کامودیتی چیست و چگونه می توان روی آن سرمایه گذاری کرد؟

کامودیتی-کاماپرس
ژیوار

صنایع مختلف به مواد اولیه و پایه برای تولید محصولاتشان نیاز دارند. کامودیتی همان مواد اولیه صنایع است. در واقع از کامودیتی به عنوان یک ماده خام برای تولید کالاهای مورد نیاز زندگی مردم استفاده می‌شود. این مواد، گذشته از استفاده در بازار صنایع، یک نوع دارایی محسوب می‌‌شود که در بازار مخصوصی مورد داد و ستد قرار می‌گیرد. قیمت این مواد از آن جهت که به طور مستقیم روی نرخ کالاهای نهایی موثر است، بسیار اهمیت دارد.

به گزارش کاماپرس، کامودیتی در لغت به معنی کالا یا کالای اولیه بوده و بازار آن نیز کامودیتی مارکت نام دارد که به بازار کامودیتی یا کالا در بین فارسی زبانان شناخته می‌شود؛ بنابراین اگر این سوال برای شما مطرح شده که بازار کامودیتی چیست؟ بهتر است بدانید که بستر معاملات کامودیتی، بازار سهام است که در آن، مواد اولیه و خام خرید و فروش می‌شود. در واقع هر روزه مقدار زیادی کامودیتی در گروه‌­بندی مختلف به بازار سهام عرضه و قیمت آن از طرق مختلف تعیین می‌شود و مورد معامله قرار می‌گیرد.

در این گزارش، دسته ­بندی کامودیتی‌ها و نحوه معاملات کامودیتی شرح داده شده است.

دسته بندی کامودیتی‌ها

یکی از انواع کامودیتی‌ها، کامودیتی سخت است که به صورت طبیعی در طبیعت پیدا می‌شود. نفت، طلا و موادی از این قبیل در گروه کامودیتی سخت قرار می‌گیرند.

نوع دیگر کامودیتی، کامودیتی نرم است که بیشتر محصولات کشاورزی در این گروه قرار می‌گیرند. به طور مشخص ذرت، سویا، گندم و کنجاله سویا و مواردی از این قبیل در گروه کامودیتی نرم قرار می‌گیرند. معمولا کامودیتی‌های نرم به تغییرات آب و هوایی حساس بوده و همین موضوع باعث می‌شود که قیمت کامودیتی‌ها در این گروه همواره در حال نوسان بوده و در فصول مختلف نرخ متفاوتی داشته باشد.

دریان سفر امید

یک نوع شناخته شده از کامودیتی‌ها، فلزات اساسی است. فولاد، مس، آلومینیوم، روی و دیگر فلزات پایه از جمله این محصولات هستند که نقش مهمی در اقتصاد داشته و تغییر قیمت این گروه محصولات، کل اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فلزات اساسی-کاماپرس

معاملات کامودیتی چگونه انجام می‌شود؟

در صورتی که مایل به معامله کامودیتی‌ها هستید، باید به سرمایه­ گذاری در سهام کامودیتی محور بپردازید. شما می‌توانید از طریق بازارهای سهام موجود، روی سهام کامودیتی محور سرمایه­ گذاری کنید و از رشد قیمت شرکت‌های فعال در این حوزه بهره مند شوید. برای یافتن پاسخ این سوال که معاملات کامودیتی چگونه انجام می‌شود؟ باید به این نکته توجه داشته باشید که شاخص دلار، تغییرات ذخایر یا انبار کالاها، میزان تولید، محدودیت‌ها و موانع موجود در مسیر تولیدکنندگان اصلی در جهان، عرضه و تقاضای این نوع دارایی‌ها و مواردی از این قبیل روی قیمت کامودیتی­ها موثر است؛ بنابراین قیمت کامودیتی‌ها با توجه به موارد مذکور به علاوه سیاست‌های پولی و مالی دولت‌ها و بانک مرکزی کشورهای موثر در تجارت جهانی کامودیتی‌ها مانند فدرال رزرو تغییر می‌کند.

نماد کامودیتی‌ها

بازار فیوچرز کامودیتی‌ها بستر مناسبی برای معامله این نوع دارایی است، اما کامودیتی‌ها با نماد مشخصی در بازار بورس مورد معامله قرار نمی‌گیرند و همانطور که اشاره شد، این مواد، پایه تولید کالاهای مختلف هستند و بنابراین نماد کامودیتی‌ها به طور مشخص برای معامله وجود ندارد. افرادی که مایل به سرمایه ­گذاری در این حوزه هستند، بهتر است به بازار بورس وارد شده و محصولات کامودیتی محور را بخرند.

ایرانیان چگونه کامودیتی را مورد معامله قرار می‌دهند؟

بورس تهران، بازار کامودیتی محور محسوب می‌شود و شرکت‌های فعال ایرانی در بازار بورس به تغییر قیمتی این نوع دارایی‌ها حساس هستند. شرکت‌های فعال در صنعت فولاد، سنگ آهن، پتروشیمی و پالایشی از جمله مجموعه‌هایی هستند که همواره قیمت کامودیتی‌ها روی آن‌ها موثر است.

از چه طریقی درباره کامودیتی‌ها و موارد مرتبط با آن‌ها اطلاعات کسب کنیم؟

افرادی که مایل به ورود به بازار فیوچرز کامودیتی یا بورس ایران هستند، ابتدا باید مفاهیم مرتبط با این بخش و به­ ویژه بازار و نماد کامودیتی‌ها را به خوبی بشناسند و سپس به معامله بپردازند. در این زمینه “آی تی بی” یک بستر مناسب برای کسب اطلاعات پیرامون بازار کامودیتی‌ها، معرفی آن‌ها و دیگر موارد است. کاربران به راحتی می‌توانند به وبسایت آی تی بی /https://blog-fa.itbfx.com مراجعه کرده و اطلاعات لازم را به دست آورند.

انتهای پیام

مرتبط با : کارگزاری آی تی بی
نهال گشت
آژانس هرمس 724
سبیت
تهران آهن
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز