با سقوط دلار کالاهای اساسی چقدر ارزان می شوند؟

ژیوار

حالا نوبت ریزش قیمتهاست. قیمت کالاهای اساسی که با بالا رفتن قیمت دلار افزایش پیدا کرده بود، حالا باید پایین بیاید. اما با سقوط قیمت دلار کالاهای اساسی چقدر ارزان می شوند؟

به گزارش کاماپرس، قیمت دلار بعد از آن اوج گیری عجیب حالا در سراشیبی سقوط است. سقوطی که می تواند باعث ارزان شدن قیمت کالاهای اساسی شود . مهمترین بهانه واردکنندگان و تولید کنندگان برای بالا بردن قیمتها افزایش قیمت دلار بود،‌اما حالا قیمت دلار کاهش چشمگیری داشته و این کاهش باید روی قیمت کالاهای اساسی تاثیر زیادی داشته باشد.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

قاسمعلی حسنی دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره کاهش قیمت دلار بر مواد غذایی می گوید:« وقتی ما با کاهش ۲۰ درصدی قیمت ارز مواجه هستیم یعنی حداقل می‌توانیم شاهد کاهش ۳۰ درصدی قیمت کالاها باشیم. در کوتاه‌مدت کاهش قیمت ارز تاثیری در قیمت کالاهای اساسی نخواهد داشت. وقتی قیمت بالا می‌رود طی یک روز قیمت کالا را بالا می‌برند ولی وقتی قیمت ارز پایین می‌آید چند هفته یا چند ماه طول می‌کشد که قیمت‌ها را پایین بیاورند چراکه کسانی که بار خریده‌اند نمی‌خواهند بپذیرند که بعد از ده بار سود کردن، یک بار ضرر ‌کنند.»

مسکن و خودرو هم ارزان می شوند؟

دریان سفر امید

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در ادامه به ایلنا می گوید:« کالاهای سرمایه‌ای مثل مسکن، خودرو و کالاهای دپو شده در انبارها تحت تاثیر کاهش قیمت دلار قرار می‌گیرند و کسانی که تا امروز می‌گفتند اول باید پول را تحویل بدهید؛ الان با چک و قیمت پایین‌تر هم اقلام را می‌فروشند. مصرف سه سال کشور در گمرک است و باید آزاد شود تا قیمت کالا و اقلام کاهش پیدا کند. تا زمانی که ارز دولتی و نیمایی حذف نشود و رقابت به وجود نیاید این نابسامانی‌ها را شاهد خواهیم بود. ولی با حذف این ارزها، ایرانی‌های خارج از کشور سرمایه‌ی خود را به داخل کشور می‌آورند و رقابت ایجاد می‌شود.»

به گفته حسنی بازار ساکت و آرام است و خریداران دست نگه داشته‌اند و خرید نمی‌کنند و همین موضوع مزید بر علت کاهش نرخ ارز می‌شود تا قیمت کالای تولیدی که باید به فروش برود پایین بیاید.
دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پایان می گوید:« پایین آمدن قیمت دلار در ۲ یا ۳ ماه آینده باعث کم شدن قیمت اقلام غذایی نیز می‌شود. میزان این کاهش نیز بستگی به مقداری دارد که قیمت دلار کاهش پیدا کند. »

برای دسترسی سریعتر به اخبار و گزارش های مهم بازار ارز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نهال گشت
آژانس هرمس 724
تهران آهن
سبیت
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز