ترکیه ۳ برابر ایران سالن سینما دارد

صنعت سینما- کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

سالن‌های سینما در ترکیه در سال 2023 میلادی به عدد 2 هزار و 618 سالن رسید؛ بنابراین تعداد سالن‌های موجود در این کشور نسبت به سالن‌های سینما در ایران، نزدیک به 2 هزار سالن یعنی 3 برابر بیشتر است.

به گزارش کاماپرس، روزنامه حریت در گزارشی نوشت که صنعت سینما در ترکیه همچنان روبه‌رشد است و تعداد سالن‌های موجود در این کشور طبق گزارش مؤسسه آماری ترکیه (Tüik)، به عدد 2 هزار و 618 عدد رسیده است و این بدین معناست که سینماها در ترکیه می‌توانند روزانه میزبان 286 هزار و 603 نفر باشند. طبق این گزارش، تنها در سال 2023 میلادی، 147 فیلم داخلی و 224 فیلم خارجی در سالن‌های نمایش ترکیه به تصویر کشیده شده است.

بیشتر بخوانید:

در همین حال، روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت که درباره تعداد سالن‌های سینما در کشور آمار دقیقی وجود ندارد؛ اما می‌توان گفت که به‌صورت میانگین 862 سالن سینما با ظرفیت تقریبی 60 تا 180 هزار صندلی در ایران ساخته شده و اگر هر سالن حداقل چهار بار در روز فیلم اکران کند، ‌می‌توان گفت که حدوداً 680 هزار بلیت سینما به‌صورت روزانه به فروش می‌رسد. با این حساب، اگر قیمت بلیت برای هر نفر را 45 هزار تومان فرض کنیم، سینمای ایران باید سالانه بین 10 تا 11 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد؛ اما در سال گذشته میزان درآمد سینما حدود 1100 میلیارد تومان بوده است.

رشد شگفت‌انگیز تعداد سالن‌های سینما در ترکیه

همچنین درحالی‌که میزان درآمد سینما در کشور ما روند کاهشی را تجربه می‌کند؛ در سال گذشته در ترکیه بیش از 6 میلیون و 279 هزار نفر به سینما رفته‌اند که 15 درصد نسبت به سال قبل از آن بیشتر است. از سوی دیگر، در ترکیه 808 عدد سالن تئاتر با بیش از 326 هزار صندلی وجود دارد و میزان شهروندان ترکی که در سال گذشته به تماشای تئاتر رفته‌اند حدود 1.7 درصد افزایش داشته است.

راز آسمان پایتخت

روزنامه دنیای اقتصاد می‌نویسد که طبق آمار سال 1396، برای 81 درصد از شهروندان ایرانی، تماشای فیلم در سینما جزو اولویت‌هایشان نیست. اما با بالارفتن هزینه‌های زندگی و گران‌شدن تفریحاتی مانند سفرهای بین‌شهری، این انتظار وجود دارد که مردم بیشتری به سمت تفریحات ارزان‌قیمت‌تر مانند تماشای فیلم در سینما کشیده شوند.

سینما- کاماپرس

70 درصد سالن‌های سینما بلامصرف هستند

بر اساس این گزارش، موضوع اصلی آن است که اکنون به طور میانگین از 20 تا 30 درصد ظرفیت‌‌های سالن‌های سینما در کشور استفاده می‌شود و در سال‌های اخیر بیش از نیمی از لجستیک بازار سینمای ایران (نزدیک به 70درصد) عملا بلامصرف بوده‌اند.

این در حالی است که سالن‌های احداث شده در شهرها نامتوازن هستند و نیمی از آنها در کلان‌شهرهای مانند تهران و مشهد و یا تبریز ساخته شده‌اند و در استان‌های نظیر خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، قزوین، زنجان، ایلام و بوشهر و همچنین مناطق کم‌برخوردار مانند کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان کمتر از ۳۰ سالن سینما احداث شده است.

عربستان هم بهتر از ایران

در عربستان نیز به‌ازای 50 هزار نفر یک سالن سینما وجود دارد و شرایط این کشور نسبت به کشور ما، با یک سالن سینما برای هر 94 هزار ایرانی بهتر است. طبق استانداردهای جهانی باید به ازای هر 10 ‌هزار نفر، یک سالن سینما وجود داشته باشد.

آمریکا رکورددار سالن سینما

در ایالات متحده آمریکا برای هر 8 هزار نفر، یک سالن سینما ساخته شده و در این کشور نزدیک به 40 هزار سالن سینما وجود دارد. در کشور چین نیز با جمعیت تقریبی 1.5 میلیارد نفر، کمتر از 16 هزار سالن سینما راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام

 

رایانه کمک
آریاپی
روکش مارال
آهن رویال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز