کاربرد پمپ شیمیایی در صنایع

ژیوار

صنایع برای انتقال سیالات از پمپ‌های مخصوصی به نام پمپ شیمیایی استفاده می­‌کنند. این پمپ‌ها از جنس پلی پروپیلن یا پلیمر های دیگرد بوده و مقاومت بالایی در برابر خوردگی، سایش و حملات شیمیایی احتمالی دارند.

در این گزارش به معرفی پمپ شیمیایی و بررسی کارکرد آن در صنایع پرداخته ایم.

پمپ شیمیایی - کاماپرس

آشنایی با پمپ شیمیایی و کارکرد آن

پمپ‌های شیمیایی که به نام پمپ پلیمری نیز شناخته می‌شوند، یک نوع پمپ مخصوص هستند که به منظور انتقال راحت سیالات در صنایع شیمیایی و دیگر صنعت‌های مرتبط با بخش شیمیایی عرضه می­‌شوند. پمپ‌های شیمیایی به گونه‌ای ساخته شده‌اند که تحمل طیف وسیعی از دما و فشار را دارند و برای فرآیندهای صنعتی مختلف قابل استفاده هستند. به طور کلی می‌توان گفت که استفاده از پمپ‌ شیمیایی برای انتقال سیالات خورنده ضروری است؛ چرا که صنایع با استفاده از این پمپ‌ها امکان کنترل درست و موثر اسیدهای خورنده را خواهند داشت. گذشته از اینکه پمپ‌های مذکور تا حد زیادی باعث کنترل اسیدهای خورنده می‌شوند، ایمنی پرسنل، حفاظت از تجهیزات و عملیات کارآمد را نیز تضمین می‌کنند.

نکات مهم در انتخاب پمپ شیمیایی

هنگام انتخاب پمپ‌های ضداسید باید چند عامل را در نظر گرفت. به عنوان مثال باید مشخص باشد که مواد انتقالی در صنایع از چه نوعی هستند و این پمپ قرار است برای کدام صنایع به کار رود.

دریان سفر امید

نکته بعدی، طراحی پمپ برای صنایع مورد نظر است. با توجه به اینکه مواد شیمیایی انواع گوناگونی دارند، نوع پمپ شیمیایی متغیر خواهد بود. در واقع ساخت این نوع پمپ‌ها ممکن است از لحاظ پوشش‌ها، مهر و موم‌ها و واشرها متفاوت باشد. همچنین برای استفاده پمپ شیمیایی در هر صنعتی باید از اتصال درست و کامل اجزای آن شامل پروانه، محفظه، موتور و مهر و موم مطمئن شد تا ایمنی به طور کامل حاصل شود.

اجزای پمپ شیمیایی

به طور کلی در انتخاب پمپ‌های شیمیایی اجزای به خصوصی مانند هدپمپ، شیرهای چک، پیستون یا دیافراگم باید مورد بررسی قرار گیرد که در ادامه با آنها آشنا می­‌شوید.

هدپمپ: هدپمپ، عملکرد بهینه سیستم پمپاژ را تضمین می‌­کند و برای محاسبه راندمان و عملکرد بسیار حیاتی به نظر می‌رسد. سرپمپ برحسب متر یا فوت اندازه­‌گیری می‌شود و نشان دهنده میزان قدرت پمپ در پیش راندن آب در برابر گرانش است.

شیر چک: شیر چک که شیر یک طرفه هم نامیده می‌شود، نوعی شیر است که مجوز حرکت جریان سیال را در یک طرف صادر کرده و از بازگشت آن جلوگیری می‌کند.

پیستون: پیستون، جزئی از پمپ شیمیایی نوع جابجایی مثبت است که درون یک سیلندر قرار می‌گیرد. در پمپ شیمیایی نیرو از میل لنگ به پیستون منتقل می­شود تا سیال داخل سیلندر فشرده یا تخلیه شود.

دیافراگم: اکثر پمپ های شیمیایی از نوع سانتریفیوژ بوده اما در شرایط خاص از پمپ های دیافراگمی نیز استفاده می­شود. دیافراگم جهت انتقال مایعات اسیدی، قلیایی، روغن یا هوا با فشار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیافراگم‌ها با توجه به سیالاتی که با آن‌ها در ارتباط هستند، از سیلیکون، وایتون، تفلون و نظایر آن ساخته می‌شوند.

پمپ شیمیایی - کاماپرس

عوامل موثر بر قیمت پمپ شیمیایی

پمپ‌های شیمیایی انواع و اقسام مختلفی دارد و با توجه به صنایع به کار برنده آن، دارای عملکرد و ساختار متفاوت است. همین مورد سبب شده که قیمت این محصولات متفاوت باشد. در واقع با نگاهی به بازار این محصولات می­توان متوجه شد که نرخ پمپ های شیمیایی متفاوت است.

خرید انواع پمپ شیمیایی از «آبتین صنعت»

شرکت آبتین صنعت از سال 1356 فعالیت خود را در زمینه نگهداری، انتقال، تصفیه و میکس سیالات خورنده با استفاده از پمپ‌ها، فیلترها و تجهیزات پلیمری آغاز کرده است. این مجموعه تاکنون برای صنایع مختلف اعم از نفت، گاز، معادن و فلزات، آب و فاضلاب، نیرو، شیمیایی، آبکاری، مکانیکی، غذایی، آرایشی، بهداشتی و دارویی انواع پمپ تولید و عرضه کرده است. مشاوره، طراحی، ساخت، تامین، نصب و راه­اندازی، تعمیرات و بازسازی و خدمات پس از فروش دستگاه‌ها و تجهیزات نگهداری، انتقال و تصفیه و میکس سیالات نیز از دیگر خدمات این مجموعه است.

علاقه‌­مندان برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات و محصولات این مجموعه می­‌توانند به وبسایت آن به نشانی اینترنتی https://www.abtinsanat.com مراجعه کنند یا با شماره‌ تلفن‌­های 0216681155 و 09031182955 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : آبتین صنعت
نهال گشت
سبیت
روکش مارال
تهران آهن
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز