چرا نباید در دام دلار بیافتیم؟

لست سکند

در این روزهایی که شاخص بورس تهران سوار الاکلنگ شده و یک روز بالا می‌رود و روز دیگر پایین، بسیاری از تحلیل‌گران از بازار ارز که این روزها با افزایش قیمت شدیدی روبه‌رو شده به عنوان مقصد بعدی نقدینگی سرگردان مردم نام می‌برند.

به گزارش کاماپرس، بازار ارز، به‌ویژه دلار در حالی به عنوان مقصد بعدی نقدینگی مردم معرفی می‌شود که به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی، هیچ دلیل منطقی برای اقبال مردم به این بازار وجود ندارد؛ اگرچه با این وجود، بسیاری از مردم به سوی این بازار هجوم خواهند آورد. اما چرا نباید در دام دلار بیافتیم؟

نداشتن مولفه‌های سرمایه‌گذاری مولد

به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی، سرمایه‌گذاری در این بازار، سرمایه‌گذاری مولدی نیست؛ ارز محصول تولیدی محسوب نمی‌شود و قیمت آن بستگی به عوامل دیگری دارد؛ بنابراین اگر بانک مرکزی سیاست صحیحی اتخاذ کرده و عملکرد مناسبی داشته باشد، نرخ ارز رشد زیادی نخواهد کرد و نمی توان به عنوان دارایی سرمایه ای روی آن تمرکز کرد.

دشمنی ارز با فعالیت‌های اقتصادی واقعی

آن‌ها معتقدند نرخ ارز هرگز تحت تاثیر فعالیت‌های اقتصادی، افزایش نمی‌یابد و اتفاقا اگر فعالیت‌های اقتصادی واقعی به‌درستی توسعه یابد، نرخ ارز کاهش خواهد داشت.

به گفته فعالان بازار ارز، افزایش نرخ ارز در شرایط فعلی شاید بیشتر به سبب التهاب ناشی از کرونا باشد. آن‌ها می‌گویند اگرچه این روزها عده ای اعداد بالایی برای نرخ دلار پیش بینی می‌کنند؛ ولی فراموش نکنید که در سال ۹۷ هم برخی ادعا می‌کردند نرخ دلار سقف‌های بالای ۲۵ هزار تومان را لمس خواهد کرد و در عمل، چنین نشد‌.

راز آسمان پایتخت

ریسک بالای سفته‌بازی

سرمایه گذاری روی سهام شرکت‌ها یا دارایی‌های فیزیکی دیگر، به مراتب معقول‌تر از سرمایه‌گذاری در بازار ارز خواهد بود؛ چرا که وقتی روی سهم شرکتی سرمایه‌‌گذاری صورت می‌گیرد، به هر حال یک بنگاه اقتصادی با تعدادی دارایی پشتوانه این سرمایه‌گذاری است و می‌توان امیدوار بود این سرمایه‌گذاری در بلندمدت، سودآور بوده و روی حوزه تولید سرمایه‌گذاری صورت گرفته است؛ در حالی که سرمایه‌گذاری در بازارهای سفته بازانه، هم ریسک بیشتری به همراه خواهد داشت و هم در بلندمدت بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار ارز به اندازه بازار سرمایه، نخواهد بود.

پایان پیام

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز