ادامه واکنش های پیدا و پنهان به سخنان علیرضا کلاهی درباره تولید موبایل ایرانی

ژیوار

قضیه از 7 روز پیش آغاز شد. زمانی که علیرضا کلاهی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در ویدیویی گفت: «ما همیشه خواستیم از شیرمرغ تا جان آدمیزاد را تولید کنیم و سیاست‌های مشوق ما همیشه سمت احداث واحد بوده است.» او در این ویدئو همچنین از عدم توانایی تولید شیشه موبایل به دست تولیدکننده نماهای ایرانی صحبت کرد.

به گزارش کاماپرس و طبق گفته‌های کلاهی در ویدیو ذکر شده سود احداث یک واحد صنعتی از سود اداره آن بیشتر است. کلاهی در این ویدیو گفته بود که «واحد صنعتی تولید می‌کنند که ارز دولتی و وام صندوق توسعه ملی و زمین را بگیرند اما فردی که منابع را دریافت کرده اهلیت ندارد و خروجی آن اتلاف منابع کشور و تعدد بیش از حد واحدهاست که در نهایت منجر به یک رقابت مخرب می‌شود.»

طبق صحبت‌های او این واحدها نه توانایی تحقیق و توسعه و مهندسی درست دارند و نه می‌توانند در بازار‌های صادراتی حضور پیدا کنند. او از ایران خودرو و سایپا به عنوان شرکت‌هایی یاد کرد که توان صادرات ندارند و تا ابد به دنبال گرفتن منابع از سوی دولت هستند.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران همچنین با استناد به گزارش‌های مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی اعلام کرد: «بررسی‌ها نشان داده علی‌رغم سرمایه‌های گسترده، ما در زنجیره ارزش برای صنعت خودمان هم گستردگی لازم را نداریم.» او از تولید موبایل داخلی به عنوان جوک یاد کرد و خاطرنشان کرد که تا به حال 11 مجوز تولید موبایل گرفته‌ایم اما شیشه موبایل را هم نمی‌توانیم تولید کنیم. او اشاره‌ای هم به تخصیص وام‌های کم بهره معاونت فناوری ریاست جمهوری کرد.

حمله کاربران فضای مجازی در پی یک ویدیو

پس از این ویدیو سیل واکنش‌ها در فضای مجازی روانه شد و بسیاری از کاربران در فضای مجازی به او حمله کردند.

دریان سفر امید

پس از آن او در حساب ایکس خود توضیح داد که: «تا وقتی سیاست گذار سرمنشا رانت را قطع نکرده همین بساط ادامه دارد و ما تمام سعی خودمان را خواهیم کرد که سیاست‌های غلط را اصلاح کنیم و منابع کشور تبدیل به ملک در دبی و کانادا نشود…مصرف کننده هم باید این تولیدکننده نماها را تحریم کند، اگر تولیدکنندگان پوشالی موفق به فروش نشوند رانت کمتری جذب می‌کنند و انگیزه برای این کلاهبرداری از جیب همه ما تحت پرچم بومی سازی کمتر می‌شود!»

او همچنین توضیح داده که به دلیل حمایت از تولید داخلی از لوازم خانگی ایرانی استفاده می‌کند.

علی کلاهی-کاماپرس

اما این توضیحات نتوانست جلوی حمله به کلاهی را بگیرد. به همین جهت او دوباره در حساب کاربری اش در شبکه ایکس نوشت: نقد من از اول به تولیدات پوشالی که برای اربیتراژگیری سبز می‌شوند و خروجی برای اقتصاد ملی ندارند بود و اسمی از شرکتی نبردم. ظاهرا یک شرکت خاص که خیلی هم در تبلیغات و مسئولیت اجتماعی فعال است شماره تلفن بنده را در گروه واردکنندگان موبایل گذاشته… سطح اخلاق دوستان همین است.

علی کلاهی-کاماپرس

تکذیبیه معاونت علمی ریاست‌جمهوری

چند روز بعد از این ماجرا، نوبت به تکذیبیه معاونت علمی ریاست‌جمهوری بود و در واکنشی، این ادعاها را «کذب محض» خواند. و سپس از این تکذیبیه علیرضا کلاهی مطرح کرد که «تخصیص وام و ارز به تولیدکنندگان از سوی معاونت علمی نبوده است.»

او گفته بود: «بسیاری از تولیدکننده‌نماها حالا در موبایل، ابزار، لوازم خانگی یا خودرو با هدف تغییر ماهیت کالای وارداتی به مواد اولیه و دریافت ارز با نرخ پایین‌تر و یا اولویت در دریافت ارز تاسیس شده‌اند و هدف اصلی، کسب سود از طریق این اربیتراژ است.»

او اضافه کرده بود: «محل تخصیص ارز معمولا دفاتر تخصصی وزارت مربوطه بوده و این نیز مرتبط با معاونت فناوری ریاست جمهوری نیست.»

کلاهی در پاسخ به سوال یکی از کاربران بر تخصیص ارز به تولیدکنندگان (از سوی نهادهای دیگر غیر از معاونت علمی) تأکید کرد و گفت میزان صحیح ارز اختصاص‌یافته، ۳۳۰ میلیون دلار است و «امسال هم تا اینجا مقادیر قابل توجهی بوده».

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران، گفته بود: «معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری به این واحدها [تولیدکنندگان موبایل] وام‌های کم‌بهره می‌دهد. در شرایطی که در مضیقه جدی ارزی هستیم به یکی از واحدهای تولید موبایل از جیب صادرکننده ۳۶۰ میلیون یورو ارز داده‌اند.»

بیشتر بخوانید:

یک گفت و گو همه چیز را مشخص کرد

در آخر اما کلاهی با انتشار یک رشته توییت اعلام کرد که با مسئولین معاونت فناوری و برخی از فعالان مهم حوزه گفت‌وگوی مفصلی داشته است. در این رشته توییت به این موضوع اشاره کرده است که وامی از سوی معاونت به هیچ یک از صنایع مونتاژی پرداخت نشده و اساسا ساختار امتیاز بندی و رتبه دهی صندوق نوآوری اینگونه شرکت ها را حذف می‌کند.

طبق گفته او، «این به این معنا نیست که تولیدکننده نماها هیچ وامی دریافت نکرده‌اند و با توجه به صحبت‌های یک سال پیش وزیر باید دید چیزی پرداخت شده یا خیر.»

او همچنین به این نکته اشاره کرد که وام‌های ترجیهی اصولا ریالی هستند و وام ارزی از محل صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود. او در ادامه نوشته است که بنده کمی بد بیان کردم‌، اشاره من به وام ترجیهی ریالی و تخصیص ارز به واردات بود.

کلاهی همچنین اضافه کرد: «ما در اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی و صنعتگران واقعی به دنبال منطقی کردن ساختار صنعت کشور و بهبود وضعیت رقابت پذیری آن هستیم. صنعتی که نتواند در حد و اندازه منطقه ظاهر شود و صادراتی شود لاجرم تا ابد به دنبال حذف رقبا و کسب منابع و ایجاد انحصار خواهد بود و هیچ ارزشی برای اقتصاد ایران خلق نخواهد کرد.»

اتنهای پیام

مرتبط با : علیرضا کلاهی صمدی
نهال گشت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
سبیت
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز