جولان گرانی در مایحتاج سفره خانوار

روزنامه ایران در گزارشی هزینه ماهانه یک خانوار ۴نفره برای تامین کالاهای اساسی را با ارز۲۰هزارتومانی برآورد کرده است.

به گزارش کاماپرس: قیمت بسیاری از کالاهای اساسی این روزها، صعودی است و در مورد برخی کالاها حتی ممکن است به صورت هفتگی شاهد جهش قیمتی باشیم. پای درددل تولیدکنندگان که بنشینیم از گرانی تامین مواد اولیه برای تولید کالا گله می‌کنند و وقتی به سراغ فروشندگان بروید، قیمت تمام شده خرید کالا از تولیدکننده را دلیل افزایش قیمت مید‌انند. بالارفتن نرخ ارز و عواملی از این دست هم موارد دیگری است که عمدتا به عنوان دلیل بالارفتن قیمت کالاها عنوان می‌شود. با این توصیف‌ها، تامین سفره ایرانی‌ها چند تمام می‌شود؟ این پرسشی است که این روزها باید از دولت و وزارتخانه‌هایی چون جهاد کشاورزی و صمت که متولی تعیین قیمت کالاهای اساسی هستند، پرسید. روزنامه ایران در گزارشی به بررسی روند قیمت برخی کالاها مثل گوشت، میوه،برنج،لبنیات و حبوبات پرداخته و به سراغ تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالا رفته است.

تامین پروتیپن موردنیاز ار دل و جگر مرغ!

به نوشته ایران: یکی از فروشندگان گوشت در منطقه شرق تهران به «ایران» می‌گوید: ما از تمام سود خود کم کردیم تا قیمت‌ها به حدودی برسد که مشتری‌ها حفظ شوند؛ هر چند که هیچ موفقیتی به دست نیامده است و هر روز با افزایش قیمت از میزان خرید مردم کاسته می‌شود.او گفت: این روزها خریداران مرغ بیشتر شده‌اند و خیلی از خانواده‌ها به دنبال دل و جگر مرغ هستند تا پروتئین خانوار خود را تأمین کنند. این فروشنده گوشت گفت: قیمت ارز تأثیر زیادی بر نرخ گوشت و مرغ گذاشته است و به صورت متناوب شاهد رشد قیمت‌ها هستیم که خوشبختانه با ثابت شدن قیمت ارز در حدود 20 هزار تومان تا حدودی از نوسان قیمت‌ها کاسته شده است.

گرانی نهاده دام عامل افزایش قیمت گوشت و مرغ

آریاک سفر

محمد نمازیان یکی از عرضه کنندگان گوشت است. او درباره چرایی افزایش قیمت گوشت و مرغ در بازار می‌گوید: دامدار و مرغدار از نرسیدن نهاده‌های دامی گلایه دارد و عنوان می‌کند که با قیمت‌های بالا این نهاده‌ها را از بازار خریداری می‌کنند بدین جهت مجبور به رشد قیمت می‌شوند.

علت گرانی میوه

اما چرا قیمت میوه با آنکه از زمان نوبرانه آن فاصله گرفته ایم و قیمت ارز در آن دخل و تصرفی ندارد، گران شده است؟ یکی از فروشندگان میوه در پاسخ به این سؤال عنوان کرد: بخش قابل توجهی از میوه به کشورهای همسایه و بخصوص عراق صادر می‌شود. لذا این امر کمبود در بازار ایجاد کرده است که البته به خاطر تنوع میوه در فصل تابستان خیلی به چشم نمی آید به همین جهت قیمت میوه در بازار، افزایش پیدا کرده و تفاوت قیمتی با میادین هم بیشتر شده است.
او گفت: اگر امروز موز را کیلویی 18 هزار و 800 تومان می‌فروشیم در میادین میوه و تره بار این کالا نیست، چرا که قیمت ارز بشدت روی قیمت این محصول تأثیر گذاشته است.

قیمت سفره یک خانوار ۴نفره

ایران در نهایت با بررسی قیمت اقلامی مثل برنج، حبوبات و لبنیات در سبد غذایی خانوار اینطور نتیجه گیری کرده که «برای آنکه بتوانیم رقم دقیقی از یک سفره ایرانی استخراج کنیم 21 کالای پرمصرف را هدف گذاری کردیم. بر اساس محاسبات روزنامه ایران هزینه یک خانوار قشر متوسط 4 نفره در یک ماه که به قول معروف از بَرج‌های خود در مواد غذایی زده است و مصرف معقولی دارد در حدود یک میلیون و 219 و 400 تومان است. لازم به توضيح است كه عدد به دست آمده حداقلي و بدون در نظر گرفتن وعده هاي غذايي با سبزيجات است.»

 

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز