تراکنش های بانکی بالای 5 میلیارد تومان در تور مالیات

ژیوار

رييس سازمان امور مالياتي کشور بیان کرد که از این به بعد اطلاعات تراکنش های بانکی 5 میلیارد تومان به بالا قابل بررسی است تا از فرار مالیاتی جلوگیری شود.

اخذ مالیات از مردم یکی از مهم و پایه‌ای ترین ارکان نظام‌های پیشرفته و دموکراتیک در دنیاست و بسیاری از اندیشمندان معتقدند میزان پاسخگویی دولت‌ها و وابستگی آن‌ها به مالیات مردمی رابطه مستقیمی با هم دارند. یعنی هرچقدر میزان وابستگی دولت به مالیات‌های عمومی بیشتر باشد، آن دولت ملزم به پاسخگویی بیشتر و رعایت اصل شفافیت با مردم جامعه خود است.

اما در این میان دولت‌هایی که وابستگی بیشتری به منابع نفتی دارند و اصطلاحا دولت‌های رانتیر نامیده ‌می‌شوند از آنجایی که منابع درآمدی خود را از راه‌هایی که کمتر به مردم وابستگی دارد کسب می‌کنند، خود را مازم به پاسخگویی در قبال جامعه نمی‌بینند و رفته‌رفته از مفهوم دموکراسی فاصله می‌گیرند.

به گزارش کاماپرس، با افزایش تحریم‌های نفتی علیه ایران، به نظر می‌رسد که دولت برای افزایش درآمد‌های خود ناچار است به سراغ راه‌های جایگزینی چون افزایش قیمت حامل‌های  انرژی و جلو گیری از فرار‌های مالیاتی برود.

اميدعلي پارسا رييس سازمان امور مالياتي، دراین خصوص و به منظور وصول ماليات از ثروتمندان گفت: اطلاعات بانكي تراكنش‌هاي بانكي پنج ميليارد تومان درآمد به بالا از سال ۹۳ به بعد، توسط سازمان امور مالياتي قابل بررسي است و سازمان امور مالياتي تراكنش‌هاي مالي مربوط به هر فرد را براساس كد ملي او و اقوام درجه يك آن فرد تحت‌نظر دارد تا از فرار مالياتي جلوگيري شود.

دریان سفر امید

او بر اين موضوع تاكيد كرد كه سازمان امور مالياتي به دنبال اطلاعات بانكي همه مردم نيست و تنها به حساب بانكي ۵ تا ۱۰ درصد برخوردار كشور رسيدگي خواهد كرد و با اطلاعات به دست آمده از اين طريق، به دنبال فعاليت‌هايي است كه موجب اين گردش مالي شده است تا متناسب با آن فعاليت‌ها، ميزان ماليات تعيين شود.

پیامد‌های فرار مالیاتی

در گزارشی که در روزنامه اعتماد منتشر شده، ذکر شده است که اولين نتيجه از نتايج زيانبار فرار مالياتي در اقتصاد كشور، ناتواني دولت در تامين هزينه‌هاي عمومي است. هزينه‌هاي عمومي شامل هزينه‌هاي عمومي اداري و اجرايي، هزينه‌هاي عمومي اقتصادي، حقوق و دستمزد افراد و … است. در صورتي كه افراد از پرداخت ماليات سر باز زنند، بودجه دولت كاهش مي‌يابد و در ادامه از پرداخت هزينه‌هاي مربوط به دستمزد كارمندان و مواردي از اين قبيل عاجز مي‌ماند كه مي‌تواند باعث افزايش فشار به جامعه و مردم شود

ضمن آنكه كارشناسان اين حوزه معتقدند بحث پاسخگويي در درآمدهاي مالياتي بسيار جدي است و باعث مي‌شود دولت‌ها به سمت پاسخگو شدن سوق پيدا كنند و اخذ ماليات سبب جلوگيري از افزايش نابرابري‌هاي درآمدي و جلوگيري از ثروتمند شدن بخشي از جامعه در برابر فقيرتر شدن بخشي ديگر و در راستاي افزايش عدالت است.

پرداخت نشدن ماليات باعث كاهش بودجه و درآمد دولت مي‌شود و دولت از سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف جامعه عاجز مي‌ماند. اين موضوع در ادامه باعث كاهش اشتغال و كاهش سرعت پيشرفت در جامعه مي‌شود و در ادامه نارضايتي مردم و فشار به دولت را افزايش مي‌دهد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  بازار سکه و طلا، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نهال گشت
سبیت
تهران آهن
روکش مارال
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز