گول ساعت هوشمند و کالری شمار دیجیتال را نخورید!

امروزه وسایلی همچون ساعت‌ های هوشمند، مچ‌بند، ردیاب ورزشی و … برای شمارش کالری و کمک به لاغری یا تناسب اندام وجود دارد که خیلی‌ها را به خود وابسته کرده است اما محققان می‌گویند این ابزارها درصد خطای بسیار بالایی دارند!

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار ابزار دیجیتال، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از دیجی‌کالا، پیش از آنکه وسایل کالری‌شمار به بازار بیایند یا برنامه‌ای در این باره وجود داشته باشد کسی از میزان کالری سوزانده شده خود اطلاع نداشت یا به صورت حدودی مطلع می‌شد.

امروز وسایل بسیار زیادی برای شمارش کالری سوزانده شده، کالری دریافتی و ردیاب تناسب اندام به بازار آمده ولی آماری که نشان می‌دهد با خطا همراه می‌شود.

اساس تعیین میزان کالری سوزانده شده توسط این وسایل عموما شتاب سنج است؛ مثلا وقتی ساعت هوشمند بر مچ شما بسته می‌شود حتی وقتی دست کمی بالا پایین شود، حدس ساعت این است که فرد حرکت می‌کند. بسیاری از این ابزارها نیز وظیفه شمارش قدم را دارند ولی اگر هنگام حرکت دست شما ساکن باشد و تکانی نخورد، خواهید دید که هیچ قدمی برای شما ثبت نشده زیرا شتاب‌سنج حرکتی را تشخیص نداده است.

آریاک سفر

سنسور ضربان قلبی که در این وسایل تعبیه شده بر اساس پیش‌فرض‌هایی، میزان ضربان قلب را تشخیص می‌دهند؛ مثلا اگر این سنسور حس کند شما در حال انجام ورزش آرام یا سریعی هستید، بر همین اساس میزان ضربان قلب را حدس می‌زند و پس از آن میزان کالری سوزانده شده را اطلاع می‌دهد.

بدن انسان مانند ربات نیست که بتوان یک نسخه کلی را برای همه به طور یکسان پیچید. بدن انسان دارای پیچیدگی‌های خاصی است، حتی بسیاری افراد دارای بیماری‌هایی هستند که ممکن است بر روند کالری‌سوزی تاثیرگذار باشد اما در ساخت این وسایل به این مسائل توجه نمی‌شود. اگر بدانید که این ابزارها معمولا روی دست افرادی که پوست تیره‌تری دارند، دقت لازم را ندارد، یا اینکه بستن ساعت روی دست راست یا چپ بر نتیجه‌اش تاثیر می‌گذارد، احتمالا دیگر به این لوازم دل خوش نخواهید کرد.

بررسی محققان و خطای ساعت‌های هوشمند!

محققان همواره درباره میزان دقت این وسایل هوشمند کنجکاوی کرده‌اند ولی اگر بخواهند درباره یک محصول تحقیق کنند و پروسه این مسیر طی شود، شرکت مدل‌های جدیدتری را روانه بازار می‌کند.

گفتنی است این گروه وسیله‌ای را دقیق می‌دانند که اختلاف میان آزمایشگاه با وسایل فقط سه درصد خطا باشد؛ در حالی که پس از تحقیق درباره معروف‌ترین برندهای تولید کننده این لوازم در سال 2020 به این نتیجه رسیدند که این وسایل در اکثر اوقات با خطا مواجه هستند.

بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی برخی برندها، محصولات گارمین 69 درصد از مواقع کالری را کمتر نشان داده‌اند. ساعت‌های هوشمند اپل هم در 58 درصد موارد کاری سوزانده شده را بیشتر تشخیص دادند. محصولات پُلار در 69 درصد مواقع کالری سوزانده شده را بیشتر حدس زدند و محصولات برند فیت‌بیت در 48 درصد مواقع کالری را کمتر و در 39 درصد مواقع کالری سوزانده شده را بیشتر تحمین زده‌اند!

باتوجه به احتمال خطا در وسایل هوشمند سلامتی شاید سوال شود که چگونه می‌توان کالری سوزانده شده را محاسبه کرد که در جواب باید گفت همان‌طور که در بالا ذکر شد هیچ فاکتور خاصی را نمی‌توان برای همه انسان‌ها به کار برد و بسیاری از عوامل در این روند تاثیرگذارند ولی به طور کلی اگر فردی بخواهد لاغر شود، باید میزان فعالیت خود را نسبت به خوراک بیشتر کند و اگر فردی بخواهد چاق شود، باید میزان خوراک خود را نسبت به میزان فعالیت بیشتر کند؛ اگر هم فردی نیاز به تثبیت وزن دارد باید میان فعالیت و خوراک تعادلی ایجاد کند.

انتهای پیام

مرتبط با : اپل
نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز