تصاویر کمتر دیده شده از خط تولید ایرباس

ایرباس، بزرگترین برند هواپیماسازی اروپا است و ساخت بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان را در کارنامه دارد.

به گزارش کاماپرس، شرکت فرانسوی ایرباس پس از شرکت آمریکایی بوئینگ، پرمشتری‌ترین تولیدکننده هواپیماهای مسافربری جهان است. این شرکت که از سال 1970 در فرانسه فعالیت خود را آغاز کرد، در سال‌های اخیر به یک کنسرسیوم بین‌المللی تبدیل شده و در حال حاضر سهامداران بزرگی از کشورهای آلمان، اسپانیا و انگلستان دارد. بیش از 135 هزار کارمند در دفاتر و کارخانه‌های ایرباس در اروپا، آسیا و آمریکا فعالیت می‌کنند.

هرچند ایرباس به عنوان یک برند سازنده هواپیماهای مسافربری شهرت دارد اما در شرکت‌های زیرمجموعه خود هواپیماهای نظامی، هواپیماهای باری و همچنین هلی‌کوپتر نیز تولید می‌کند. دفتر مرکزی ایرباس در تولوز فرانسه است اما قطعات مختلف هواپیماهای این شرکت در کارخانه‌هایی که در سراسر اروپا واقع شده‌اند ساخته می‌شوند. به عنوان مثال دم هواپیمای A321 در کارخانه‌ای در ختافه اسپانیا، بال آن در ولز، قسمت جلوی بدنه در فرانسه و قسمت عقب آن در هامبورگ آلمان تولید می‌شود. این قطعه‌ها به راحتیِ محصولات برند لوازم خانگی ایکیا در کارخانه‌هایی در آلمان، اسپانیا، آمریکا، چین، ژاپن و خود فرانسه مونتاژ می‌شوند.

کارخانه ایرباس در شهر تولوز فرانسه به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر شناخته می‌شود و گردشگران می‌توانند بلیط بازدید از این کارخانه را با قیمت پایه 15.5 یورو از سایت‌های راهنمای سفر خریداری کنند. تور بازدید از کارخانه ایرباس 1.5 ساعت طول می‌کشد و بازیدکنندگان در این مدت با برخی از مراحل ساخت هواپیماهای مسافربری آشنا می‌شوند.

یکی از محصولات شاخص ایرباس، هواپیمای غول‌پیکر A380 بود که به عنوان بزرگترین هواپیمای مسافربری دنیا شناخته می‌شود. ایرباس 15 سال پس از تولید این هواپیما اعلام کرد به دلیل عدم استقبال شرکت‌های هوایی، از سال 2021 تولید A380 را به صورت کامل متوقف می‌کند. شرکت هواپیمایی امارات، یکی از مشتریان پروپاقرص این هواپیماهای غول‌پیکر و دوطبقه بوده است. با این حال هیچ‌یک از شرکتهای هواپیمایی آمریکایی، درخواستی برای خرید این هواپیما نکردند. چینی‌ها نیز به تعداد اندکی A380خریداری کردند. این هواپیما 544 نفر گنجایش دارد اما به دلیل هزینه‌های زیاد نگهداری، اگر تمام صندلی‌ها طی یک سفر هوایی تکمیل نشود، آن پرواز با زیان همراه خواهد بود.

آریاک سفر

تکنولوژی به کاررفته در این غول پرنده، بسیار پیچیده است. طول سیم‌هایی که در ساخت هر فروند A380 مورد استفاده قرار می‌گیرد، معادل 515 کیلومتر است؛ یعنی 17 کیلومتر بیشتر از فاصله بین تهران و کرمانشاه. 10 هزار پیچ، سه قسمت اصلی بدنه این هواپیما را به هم متصل می‌کنند. برای نقاشی بدنه بیرونی هواپیما هربار بیش از 3600 لیتر رنگ مصرف می‌شود. ایرباس این مدل هواپیما را برای 140 هزار ساعت پرواز طراحی کرده است؛ یعنی هر فروند A380 می‌تواند بیش از دو هزار بار در طول عمر خود دور کره زمین بچرخد.

در زیر تصاویری از یکی از خطوط مونتاژ هواپیماهای ایرباس در ایالت آلابامای آمریکا را مشاهده می‌کنید.

 

ایرباس2

ایرباس3

ایرباس4

ایرباس5

ایرباس6

ایرباس7

ایرباس8

ایرباس9

10

11

12

15

17

14

200

20

مرتبط با : ایرباس
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “تصاویر کمتر دیده شده از خط تولید ایرباس

  1. احسان گفته:

    شرکت فرانسوی یعنی چی ایرباس یه شرکت چند ملیتی است آلمان شلقمه آلمان نباشه اینا خودکار هم نمیتونن درست کنن شرکت فرانسوی نیست چند ملیتی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز