آشنایی با مساجد یولی مناره در کالیچی آنتالیا

تورهای مسافرتی لحظه آخر

آنتالیا یکی از شهرهای قدیمی و زیبای ترکیه است که نه فقط به خاطر سواحل زیبایش شناخته شده و پرطرفدار است، بلکه مکان‌های دیدنی و منحصر به فردی نیز دارد، یکی از این جاذبه‌های تاریخی که در تور آنتالیا می‌توانید از آن دیدن کنید، مسجد علاء‌الدین است که بیشتر گردشگران آن را با نام مسجد یولی مناره می‌شناسند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ گردشگری، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از گلبرگ سیر، در واقع مسجد علاءالدین به نام سازنده آن نامگذاری شده است، اما بیشتر با نام مسجد یولی مناره شناخته می شود، یک عبادتگاه اسلامی در مرکز شهر قدیمی آنتالیا است. این مسجد و مناره آن تاریخچه ای طولانی و پرحادثه دارد که آژانس گلبرگ سیر پیشنهاد می کند در تور آنتالیا از آن بازدید کنید.

تاریخچه مسجد

در سال 1207، درست پس از تسخیر آنتالیا توسط سلجوقیان، آنها شروع به ساختن مسجدی به نام اولو کامی کردند، اما به زودی در زمان حکومت لوزینیان ها (1361-1371)، یک خانواده اشرافی فرانسوی، این مسجد تخریب شد. به عنوان جایگزین، در سال 1373، در اواخر حکومت لوزیگنان، مسجد یولی مناره بر روی پایه‌های یک کلیسای بیزانسی ساخته شد که امروزه نیز می‌توان آن را با تور ارزان آنتالیا مشاهده کرد کرد.

مناره

مناره مستقل مسجد که پس از آن نیز لقب خود را دارد، به زمان حکومت سلجوقیان (حدود سال 1226) برمی‌گردد و بنابراین در اصل به اولو کامی تعلق داشته است. بازدیدکنندگان تور لحظه آخری آنتالیا می توانند از دری در ضلع شمالی وارد مناره شوند. 90 پله از داخل آن به بالکن منتهی می شود. ارتفاع آن 38 متر و دارای هشت شیار عمودی مشخص (Yivli Minare) مناره شیاردار است که گویی از هشت ستون مجزا تشکیل شده است. مناره با قسمت استوانه ای بالای بالکن و سقف مخروطی تکمیل شده است. از آجر ساخته شده و بر روی شالوده سنگی مربعی قرار دارد. قسمتی از مناره با کاشی های آبی تیره با شکوه پوشیده شده است.

راز آسمان پایتخت

خود مسجد دارای شش گنبد است که روی طاق‌هایی قرار گرفته‌اند که به نوبه‌ی خود توسط ۱۲ ستون نگه داشته شده‌اند. ستون ها بقایای بازیافتی سازه های روم باستان هستند. این مسجد یکی از قدیمی ترین بناهای چند گنبدی در آناتولی است. سایر بخش‌های این مجموعه ساختمانی شامل یک مدرسه، یک باغ و دو مقبره به نام‌های «Zincir Kıran Türbesi» و «Nigâr Hanım Türbesi» است. امروزه، مدرسه سابق، موزه قوم نگاری آنتالیا را در خود جای داده است که از جمله موارد دیگر، لباس، ظروف آشپزخانه، گلدوزی و چادرهای عشایری را به نمایش می گذارد، اما البته حقایقی جالب در مورد تاریخ مسجد را نیز به نمایش می گذارد. این موزه در سال 1974 افتتاح شد و قطعا ارزش بازدید را دارد.

آدرس : مورات پاشا آنتالیا

آشنایی با کالیچی

کالیچی دور تا دور آن را دیوارهای داخلی و خارجی به شکل نعل اسب احاطه کرده است که بیشتر آنها تخریب و از بین رفته است. دیوارها اثر مشترک دوره های هلنیستی، رومی، بیزانسی، سلجوقی و عثمانی است. دیوارها 80 سنگر دارد. حدود 3000 خانه با سقف کاشیکاری داخل دیوارها وجود دارد. ساختارهای مشخص خانه ها نه تنها ایده ای در مورد تاریخ معماری آنتالیا می دهد، بلکه سبک زندگی، سنت ها و آداب و رسوم منطقه را به بهترین شکل منعکس می کند.

در سال 1972، بندر داخلی آنتالیا و منطقه Kaleiçi به دلیل بافت منحصر به فرد آن به عنوان “منطقه SIT” توسط “شورای عالی آثار باستانی و بناهای املاک و مستغلات” تحت حفاظت قرار گرفت. جایزه اسکار سیب طلایی گردشگری توسط FIJET انجمن بین المللی نویسندگان جهانگردی در 28 آوریل 1984 به دلیل کار مرمت آن در “مجموعه آنتالیا-کالیچی” به وزارت گردشگری اعطا شد. امروزه Kaleiçi با هتل ها، هاستل ها، رستوران ها و بارهای خود به یک مرکز تفریحی تبدیل شده است.

آنتالیا، واقع در سواحل مدیترانه در جنوب غربی ترکیه، یکی از دروازه های آناتولی به دریا در طول تاریخ بوده است. از منابع باستانی مشخص است که پیش از تأسیس شهر باستانی آتالیا در آنتالیا کالیچی، بندرگاه دزدان دریایی با نام کوریکوس در مارینا وجود داشته است. Korykos که به معنای «نفشه صخره‌ای» نیز می‌باشد، هم از نظر ساختار طبیعی صخره‌ها و هم به عنوان یک پناهگاه مهم است. قدمت بندر و شهر باستانی آتالیا که در پشت آن توسعه یافته است به قبل از میلاد برمی گردد. از قرن دوم قبل از میلاد به طور مداوم سکونت داشته است و تا به امروز باقی مانده است.

شهر باستانی آنتالیا توسط دو دیوار ضخیم نعل اسبی محافظت می شود. یکی از این دیوارهای استحکامات در خلیج کنار دریا و دیگری در سمت خشکی است. علاوه بر این دیوارها، دیوارهایی نیز وجود دارد که سکونتگاه های مختلف را از یکدیگر جدا می کند و بر روی دیوارهای بیرونی برجی در حدود پنجاه پله قرار دارد. تاریخچه ساخت این دیوارها به دوران باستان باز می گردد. رومیان پایه و اساس این دیوارهای هلنیستی را گذاشتند و سلجوقیان آنها را گسترش دادند و تعمیر کردند.

در ساخت دیوارها از بلوک های سنگی زیادی با کتیبه های باستانی استفاده شده است و تا قرن نوزدهم به خوبی حفظ شده اند. امروزه تنها بقایای دیوارهایی مانند برج هیدیرلیک، دروازه هادریان و برج ساعت در این شهر یافت می شود. شهر باستانی و دیوارهای پوشیده شده توسط دریا امروزه کالیچی نامیده می شود. خیابان ها و ساختمان ها هنوز مملو از تابلوهای بسیاری هستند که تاریخ آنتالیا را منعکس می کنند. ساختارهای مشخص خانه ها نه تنها ایده ای در مورد تاریخ معماری آنتالیا می دهد، بلکه سبک زندگی، سنت ها و آداب و رسوم منطقه را به بهترین شکل ممکن منعکس می کند.

خیابان های باریک در داخل دیوارهای شهر از بندر در امتداد دیوار کشیده شده اند. مناره یولی، مدرسه کیهوسرو، مدرسه کاراتای، مسجد ایسکله، مسجد تکلی محمود پاشا تنها برخی از آثار تاریخی مهم داخل دیوارهای شهر هستند. منظره خیره کننده اسکله و شهر قدیمی در طول روز و شب الهام بخش نقاشان، شاعران و نویسندگان بین المللی بوده است.

مرتبط با : گلبرگ سیر
اوج آرام
دادپویان
ایده سبز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “آشنایی با مساجد یولی مناره در کالیچی آنتالیا

  1. آرش گفته:

    مسجد علاالدین یا مسجد یِولی در آنتالیا، یک مسجد تاریخی است که با دستور سلطان علالدین کیقباد در آناتولی ترکیه شهر آنتالیا در Kaleiçi (مرکز شهر قدیمی آنتالیا) در امتداد خیابان جمهوریت Cumhuriyet در کنار میدان کاله کاپیسی Kalekapısı در آنتالیا ساخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز