اشتباهات مهلک در نگهداری از دیوار خزه ای

تورهای مسافرتی لحظه آخر

دیوارهای خزه‌ای (ماس وال) با استفاده از خزه‌های تثبیت‌شده ساخته می‌شوند و به همین جهت، علاوه بر دوام زیاد، احساس تازگی و انرژی مثبت در فضا ایجاد می‌کنند. این دیوارها یکی از ایده‌آل‌ترین انتخاب‌ها برای افرادی است که شرایط مناسب نگهداری از گیاهان زنده ندارند.

به گزارش کاماپرس، با وجود اینکه دیوارهای خزه‌ای به شرایط خاصی برای نگهداری نیاز ندارند، اما در صورت عدم رعایت بعضی از اصول، ممکن است در زمان کوتاهی کیفیت اولیه خود را از دست بدهند.

در این گزارش ضمن معرفی اصول نگهداری دیوار خزه‌ ای، اشتباهات رایج در مراقبت از این دیوارها شرح داده شده است.

اصول نگهداری دیوار خزه‌ای

دیوارهای سبز خزه‌ای با استفاده از خزه‌های تثبیت‌شده، ساخته می‌شوند. خزه‌ها در محیط گلخانه پرورش داده می‌شوند و طی فرآیند شیمیایی بعد از برداشت، مومیایی و تثبیت می‌شوند. بعد از اتمام فرآیند تثبیت و فیکس، خره‌ها در رنگ‌ها و مدل‌های مختلفی برای استفاده آماده می­‌شوند.

فرآیند تثبیت باعث می‌شود که خزه‌ها به آبیاری، هرس و کوددهی نیاز نداشته باشند و شرایط آسان نگهداری دیوار خزه‌ای، از مهم‌ترین دلایل محبوبیت آنها است. خزه‌های تثبیت‌شده به خواب فرو می‌روند و به دلیل شادابی و طراوت، متفاوت از خزه‌های مصنوعی هستند. میانگین عمر دیوار سبز خزه‌ای بین سه تا 10 سال برآورد می‌شود و عواملی مانند دمای هوا، رطوبت محیط و نور بر عمر مفید خزه‌ها تاثیرگذار است. البته بعضی از اشتباهات در نگهداری دیوار خزه‌ای باعث زرد شدن آن در کوتاه مدت می‌شود.

راز آسمان پایتخت

نگهداری دیوار خزه‌ای در محیط خیلی خشک

دیوارهای خزه‌ای معمولا نیازی به آبیاری ندارند و با استفاده از رطوبت محیط تغذیه می‌شوند. در صورت نگهداری دیوارهای سبز خزه‌ای در محیط‌های خیلی خشک و کم‌آب، ممکن است خزه‌ها در مدت کوتاهی قهوه‌ای یا زرد شوند که در این صورت لازم است رطوبت دیوار خزه‌ای با روش‌هایی مانند غبارپاشی، استفاده از مه‌ساز و دستگاه بخار سرد تامین شود.

غبارپاشی دیوار خزه‌ای با آب شرب

در صورت خشک بودن دیوار خزه‌ای، لازم است با غبارپاشی رطوبت آن تامین شود و یکی از اشتباهات رایج نیز استفاده از آب شرب در تامین رطوبت این دیوارها است. آب شرب به دلیل داشتن املاح و مواد شیمیایی ممکن است باعث تغییر رنگ خزه‌ها شود؛ لذا در هر شرایطی باید از آب مقطر برای تامین رطوبت خزه‌ها استفاده کرد.

کوددهی دیوارهای خزه‌ای

با توجه به اینکه خزه‌های تثبیت‌شده به خواب فرو رفته‌اند، نیازی به کوددهی ندارند. خزه‌های تثبیت‌شده نیازی به بستر خاک هم ندارند و با استفاده از چسب‌ مخصوص مستقر می‌شوند. سم‌پاشی کردن این دیوارها بدون مشورت با متخصص کار اشتباهی بوده و ممکن است باعث تغییر رنگ و از بین رفتن کیفیت اولیه دیوار خزه‌ای شود.

نگهداری از دیوار سبز خزه‌ی در محیط آلوده

دیوار خزه‌ای برای بقا از اکسیژن موجود در فضا استفاده می‌کند؛ با این حال، در صورتی که هوا دارای آلودگی و مواد شیمایی باشد، می‌تواند به مرور زمان باعث بیماری خزه‌ها و تغییر رنگ آن‌ها شود. استفاده از حشره‌کش‌ها و سموم شیمایی نیز از اشتباهات رایجی است که باعث تغییر رنگ دیوارهای خزه‌ای می‌شود.

نصب دیوار خزه‌ای در مقابل سیستم گرمایشی و سرمایشی

دیوارهای خزه‌ای باید در دمای طبیعی محیط نگهداری شوند و در صورت قرارگیری در مقابل سرما یا گرمای شدید، کیفیت و رنگ خود را به مرور زمان از دست می‌دهند؛ به همین جهت توصیه می‌شود که دیوارهای خزه‌ای در مقابل مسیر مستقیم سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی قرار نگیرند.

قرار گرفتن دیوار خزه‌ای در مقابل نور شدید خورشید

دیوارهای خزه‌ای رابطه خوبی با نور خورشید ندارند و به همین دلیل امکان نصب آن‌ها در فضای باز وجود ندارد. دیوارهای خزه‌ای در برابر نور مستقیم خورشید به سرعت فرسوده و به مرور زمان قهوه‌‌ای و زرد می‌شوند. قرار گرفتن ماس وال در مجاورت یک پنجره جنوبی، یکی از مهم‌ترین عوامل نابودی دیوارهای خزه‌ای در کوتاه مدت است.

ترمیم دیوار سبز خزه‌ای با «ایده سبز»

ایده سبز با تیمی متشکل از طراحان، مجریان و متخصصان فضای سبز از سال 1395 مشغول فعالیت است. این مجموعه تعداد زیادی از پروژه‌های موفق را در کارنامه‌ حرفه‌ای خود به ثبت رسانده است. تیم خلاق ایده سبز در زمینه طراحی بهترین و جذاب‌ترین مدل‌های دیوارهای خزه‌ای مهارت دارد و از خزه‌های تثبیت‌شده باکیفیتی در ساخت ماس وال استفاده می‌کند. در صورت تغییر رنگ و کیفیت دیوارهای خزه‌ای می‌توان از کارشناسان و متخصصان این مجموعه راهنمایی و آموزش دریافت کرد. این مجموعه می‌تواند قسمت‌های آسیب‌دیده دیوار خزه‌ای را با خزه‌های جدید ترمیم کند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت https://idehsabz.co مراجعه کنند یا از طریق تماس با شماره تلفن‌های 02177245295، 09126494926 و 09121173266 با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشند.

انتهای پیام

مرتبط با : ایده سبز
آریاپی
ایده سبز
آهن رویال
رایانه کمک
اوج آرام
دادپویان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز