با پرتفوی متنوع و جذاب سرمایه‌گذاری ملی ایران آشنا شوید

ژیوار

نهادهای مالی در سراسر جهان رو به پیشرفت هستند. ایران نیز مانند دیگر کشورها تلاش می‌کند در این عرصه برتر باشد. به همین منظور هم تمامی واسطه‌های مالی در ایران رو به جلو حرکت می‌کنند. یکی از این نهادها، شرکت‌های سرمایه گذاری هستند. این مجموعه‌ها سهام شرکت‌های مختلف را با هدف مدیریت خود شرکت خریداری نمی‌کنند. در واقع برای مجتمع‌های سرمایه گذاری عملکرد خوب شرکت‌ها و سوددهی آن‌ها مهم است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار بورس اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

یکی از این شرکت‌ها «سرمایه گذاری ملی ایران» است که در خرید و فروش انواع اوراق بهادار مهارت دارد. در ادامه کاماپرس مطالب بیشتری از این شرکت‌ را برای اطلاع خوانندگان و علاقمندان بازار مالی بیان می‌کند؛

چگونگی آغاز به کار سرمایه گذاری ملی ایران

سال 1354 در جهت قانون گسترش مالکیت واحدهای تولیدی، شرکت سرمایه گذاری ملی ایران، به عنوان اولین شرکت سرمایه گذاری خصوصی و سهامی عام، مورد بهره برداری قرار گرفت. این مجموعه علاوه بر خرید و فروش سهام شرکت‌های تولیدی و خدماتی و اوراق بهادار، به سرمایه گذاری مستقیم و مشارکت در ایجاد، توسعه و راه اندازی طرح‌های تولیدی و صنعتی و همچنین تشویق و تسهیل امر سرمایه گذاری برای اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق خدمات مشاوره‌ای و مدیریت سرمایه گذاری مشغول است.

دریان سفر امید

شرکت‌های کارگزاری سرمایه گذاری ملی ایران، مدیریت سرمایه گذاری ملی ایران، تولید فیبر ایران، آلومتک و آلومراد از زیرمجموعه‌های سرمایه گذاری ملی ایران هستند.

این مجموعه با مدیریت سیدیاسر ابوترابی برای سرآمدی بین شرکت‌های سرمایه گذاری کشور و داشتن نرخ مناسب بازدهی برای رضایت سهامداران خود تلاش می‌کند.

سود هزار میلیارد ریالی ونیکی محقق شد

شرکت سرمایه گذاری ملی ایران با سرمایه اولیه 10 هزار میلیارد ریال همان سال 1354 در سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شد. سهام این مجموعه با نماد «ونیکی» در تابلوی بازار اول بورس قرار دارد. در حال حاضر این مجموعه 17 هزار و 500 میلیارد ریال سرمایه دارد.

ونیکی دارای ارزش بازاری 177 هزار و 275 میلیارد ریالی است. بخش عمده سهام سرمایه گذاری ملی ایران به بانک تجارت، موسسه صندوق بازنشستگی کشور و بانک صادرات ایران تعلق دارد. سرمایه گذاری ملی ایران دارای 76 هزار و 699 سهامدار است. این شرکت در دوره یک ماهه منتهی به فروردین ماه، سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده یک هزار و 512 میلیارد و 24 میلیون ریال خریداری کرد. البته در همان ماه این مجموعه سهام چند شرکت بورسی را واگذار کرد و از این بابت هزار و 291 میلیارد و 600 میلیون ریال سود کسب کرد.

توجه سرمایه گذاری ملی ایران به صنایع مختلف

این شرکت همیشه به مقوله مدیریت ریسک پرتفوی خود توجه داشته و اقدامات متفاوتی هم در این خصوص انجام داده است. در پرتفوی این شرکت سهام بنگاه‌های کوچک یا متوسط که ارزش ذاتی واقعی خود رسیده‌اند، با سهام شرکت‌های بزرگ جابجا می‌شوند. به طور کلی چینش پرتفوی سرمایه گذاری ملی ایران براساس ارزش ذاتی شرکت‌ها و توجه به سود مناسب آن‌ها صورت می‌گیرد.

این مجموعه تا سال گذشته 10 درصد صنعت پتروشیمی، 10 درصد صنعت صنایع غذایی و 13 درصد صنعت داروسازی را در پرتفوی خود داشت. این مجتمع نسبت به دیگر مجموعه‌های هم صنف خود تنوع پرتفوی بیشتری دارد. همین تنوع ونیکی در صنایع و سهم‌های مختلف باعث تمایز آن شده است.

صنعت فناوری اطلاعات و فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد توجه شرکت سرمایه گذاری ملی ایران است. در واقع عمده شرکت‌های نوپا و استارتاپی سرمایه گذاری ملی ایران در زیربخش این صنعت قرار می‌گیرند. شرکت «توسعه نوآوری نیکی» به منظور سرمایه گذاری تخصصی در شرکت‌های استارتاپی تشکیل شده است.

مهرماه سال گذشته امیرمحسن گرجی، مدیر سرمایه گذاری ملی ایران، از هلدینگی شدن این مجموعه خبر داد و به این نکته اشاره کرد که مراحل پایانی پروسه تبدیل باقی مانده است.

مرتبط با : سرمایه گذاری ملی ایران
نهال گشت
آژانس هرمس 724
تهران آهن
سبیت
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز