یک هشدار بلای جان فورد و مزدا شد

برچسب هشداردهنده‌ «رانندگی نکنید!» بلای جان فورد و مزدا
ژیوار

اعلان‌ها و فراخوان‌های هشدارآمیز در دنیای خودرو سال‌هاست به امری رایج مبدل شده‌اند. هرچند ابعاد فنی پیچیده‌ خودرو ها، بروز ایرادها و نقایص را در آنها ناگزیر ساخته اما این دلیل نمی‌شود که مصرف‌کنندگان در مواجهه با آنها بی‌اعتنا باشند و هشدارهای گسترده‌ای که می‌تواند امنیت جانی‌شان را هنگام رانندگی به خطر بیندازد، نادیده بگیرند.

فراخوان معروف علیه شرکت تاکاتا در سال 2013 یکی از بهترین نمونه‌های این سازوکار هشدارآمیز بود؛ اعلان گسترده‌ای که این شرکت ژاپنی تولیدکننده قطعات خودرو را متهم کرد که مشکل ایمنی ایربگ‌های حدود 42 میلیون خودرو که از قطعات این کارخانه در ماشین‌های‌شان استفاده کرده بودند، باعث مرگ‌و‌میر و مصدومیت صدها نفر در سراسر دنیا شده است.

تجربه تاکاتا در سال‌های اخیر باعث شکل‌گیری حرکتی منسجم و جهانی شده که هدفش آگاهی مصرف‌کنندگان از نواقص مهم خودروهاست؛ همان ایراداتی که به‌آسانی می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را در سراسر دنیا به خطر جدی بیندازد. فراخوان‎‌های «رانندگی نکنید!» نه یک برچسب هشداردهنده‌ ساده، که برگرفته از پیگیری گسترده‌ نقایص خودروهای پرتیراژی‌ است که در سراسر جهان باعث بروز تصادفات و سوانح غم‌انگیز در خیابان‌ها و جاده‌ها شده است.

شرکت‌های آمریکایی و ژاپنی فورد و مزدا دو متهم بزرگ فراخوان‌های «رانندگی نکنید!» هستند. دست‌کم 10 مدل از تولیدات این شرکت‌های خودروسازی صابون این فراخوان‌های هشدارآمیز به تن‌شان خورده است. مدل‌های رنجر، موستانگ، جی‌تی، فیوژن، مرکوری، لینکلن و اج از فورد و مزدا 6، سری بی، مزدا اسپید، RX8، CX، MPV و RX از مزدا، اصلی‌ترین متهمانی هستند که به دلیل ایرادات جدی در عملکرد برخی از قطعات‌شان، مصرف‌کنندگان این مدل‌ها را در معرض خطر تصادفات منجر به مرگ قرار داده‌اند.

برچسب هشداردهنده‌ «رانندگی نکنید!» بلای جان فورد و مزدا

دریان سفر امید

بیشتر بخوانید:

انتشار این فراخوان‌های هشداردهنده نه‌تنها تاکنون بی‌تأثیر نبوده که بارها موفقیت‌های جدی‌ای را نیز در پی داشته است. به‌غیر از مورد شرکت‌های نظیر تاکاتا و فولکس واگن، شرکت سرشناس فورد پس از افشای کوتاهی‌اش در استفاده از قطعات خطرساز، اعلام کرده که به تلاش‌هایش برای دادن خسارت به مالکان آسیب‌دیده ادامه خواهد داد و حتی یک وسیله‌ نقلیه قرضی و موقت را برای آنها که نیاز ضروری به خودرو دارند، به‌صورت رایگان به آنها خواهد داد. پس از فورد، همین رویه از سوی مزدا نیز اتخاذ شده و این شرکت ژاپنی هم آمادگی‌اش را برای تعویض و تعمیر قطعات مخرب و خطرساز خودروهایش به‌صورت عمومی به‌اطلاع‌ مالکان مدل‌های مدنظر رسانده است.

کارزار «رانندگی نکنید!» این‌روزها قدرتمندتر از هر زمان دیگری پیام‌های میلیونی مالکان خودرو را از سراسر جهان دریافت و پس از بررسی و راستی‌آزمایی آنها، برای احقاق حقوق مالکان و جلوگیری از بروز آسیب‌های جانی، اقدامات جدی و هشداردهنده انجام می‌‎دهد.

انتهای پیام

مرتبط با : فوردمزدا
نهال گشت
تورهای مسافرتی لحظه آخر
آژانس هرمس 724
سازگار ارقام
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز