالی است که در سرورهای مجازی، منابع با افراد دیگر به اشتراک گذاشته خواهد شد. تخصیص منابع اشتراکی در خرید سرور مجازی، یکی از دلایل قیمت کمتر آن نسبت به سرورهای اختصاصی است.

راز آسمان پایتخت

کارایی و عملکرد

عملکرد قوی میزبانی وب به سرعت بالای دانلود بستگی دارد؛ بدین جهت هر چه زمان بیشتری صرف نمایش وبسایت به کاربر شود، عملکرد آن پایین‌تر خواهد آمد و هر چه زمان کمتری صرف نمایش وبسایت به کاربر شود، عملکرد آن بهتر خواهد شد. در سرور مجازی به علت محدودیت منابع، پهنای باند و مواردی از این قبیل، سرعت بارگذاری نسبت به سرور اختصاصی کمتر است. البته سرورهایی که به‌طور فیزیکی و به‌صورت کامل در اختیار وبسایت هستند، کارایی بهتری نسبت به سرور مجازی دارند.

سرور مجازی

سخت‌افزاری

با خرید سرور اختصاصی برعکس خرید سرور مجازی، به دلیل پردازنده، حافظه اصلی و پهنای باند بیشتر، از قدرت سخت‌افزاری بیشتری بهره‌مند خواهید شد. به علاوه، امکان نصب تمامی نسخه‌های سیستم عامل روی آن وجود دارد.

انعطاف‌پذیری

سرور مجازی جزئی از سرور اختصاصی است که از هر بخش آن می‌توان برای هدف و عملکرد خاصی استفاده کرد. سرور مجازی دارای انعطاف‌پذیری بیشتری است؛ بدین جهت با خرید سرور مجازی اختلال بسیار سریع‌تر از سرور اختصاصی رخ می‌دهد.

توسعه‌پذیری

پیش‌بینی آینده کاری و برنامه‌ریزی، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کسب و کارهای اینترنتی است. سرور اختصاصی از همان ابتدا سقف منابع، امنیت و عملکرد خود را ارائه داده و جای بهبود ندارد، اما سرورهای مجازی قابلیت بهبود ظرفیت‌های خود را دارند و می­توان همزمان با گسترش کسب و کار، به بهبود آن پرداخت.

امنیت

امنیت سرور مجازی از سرور اختصاصی کمتر است. به طور کلی سطح امنیت سرورهای اختصاصی به دلیل عدم اشتراک منابع با سایر افراد از سرورهای مجازی بیشتر است، اما با استفاده از روش‌های متنوعی می‌توان امنیت سرور مجازی را ارتقا داد. البته در سرورهای اختصاصی، ارتقای سطوح امنیتی و تنظیم کردن آن‌ها باید توسط شخص متخصص روی سرور انجام شود و لایه امنیتی دیگری وجود ندارد.

سرور مجازی

مدیریت

سرور مجازی و اختصاصی هر دو قابل مدیریت است و می‌توان آنها را ساماندهی کرد؛ بنابراین به لحاظ مدیریت، تفاوت چندانی بین آن‌ها وجود ندارد و هر دو قابل سامان‌دهی هستند، اما به دلیل حساسیت بیشتر سرورهای اختصاصی، مدیریت و نگهداری آن‌ها نسبت به سرورهای مجازی دشوارتر خواهد بود. در این سرورها در صورت ایجاد اختلال یا خرابی، بازگرداندن سرور فیزیکی به حالت اصلی خود با توجه به حجم بالای اطلاعات، زمان‌بر یا غیر ممکن است. در مقابل، اگر در سرور مجازی امکان بک‌آپ گرفتن را فعال کنید، فرآیند بازیابی تنها با چند کلیک با کمک نسخه پشتیبان انجام می‌شود. به علاوه، معمولا سرورهای اختصاصی در دیتاسنتر نگهداری می‌شوند و در برخی موارد ممکن است به بررسی نزدیک نیاز داشته باشند. به لحاظ راه‌اندازی نیز در سرورهای اختصاصی، زمان آماده شدن سرور بسیار بیشتر از سرور مجازی است.

خريد سرور مجازی و اختصاصی از “آسیاتک”

با توسعه و به‌­کارگیری خدمات ارتباطی در دنیا، شرکت آسیاتک نسل جدیدی از سرویس‌های خود را در قالب خدمات ابری و مجازی به صورت متمرکز توسط شرکت عصر داده‌های آسیاتک عرضه کرده است. خدمات ابری این شرکت در سال ۱۳۹۹ افتتاح شد. این خدمات پاسخگوی نیازهای روز مشتریان خرد و کلان در تمامی حوزه‌های زیرساخت ابری و مجازی خواهد بود. خدمات جدید آسیاتک با هدف استفاده از به‌روزترین فناوری‌ها و در عین حال کمک به مدیریت هزینه توسعه و به‌روزرسانی زیرساخت‌های  ICT ارائه شده است.

علاقه­مندان برای دریافت مشاوره از کارشناسان آسیاتک و خرید سرور مجازی یا اختصاصی می­توانند با شماره تلفن 90005555 تماس بگیرند یا برای تسهیل فرآیندها و دریافت خدمات به نشانی اینترنتی https://asiatech.cloud مراجعه کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : ابر آسیاتک
ایده سبز
دادپویان
اوج آرام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز