حقوق بازنشستگان 8 برابر ارزش بیمه‌های پرداختی ؛ بحران در بخشنده‌ترین نظام مستمری جهان

ژیوار

وضعیت حقوق بازنشستگان در ایران به شکل گره ای کور درآمده که از یک سو ناچیز بودن مستمری دریافتی برای برخی از آنها بسیار مشکل ساز است و از سوی دیگر به گفته کارشناسان در برخی موارد، ارزش‌حال مستمری‌های دریافتی توسط یک مشترک اصلی و بازماندگان وی بیش از 8 برابر ارزش‌ حال حق بیمه‌های پرداختی توسط وی است.

به گزارش کاماپرس، رسیدگی به وضعیت حقوق بازنشستگان بدون ایجاد تحول در ساز وکار صندوق های بازنشستگی چه آنها که تحت نظارت مستقیم دولت قرار دارند و چه آنها که دولت از طریق سازمان تامین اجتماعی بر آنها تسلط دارد، ممکن نیست. این صندوق ها اکنون در وضعیت بحرانی به سر می برند و منابع و پرداختی های آنها از هم فاصله بسیاری دارد.

مجتبی قاسمی، استادیار دانشکده حقوق و اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی در این باره نوشته است؛ وضعیت صندوق‌های بازنشستگی در ایران وارد فاز تازه‌ای شده است که کارشناسان این حوزه از آن به‌عنوان یکی از ابرچالش‌های اقتصاد ایران در آینده‌ای نزدیک یاد می‌کنند؛ یک بحران مستمری که سال به سال ابعاد آن نیز درحال گسترش است.

ایران دارای بخشنده‌ترین نظام مستمری در جهان است

وی در بخشی از این یادداشت مفصل به نکته قابل تاملی درباره حقوق بازنشستگان اشاره کرده و نوشته است؛ قوانین موجود همگی در جهت برهم زدن انصاف اکچوئری در صندوق‌های مستمری در کشور بوده است. برآوردها برای یکی از صندوق‌های بازنشستگی در ایران حاکی از آن است که به‌طور متوسط ارزش‌حال مستمری‌های دریافتی توسط یک مشترک اصلی و بازماندگان وی بیش از هشت برابر ارزش‌ حال حق بیمه‌های پرداختی توسط وی است.

دریان سفر امید

به‌عنوان مثال، یکی از دلایل بر هم خوردن انصاف اکچوئری قوانین بسیار سخاوتمندانه در حوزه بازماندگان است. در واقع، می‌توان ادعا کرد که در حوزه بازماندگان، ایران دارای بخشنده‌ترین نظام مستمری در جهان است که به تعبیر نگارنده می‌توان از آن به «بهشت بازماندگان» یاد کرد. با توجه به نوع طرح‌های مستمری در ایران که همگی مستلزم ارتباط بین‌نسلی هستند، قوانین مزبور با نقض آشکار عدالت بین‌نسلی همراه بوده‌اند.

ذینفعان صندوق های بازنشستگی در مدیریت این صندوق ها نقشی ندارند

این استادیار اقتصاد در یادداشت خود به این نکته نیز اشاره کرده است که قوانین و مقررات مربوط به حکمرانی صندوق‌های مستمری ایران نقش دولت را از رکن تنظیم‌گر و تضمین‌کننده فعالیت‌های صندوق به رکن مداخله‌گر تبدیل کرده است، به نحوی که غالب مدیران صندوق‌های مستمری را دولت نصب می‌کند و ذی‌نفعان صندوق‌ها عملا نقشی در حکمرانی ندارند.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  مرتبط با بازنشستگان، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نهال گشت
روکش مارال
تهران آهن
آژانس هرمس 724
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

4 دیدگاه برای “حقوق بازنشستگان 8 برابر ارزش بیمه‌های پرداختی ؛ بحران در بخشنده‌ترین نظام مستمری جهان

  1. محمد گفته:

    سلام
    توراخدابه این مسولین بگید شما مگر عقل دارید که برای مردم تصمیم میگیریدشما یک چیزرا خوب بلدهستید انهم دست تو جیب ملت کردن جیب برهای خوبی هستید

  2. مستمری گفته:

    واقعا بهشت بازماندگان انگار تو بهشت زندگی میکنیم آخه این چه اراجیفی که میگین بهشت بازماندگان

  3. عبادی گفته:

    با سلام
    ارزش زمانی پول اگر درمحاسبات بطور واقعی ونه صوری و با در نظر گرفتن تمامی پارامترها در نظر گرفته شود حقوق بازنشستگان وهمچنین تمامی مزد بگیران به مراتب وچندین مرتبه از ارزش واقعی وقدرت خرید آن در مقایسه با گذشته کمتر وکمتر است لذا طرح اینگونه مباحث از سوی افراد فاقد دانش کافی نه تنها مشکلی را حل نمیکند بلکه باعث مخدوش شدن واقعیت میگردد از سوی دیگر وظیفه غیر قابل انکار مدیران صندوق های بازنشستگی می بایست در کمال امانتداری صرف سرمایه گذاری های مولد وسودآور به منظور حفظ ارزش پس انداز کارمندان وکارگران از محل حق بیمه های پرداختی آنان در طول زمان باشد و هم موجب اشتغال مفید ودائمی برای خیل عظیم بیکاران گردد.

  4. محمد گفته:

    سلام
    مدیر نالایق تامین اجتماعی غلط کرده عرضه مدیریت نداره مسولیت قبول کرده من 31سال بیمه پزداخت کردم که تامین باشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز