کرونا گوشت قرمز را گران کرد

لست سکند

کرونا و گرانی میزان مصرف گوشت قرمز را در کشور تا 40 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داده است و این روند اقتصاد عشایران را تهدید می کند.

به گزارش کاماپرس، با شیوع ویروس کرونا و همه گیر شدن آن در کشور تمهیداتی اعمال شد که برخی تولیدکنندگان را متضرر کرد.

برای جلوگیری از انتقال هر چه بیشتر ویروس کرونا برگزاری مراسم محرم و صفر و نذورات مردم، جشن عروسی و عزا تعطیل شد که در نتیجه آن مصرف گوشت قرمز کمتر شد.

همچنین بسته شدن رستوران‌ها و جلوگیری از صادرات دام از سوی دیگر دامداران و به ویژه عشایر را در تنگنا قرار داد.

گرانی های اخیر قیمت گوشت هم که بیشتر از نقش دلالان در این بازارحکایت دارد، از دیگر دلایل کاهش مصرف گوشت قرمز در کشور است.

راز آسمان پایتخت

کرونا بیشترین ضرر را به اقتصاد عشایر زده است

شاهپور علایی مقدم، سرپرست سازمان امور عشایر گفت: با شیوع کرونا مصرف گوشت قرمز در کشور ۴۰ درصد کاهش یافته و باعث انباشت دام شد و بیشترین ضرر را به اقتصاد عشایر زده است.

وی با تاکید بر اینکه باید برای ارتقا رفاه و معیشت عشایر برنامه داشته باشیم، گفت: در این زمینه در سال‌های اخیر هفت برنامه و طرح تعریف کرده‌ایم که شاخص ترین آنها اجرای «طرح زنجیره تولید گوشت قرمز» است.

وی توضیح داد: عشایر بیشترین ضرر را وقتی می‌دهند که دامشان را دلال‌ها و واسطه‌ها می‌گیرند، با اجرای زنجیره تولید گوشت و پرداخت تسهیلات به عشایر، دست دلال‌ها را کوتاه کرده‌ایم.

برند سازی و بازاریابی محصولات عشایر

سرپرست سازمان امور عشایر ایران در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: فرآوری، بسته بندی، برند سازی و بازاریابی محصولات عشایر دارای اهمیت زیادی است و آمادگی داریم در صورت برند سازی، از راه اندازی فروشگاه‌های عشایری با محوریت تعاونی‌های عشایری حمایت کنیم.

وی ادامه داد: تعداد ۲۳۰ تعاونی عشایری در کشور داریم که همه عشایر بدون استثنا عضو این تعاونی‌ها هستند و میانگین سرمایه هر عشایر در این تعاونی‌ها که ۲۰۰ هزار تومان بود را به یک میلیون تومان افزایش داده ایم.

علایی مقدم با اشاره به اینکه تغییر الگوی تغذیه دام از جو به کنسانتره در مناطق عشایری در حال جا افتادن است، گفت: بهره وری جو تقریباً ۶۵ درصد است اما بهره وری کنسانتره ۱.۵ برابر جو است که هزینه‌های تولید در مناطق عشایری را کاهش می‌دهد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم صنایع غذایی، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز