کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو / انبار خودروسازها خالی‌تر شد

کاهش قیمت دلار در هفته جاری سبب شده تا بسیاری از خریداران خودرو، صبر پیشه کنند و چشم به افت بیشتر قیمت‌ها داشته باشند.

به گزارش کاماپرس، جو روانی ناشی از مذاکره‌های هسته‌ای و رابطه با عربستان بر قیمت دلار و برخی دیگر از کالاهای سرمایه‌ای تاثیر گذاشته است. افت قیمت دلار به نوعی بازار خرید و فروش خودرو را قفل کرده و معامله‌ها به صفر نزدیک شده‌اند. در چنین شرایطی دارندگان خودرو با ترس از افت بیشتر قیمت‌ها، حاضر هستند خودروی خود را در شرایط فعلی با قیمتی کمتر از کف بازار بفروشند.
مشاهدات خبرنگار خبرگزاری تسنیم حکایت از‌ آن دارد که اغلب خریداران منتظر ثبات قیمت‌ها هستند. دیروز بعدازظهر سمند ای اف سون 271 میلیون تومان، رانا پلاس 272 میلیون تومان، پژو 205 تیپ دو با قیمت 247 میلیون تومان و دنا پلاس اتوماتیک توربو 460 میلیون تومان به فروش می رسید. همچنین پژو 405 جی ال ایکس با قیمت 230 میلیون تومان، پژو 206 تیپ پنج 298 میلیون تومان، پژو پارس ال ایکس 315 میلیون تومان و 207 اتوماتیک 428 میلیون تومان خرید و فروش شد.

پراید 111 نیز با کاهش قیمت مواجه شده است؛ به نحوی که این محصول دیروز با قیمت 155 میلیون تومان و تیبا 149 میلیون تومان معامله شد. علاوه براین کوئیک آر 176 میلیون تومان، تیبا دو 162 میلیون تومان و سایپا 151 با قیمت 160 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

خالی شدن انبار خودروسازها
پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با انتشار گزارشی از تغییرهایی که در انبار خودروسازان ایجاد شده، پرده برداشته است. طبق این گزارش در 6 ماه اول امسال، به غیر از خردادماه، همواره رشد فروش خودروسازها بیش از رشد تولید بوده است. این نکته نشان‌دهنده خلوت شدن انبارهای ایران‌خودرو و سایپا است.

آریاک سفر

براساس ملاکی که این پژوهشکده در نظر گرفته، تغییرات میان نسبت نرخ فروش و نرخ تولید، نشان‌دهنده حذف و اضافه موجودی انبار خودروسازان بزرگ وابسته به دولت است. به عبارت بهتر، هرگاه نرخ رشد فروش خودروسازان کشور از نرخ رشد تولید آنها بیشتر باشد، معنایش کاهش موجودی انبار آنها است. از آن‌سو وقتی نرخ رشد فروش کمتر از تولید باشد، علامت افزایش موجودی انبار شرکت‌های خودروساز به حساب می‌آید. کم و زیاد شدن موجودی انبار خودروسازان اما به جز وابستگی به فروش، با میزان تولید به‌ویژه تیراژ خودروهای ناقص نیز در ارتباط است. طبعا خودروسازان هرچه محصول بیشتری بفروشند و رقم فروش بالاتر از تولید باشد، از حجم موجودی انبار آنها کاسته خواهد شد.

«موجودی انبار» یعنی چه؟
آنچنان که روزنامه دنیای اقتصاد گزارش داده است، کاهش فروش و کمتر بودن آن نسبت به تولید نیز زمینه شلوغ شدن انبار خودروسازان را فراهم می‌آورد. حال پرسشی که ممکن است ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کند، معنی «موجودی انبار» است. اصلا «موجودی انبار» چیست که روند افزایشی یا کاهشی پیدا می‌کند؟ در تعریف این عبارت برای صنعت خودرو، می‌توان موجودی انبار را تلفیقی از محصولات ناقص (دارای کسری قطعه) و خودروهای دپویی دانست. خودروهای ناقص محصولاتی هستند که به‌دلیل کسری قطعه امکان تجاری‌سازی ندارند و پس از خروج از خط تولید، روانه انبار می‌شوند تا قطعات کسری تامین و تکمیل کاری صورت گیرد. این پدیده معمولا در دوران تحریم رخ می‌دهد؛ زیرا خودروسازان به‌دلیل محدودیت‌های بین‌المللی و همچنین مشکلات مالی، توان تامین قطعات موردنیاز خود را چه از داخل و چه از خارج ندارند.

بنابراین چون قطعه به اندازه کافی به خطوط تولید نمی‌رسد، آنها بخشی از محصولات را به صورت ناقص می‌سازند. شاید این پرسش پیش بیاید که چرا خودروسازان متناسب با قطعات تامینی تولید نمی‌کنند؟ پاسخ این پرسش را باید در سیاست‌های وزارت صمت مبنی بر جهش تولید جست‌وجو کرد. اگر قرار باشد خودروسازان متناسب با قطعات تامینی فقط محصول کامل تولید کنند، آمار تولید سقوط خواهد کرد و این مطلوب وزارت صمت و دولت نیست. بنابراین سیاست ابلاغی به خودروسازان این است که تحت هر شرایطی هوای آمار را داشته باشند، حتی اگر به قیمت تولید محصولات ناقص تمام شود.

نکته دیگر اینجاست که گاهی اتفاقات پیش‌بینی‌نشده‌ای رخ می‌دهد که روند تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اتفاقاتی که ممکن است جهانی باشند. به‌عنوان مثال، طی چند ماه گذشته خودروسازان جهان با بحران کمبود ریزتراشه‌ها مواجه شده‌اند؛ موضوعی که تولید و فروش برخی از آنها را کاهش داده است. پس‌لرزه‌های این بحران، خودروسازی ایران را نیز که در حوزه ریزتراشه‌ها کاملا وابسته به خارج است، لرزانده؛ به‌نحوی‌که یکی از دلایل تولید محصولات ناقص، به‌ویژه طی چند ماه گذشته، کمبود این قطعات بوده است. بنابراین با توجه به اینکه چالش های تحریم، مشکلات مالی و تامین قطعات در 6ماه نخست امسال ادامه داشته و همچنان دارد، روند تولید خودروهای ناقص نیز حفظ شده تا انبارهای خودروسازان کماکان میزبان این محصولات باشند.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز