کرونا روی پیشخوان کتابفروشی‌ها

یک سال از شیوع ویروس کرونا در جهان گذشت، ویروسی که با آمدنش همه فعالیت های فرهنگی،تحقیقاتی و نشر را تحت تاثیر خود قرار داد، اما موضوعی جدید برای نوشتن کتاب هم شد.

به گزارش کاماپرس،با گذشت مدتی از شیوع ویروس کرونا اولین کتاب ها راهی بازار نشر شد، در ادامه به معرفی و بررسی مختصری از آنها می پردازیم.

سیاره ویروس‌ها

کتاب «سیاره ویروس‌ها» را کارل زیمر برجسته ترین روزنامه نگار علم نوشته و نشرنو با ترجمه کاوه فیض اللهی منتشر کرده است.

در بخشی از کتاب آمده که چگونه موجودی بسیار کوچک‌تر از کوچک‌ترین سلول‌ها، موجودی نه کاملا جاندار و نه کاملا بی‌جان که به تنهایی و بدون استفاده از امکانات سلول میزبان قادر به زندگی مستقل نیست، می‌تواند سیاره‌ای به بزرگی زمین را به گروگان بگیرد، میلیون‌ها نفر را در تمام قاره‌های جهان بیمار کند و هزاران نفر را به کام مرگ بفرستد، اقتصاد جهانی را در هم بشکند و فیلسوفان را به تردید وادارد که آیا نسبت دگرگون‌شده انسان با جهان و با جامعه اصلا به شکل نخست باز خواهد گشت یا نه؛ شبیه طرح جسورانه‌ای برای یک فیلم علمی-تخیلی به نظر می‌رسد.

آریاک سفر

عالمگیر

کتاب «عالمگیر» نوشته اسلاوی ژیژک موضوعش اپیدمی ویروس کرونا در جهان است، در حال حاضر با 3 ترجمه در بازار کتاب ایران وجود دارد.

کتاب ژیژک «عالمگیر!» نام دارد و عنوان فرعی‌اش هم «کووید-۱۹ جهان را تکان می‌دهد!» است، هوشمند دهقان، مترجم آثار فلسفه و ادبیات، این‌کتاب را ترجمه کرده و نشر صدای معاصر آن را منتشر کرده است. این‌متفکر معاصر در کتاب جدیدش درباره اپیدمی ویروس کرونا نوشته و اثرش یک‌مقدمه، ۱۰ فصل و یک‌ضمیمه دارد.

روزگار کرونا

کتاب «روزگار کرونا» را ناصر فکوهی انسان‌شناس و استاد دانشگاه تهران نوشته و نشرموسسه آبی پارسی منتشر کرده است،

کتاب مجموعه مقالات، یادداشت‌ها و مصاحبه‌های این انسان‌شناس را در ماه‌های ابتدایی شیوع کووید -۱۹ عمدتاً در فاصله اسفند ۱۳۹۸ تا خرداد ۱۳۹۹ در برمی‌گیرد.

در این کتاب فکوهی به بیان نکات کلی و جزئی از خودخواهی‌ها و زیاده‌روی‌های بشر می‌پردازد و بر مخاطرات زندگی بشر که امروز جهان را به این نقطه رسانده است، دست می‌گذارد و در یک‌کلام نهایی راه‌حل برون‌رفت از این وضع را بازنگری در شیوه‌های اداره محلی جهان و رسیدن به فهم اداره‌ای سیاره‌ای فارغ از ملاحظات و منافع منطقه‌ای و جغرافیایی می‌داند.

دوران کرونا ویروس؛ جهان در بحران تاج پنج گرمی

کتاب «دوران کرونا ویروس؛ جهان در بحران تاج پنج گرمی» در زمینه بحران کرونا، توسط محمدعلی نویدی نوشته شده است که اطلاعات قابل تاملی از این ویروس عجیب را به مخاطب ارائه می‌دهد.

در این کتاب مطالعات تطبیقی و مقایسه‌ای از دوران کرونا ویروس با دوره‌های همه‌گیری طاعون، وبا، تیفوس، ایدز و آنفلوآنزا، صورت گرفته است. تفاوت‌ها و تشابه‌های این دوران تحلیل و بررسی می‌شود. در این بخش تجربه مشترک این اعصار اپیدمی و بیماری همه‌گیر و جهانی را، برای بشر قرن بیست و یکم، یادآوری و تفاوت دوران شیوع  کووید-۱۹ در قرن حاضر با شرایط و اوضاع قرون بیماری‌های واگیر را بررسی کرده است.

من هم کورونا گرفتم

کتاب «من هم کورونا گرفتم» رمانی است به قلم دکتر روح‌الله حسینی، استادیار گروه مطالعات اروپا، و نخستین رمان درباره کرونا است.

این رمان از مجموعه آثار ادبی «عطش» این نویسنده، روایتی است اول‌شخص از زبان این استاد دانشگاه که مبتلا به کورونا شده است. او که در کتابخانۀ شخصی‌اش زندانی قرنطینه شده است هم باید با بیماری مبارزه کند و هم با تناقضات فردی، اجتماعی، سیاسی و فلسفی‌ای که ذهنش را به‌شدت درگیر کرده‌ است.

در بخشی از کتاب آمده که خودم را جمع می‌ کنم درون خانۀ کتابی و زل می‌ زنم به مشت‏هام که گره کرده‌‏ام در هوا روبه‌روی صورتم، و دارم آرام می‌چرخانم. چند بار می‌بندم و بازشان می‌کنم. دنبال نیرویی می‌گردم درونشان، درون انگشت‏ها و مچ دستم. حس می‌کنم الکل و آب و صابون، همه چیز را از درون و بیرونشان شسته و برده است…

 

کلمات علیه کرونا

کتاب «کلمات علیه کرونا» نشر محتوای الکترونیک صاد، مجموع داستان های ناراحت کننده وتامل برانگیز درباره بیماری کرونا است، این کتاب از مجموعه داستان های برتر یک مسابقه داستان نویسی که در سال 1399 برگزار شد، تهیه و به چاپ رسید.

در بخشی از کتاب آمده است که روی سینه‌اش با ماژیک آبی نوشته «دکتر فرهاد». سرفه امانش نمی‌دهد. شانه‌هایش تکان می‌خورد. به سختی نفس می‌کشد. می‌رود سمت اتاق معاینه، برگۀ دفترچه را می‌کند، ماسکش را پایین می‌کشد، دستور بستری دکتر فرهاد را برای تشخیص کووید 19 می‌نویسد و زیرش مهر می‌زند.

ویروسی به نام کرونا

کتاب «ویروسی به نام کرونا» نوشته حسین تقیان توسط انتشارات آفرینش مهر منتشر شد، نویسنده در این کتاب به ابعاد مختلف بیماری کرونا همچنین راه های پیشگیری و مراقبت از خود در برابر آن پرداخته است.

در بخشی از کتاب آمده است که مولفه شناختی شامل افکار و باورهایی در این مورد که فرد آسیب دیده و یا کنترل خود بر موقعیت را از دست می‌دهد. لذا استرس منجر به کاهش توانایی تفکر، کاهش توانایی توجه و تمرکز، مشکلات مربوط به حافظه و به یاد آوردن مطالب، بزرگنمایی و فاجعه سازی مشکلات و… می‌شود. واکنش‌های عاطفی شامل ترس، نگرانی، غم، از بین رفتن علاقه به فعالیت‌های لذت‌بخش معمول، احساس سرخوردگی، تحریک‌پذیری، عصبانیت، احساس ناتوانی و… می‌شود.

کورونا، ویروس جهش‌ یافته و بیماری نوپدید ناشی از آن

کتاب « کورونا، ویروس جهش‌ یافته و بیماری نوپدید ناشی از آن» درباره جدیدترین اطلاعات دانشمندان و متخصصان بیماری ریوی و مختصر اطلاعاتی درباره راه های پیشگیری و احتمالی درمان بیماری کرونا تا زمان نشر کتاب نوشته شده است، این کتاب را انتشارات تمیورزاده منتشر کرده است.

در بخشی از کتاب آمده که در 31 دسامبر 2019 کشور چین مواردی از ذات الریه با علت ناشناخته را در شهر ووهان از ایالت هوبی گزارش کرد. چند روز بعد مشخص شد مواجهه اولیه در این همه‌گیری از بازار فروش حیوانات دریایی این شهر آغاز شده است. در هفتم ژانویه سال 2020 پژوهشگران چینی موفق شدند ویروس جدیدی از خانواده کورونا ویروس‌ها که عامل ایجاد بیماری بود را پیدا کنند….

تجربه چینی ها از جدال با کرونا

کتاب «تجربه چینی ها از جدال با کرونا» درباره راه های عمومی جلوگیری و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است، کتاب را جانگ ون هونگ نوشته  توسط گروه چینی دانشگاه تهران ترجمه شده است.

در بخشی از کتاب آمده که این بیماری عمدتاً با تب، خستگی و سرفه خشک بروز می‌یابد. تعداد کمی از بیماران نیز علائمی مانند گرفتگی و آبریزش بینی و اسهال دارند. همچنین در برخی از بیماران فقط تب و خستگی خفیف بروز پیدا می‌کند. بیمارانی که این عارضه در آن‌ها شدت می‌یابد، پس از گذشت یک هفته دچار مشکل تنفسی می‌شوند.

کرونا ویژه کودکان

کتاب «کرونا ویژه کودکان» را جاینت رابیت نوشته است و شهرزاد امینیان ترجمه کرده است، کتاب با تصاویر جذاب و رنگارنگ در تلاش است تا کودکان را با راه های مقابله و جلوگیری از ابتلا به کرونا آشنا کند، این کتاب را نشر فرشته منتشر کرده است.

در بخشی از کتاب راهنمایی هایی برای چگونگی برخورد و آموزش مقابله با کرونا ویروس توسط والدین به فرزاندان آمده است  «چگونه توصیه‌های بهداشتی درباره‌ی کرونا را به کودکان آموزش دهیم؟ هم‌اکنون دیده‌ می‌شود که بیشتر والدین از کرونا ویروس بسیار می‌ترسند و با این ترس باعث آزار و اضطراب در کودکانشان می‌شوند و بعضی از والدین با راه‌های اشتباه نکات بهداشتی را به کودکانشان یاد می‌دهند؛ در صورتیکه باید توصیه‌های پزشکی و بهداشتی را از طریق روش‌های صحیح مانند بازی کردن، کتاب خواندن و… به کودکان آموزش دهند تا آن‌ها علاقه‌مند شوند، زیرا این رفتارهای هراس‌انگیز باعث ترس و فوبیا در کودکان خواهد شد که دیگر قابل جبران نخواهند بود.»

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

 

 

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز