ارزان ترین اقلام غذایی در تیرماه

ژیوار

بر اساس تازه ترین گزارش های مرکز آمار ایران پیاز،گوجه،موز و سیب زمینی در لیست ارزان ترین موادغذایی تیرماه ۹۹ قرار گرفتند.

به گزارش کاماپرس: گزارش اخیر مرکز آمار ایران که در آن متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتشر شده نشان میدهد که تورم نقطه‌ای برخی از اقلام غذایی در تیرماه نسبت به ماه قبل آن، ۶.۱ درصد رشد داشته و از ۱۴.۹درصد در خردادماه به ۲۱درصد در تیرماه رسیده است. این در حالیست که نرخ تورم ماهانه همزمان با افزایش نرخ ارز و تداوم شیوع کرونا روبه افزایش است و دامنه اثرات سوء آن بر قیمت مواد غذایی گسترده تر خواهد شد. روزنامه ایران در گزارشی ضمن بررسی افزایش قیمت برخی اقلام غذایی که در گزارش مرکز آمار ایران به آنها اشاره شده به افت قیمتی برخی مواد غذایی هم پرداخته است.

رکورداران افت قیمت

به نوشته ایران: در حالیکه برخی کالاهای غذایی چون تخم مرغ، مرغ، برنج، میوه و حبوبات رشد قیمتی گاهی تا بیش از ۴۰درصدی را تجربه کرده‌اند، برخی جزو رکوردداران ارزان ترین قیمت نسبت به سایر اقلام بوده‌اند. درتیرماه امسال موز با 25.8 درصد بیشترین کاهش قیمت نسبت به خرداد را ثبت کرده است هرچند که همچنان نسبت به تیرماه پارسال رشد 16.6 درصدی داشته است. قیمت این محصول از12 هزار و 318 تومان در تیرماه پارسال به 14 هزار و 359 تومان درتیر امسال رسیده است .

پیاز ارزان ترین محصول پرمصرف خوراکی

دریان سفر امید

پیاز نیز با افت 6.4 درصدی نسبت به خرداد و 8.7 درصدی نسبت به تیرسال قبل در جایگاه دوم قرار گرفته است. پیاز در تیرپارسال 3 هزار و 525 تومان بود که در تیرامسال به 3 هزار و 217 تومان رسیده است.
محصول دیگری که با افت قیمت مواجه شده سیب زمینی است که افت 2.3 درصدی در یک ماه و افت 47.3 درصدی در یکسال را تجربه کرده است به طوری که متوسط قیمت 7.7 هزار تومانی آن در تیر98 به 4.1 هزار تومان در تیرامسال رسیده است.
گوجه و رب گوجه هم افت قیمت داشتند
گوجه فرنگی هم افت قیمت 5.1 درصدی نسبت به خرداد و 8.2 درصدی نسبت به تیر98 داشته است. قیمت این محصول از 4 هزار و 280 تومان در تیرپارسال به 3 هزار و 929 تومان در تیرامسال رسیده است.
درکنار کالاهایی که افت قیمت داشته‌اند، رب گوجه فرنگی با رشد نیم درصدی نسبت به خرداد کمترین رشد قیمت را داشته است. البته قیمت این محصول درمقایسه با تیر98 معادل 21.2 درصد افت کرده است. براین اساس قیمت 21.8 هزار تومانی هر کیلو رب گوجه درتیر98 به 17.2 هزار تومان در تیرامسال رسیده است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

ایران در لیست ۴ کشور پرتورم جهان

درهمین زمینه معاون اقتصادی و محاسبات مرکز آمار اعلام کرد: قیمت ۴۷۵ کالا با توجه به نرخ تورم، با سرعت متوسط ۲۶درصد در حال صعود است که این عدد، ما را در لیست ۴ کشور پرتورم جهان قرار می‌دهد.

 

انتهای پیام

نهال گشت
تهران آهن
روکش مارال
سبیت
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز