کاهش 90 درصدی فروش و ورشکستگی کبابی ها

شیوع ویروس کرونا باعث شده تا خیلی از مردم از خوردن غذا در بیرون از خانه پرهیز کنند و این موضوع بسیاری از غذافروشی‌ها را با کاهش فروش مواجه کرده است.

به گزارش کاماپرس، خیلی از خانواده‌ها از ترس ابتلا به کرونا مدت‌هاست که برای تفریح از خانه بیرون نرفته‌اند چه رسد به اینکه بخواهند در رستوران یا فست فودی غذا بخورند. این درحالیست که مواد اولیه غذایی نیز همچون بقیه کلاها در بازار گران‌تر شده و این دو عامل در کنار هم باعث شده، رستوران‌ها و غذاخوری‌ها با کاهش شدید فروش مواجه شوند و بسیاری از آن‌ها نیز تا آستانه ورشکستگی بروند.

حسین محمدی رئیس اتحادیه کباب، آش و حلیم درباره این موضوع گفت: صنف ما عملا ورشکسته شده است. نه اینکه کمر خم کند یا بگویم فشار آمده بلکه به معنی واقعی ورشکسته شدیم. میزان افت فروش واحدهای ما نسبت به پارسال ۹۰درصد است و شرایط به گونه‌ای خراب است که ۷۶۰ واحد صنفی تعطیل شده‌اند. بسیاری از همکاران بنده از پس هزینه‌های کرایه مغازه و مواد اولیه برنیامدند و مغازه را بستند.

محمدی یکی از عوامل موثر در این موضوع را کرونا دانست و ادامه ‌داد: مراسم‌ها و محافل مردم تعطیل شده و به خاطر شیوع کرونا خانواده‌ها شام بیرون نمی‌روند. واحدهای کبابی و آش و حلیم به قدری ضرر کرده‌اند که تنها کسانی که صاحب مغازه هستند یا توان پرداخت هزینه‌ها در شرایط کنونی را دارند سرپا مانده‌اند، وگرنه فروش ما بالای 90 درصد کمتر شده است.

وی با اشاره به شدت گرانی در بازار افزود: امثال من که کاسب هستیم دیگر نمی‌توانیم ادامه بدهیم، چه برسد به کارمندی که ماهی دو سه بار دست زن و بچه‌اش را می‌گرفت که شام را بیرون بخورند. از طرفی نمی‌توانیم نرخ‌نامه را گران‌تر کنیم چراکه مردم قدرت همراهی با افزایش قیمت را ندارند و فروش هم به قدری پایین آمده که هیچ کاسبی جرات نمی‌کند قیمت‌ها را گران کند.

آریاک سفر

غذافروشی‌ها کرکره‌هایشان را بستند

رئیس اتحادیه کباب و آش و حلیم در پاسخ به سوال روزنامه دنیای اقتصاد در خصوص طرح‌های حمایتی دولت برای اصناف متضرر، گفت: متاسفانه وام‌هایی که دولت برای اعضای اتحادیه به‌عنوان حمایت از نیروی انسانی تدوین کرد، بی‌تاثیر است. همان‌طور که گفتم شرایط اعضای اتحادیه ما به گونه‌ای است که 760 عضو کرکره مغازه‌هایشان را بالاجبار بسته‌اند و برای کاسب وام 20 میلیونی با سود 12درصد به درد نمی‌خورد.

محمدی ادامه داد: دولت قول‌هایی بابت تخفیف‌های مالیاتی داده که امیدی به تحقق آن نداریم. وقتی در چنین شرایطی مالیات 12 درصد افزایش پیدا می‌کند دیگر امیدی به کمک نداریم ضمن آنکه شرایط همکاران من از وام و تخفیف عبور کرده و با این مسائل اوضاع بهبود پیدا نمی‌کند. برخی از همکاران بابت چک‌هایی که نتوانستند پاس کنند و تعهداتی که نتوانستند از پس آن بربیایند الان در زندان هستند. در چنین مواقعی وام 20 میلیون تومانی به چه درد می‌خورد؟

وی در پایان گفت: ما جلسات زیادی با اتاق اصناف تهران و ایران داشتیم و بدون اغراق می‌گویم که آنها کاملا وضعیت ما را درک می‌کنند و در این چند ماه تلاش‌های زیادی برای بهبود اوضاع اصناف آسیب دیده انجام دادند اما آنها تصمیم گیر نیستند و در نهایت دولت است که باید تصمیم نهایی را بگیرد. نتیجه جلسات متعدد ما با نمایندگان دولت این شد که صنف کباب، آش و حلیم هم جزو 3 صنف بحرانی آمد و قرار شد بانک مرکزی آن را رسما اعلام کند تا سازمان‌های ذی‌ربط دولتی از جمله مالیات، تسهیلات و کمک‌های لازم را در نظر بگیرند اما متاسفانه هیچ اتفاقی رخ نداد و ماموران مالیات هیچ توجهی به بخشنامه‌ها نمی‌کنند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : اتحادیه کباب آش و حلیم
نرم افزار حسابداری
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز