اصل 138 قانون اساسی چه می گوید؟ و چطور محسن رضایی را حذف کرد؟

ژیوار

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، از حذف محسن رضایی و همچنین صولت مرتضوی از کمیسیون اقتصادی دولت خبر داد. مخبر این خبر را به استناد قانون اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، تصمیم حذف محسن رضایی و صولت رضوی در جلسه هیئت دولت به تاریخ هفتم فروردین ماه اتخاذ شد. مخبر در اعلام این خبر با تکیه بر ماده اصل 138 قانون اساسی، حذف معاونان اقتصادی را از تیم کمیسیون اقتصادی دولتی بیان کرده است. اصل 138 قانون اساسی بیان می‌کند علاوه بر مواردی که هیات وزیران یا وزیری مامور تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی قوانین می‌شود، هیات وزیران حق دارد برای انجام وظایف اداری و تامین اجرای قوانین و تنظیم سازمان‌های اداری به وضع تصویب‌نامه و آیین‌نامه بپردازد. هر یک از وزیران نیز در حدود وظایف خویش و مصوبات هیات وزیران حق وضع آیین‌نامه و صدور بخشنامه را دارد ولی مفاد این مقررات نباید با متن و روح قوانین مخالف باشد.

دریان سفر امید

دولت می‌تواند تصویب برخی از امور مربوط به وظایف خود را به کمیسیون‌های متشکل از چند وزیر واگذار کند. مصوبات این کمیسیون‌ها در محدوده قوانین پس از تایید رئیس جمهور لازم‌الاجرا است.

تصویب‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های دولت و مصوبات کمیسیونهای مذکور در این اصل‏، ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی می‌رسد تا در صورتی که آنها را بر خلاف قوانین بیابد با ذکر دلیل برای تجدیدنظر به هیات وزیران بفرستند.

حذف محسن رضایی از قبل پیش بینی شده بود؟

برخی هم حذف محسن رضایی را از کمیسیون اقتصادی دولت دور نمی‌دیدند. در واقع این افراد به نظرات نخبگان و اقتصاددان‌ها تکیه می‌کنند که بعد از معرفی اعضای کمیسیون اعلام کردند این تیم نمی‌تواند به هماهنگی برسد. با این حال علی بهادری جهرمی، سخنگوی اقتصادی دولت، برای روشن شدن ذهن همکان بیان کرده که تغییر در ترکیب کمیسیون اقتصادی دولت با درخواست خود اعضا اتفاق افتاده است. تغییری که قبلا هم عادی بود و سابقه داشت.

نهال گشت
سبیت
آژانس هرمس 724
تهران آهن
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز