تیرآهن با چه روش های استانداردی تولید می‌شود؟ / قیمت روز آهن آلات 8 دی 1401

تورهای مسافرتی لحظه آخر

ایمنی ساختمان ارتباط تنگاتنگی با میزان استحکام تیرآهن دارد؛ چرا که تیرآهن، وظیفه تحمل بار وارد شده به سازه را دارد. با آگاهی از اهمیت بالای نقش تیرآهن در سازه، نیاز به دانستن نحوه تولید، سایز، وزن، انواع استاندارد تیرآهن و… برای ما حیاتی خواهد شد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار آهن آلات، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، مطالعه مقالات تیرآهن در وبلاگ آهن ملل برای به دست آوردن اطلاعات مفید و کاربردی درباره این مقطع فلزی، بسیار راهگشا خواهد بود. همانطور که اشاره شد، تیرآهن به چند روش استاندارد تولید می‌شود که هر کدام مشخصات و کاربرد خاص خود را دارند. در این مطلب با انواع استانداردهای تیرآهن آشنا می‌شویم.

روش‌های استاندارد تولید تیرآهن

تیرآهن‌ها معمولاً با 4 استاندارد IPE، INP، IPB و CPE تولید می‌شوند. تیرآهن‌های IPE مطابق با استاندارد ایران و برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان، اسپانیا و لهستان نیز از این استاندارد پیروی می‌کنند. مشخصه اصلی تیرآهن IPE، یکسان بودن ضخامت بال‌های آن در ابتدا و انتها است. از این نوع تیرآهن عمدتاً در ستون، خرپا، سقف، ساخت پل‌های لانه زنبوری و… استفاده می‌شود.

راز آسمان پایتخت

تیرآهن‌های INP معمولاً در چین و روسیه تولید می‌شوند و باله‌های ابتدایی آن نازک‌تر از قسمت انتهایی تیرآهن است. این محصول در سایزهای 60 تا 800 میلی‌متری با لبه‌های گرد تولید می‌شود و کاربرد آن عمدتاً در ستون‌های اسکلت فلزی است.

تیرآهن‌های IPB یا هاش در بازار آهن‌آلات بسیار معروف است. ظاهر این محصول شبیه به حرف H است و بال‌های پهنی دارد. همین امر باعث افزایش استحکام در سازه نسبت به تیرآهن‌های معمولی خواهد شد. علامت V در این نوع محصول به معنی تیرآهن سنگین و علامت L به معنای تیرآهن سبک است.

تیرآهن لانه زنبوری یا CPE می‌تواند با کمترین تغییر حالت، کمان خمشی بیشتری را تحمل کند. این نوع تیرآهن، وزن کمتری دارد و درست مانند لانه زنبور، دارای حفره‌های تو خالی است. این تیرآهن معمولاً به عنوان ستون در سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خرید تیرآهن

در هنگام خرید تیرآهن باید حساسیت زیادی به خرج داد؛ چرا که این مقطع فلزی ارتباط مستقیمی با ایمنی ساکنان و استحکام سازه دارد. تیرآهن‌ها انواع مختلفی دارند و با توجه به مواد اولیه به کار رفته و نوع روش استاندارد، ویژگی‌های متفاوتی به همراه دارند. بنابراین، بهتر است پیش از اقدام به خرید و برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی سودجویان از برخی از مهم‌ترین نکات درباره تیرآهن، کسب اطلاع کرد. مقالات تیرآهن در وبلاگ آهن ملل به صورت جامع و خلاصه این اطلاعات را در اختیار عموم مردم قرار می‌دهد.

همچنین، قیمت روز تیرآهن و برخی دیگر از مقاطع فولادی از وبسایت آهن ملل در جدول زیر قابل مشاهده است؛

انتهای پیام

 

مرتبط با : آهن ملل اصفهان
اوج آرام
ایده سبز
دادپویان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز