چرا مدیریت منابع پروژه اهمیت دارد؟

ژیوار

هر پروژه برای موفقیت نیازمند برخورداری از منابع پروژه و برنامه‌ریزی درخصوص آن‌ها است. مدیریت پروژه بدون آگاهی از منابع و مدیریت آن‌ها امکان‌پذیر نبوده و مدیریت منابع پروژه با ظهور نرم افزار مدیریت پروژه بسیار آسان شده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار فناوری اطلاعات اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، مدیران پروژه، پیش از شروع اجرای پروژه باید از وضعیت منابع خود از جمله منابع مالی، دارایی و نیروی انسانی آگاه بوده و سایر فعالیت‌ها را بر اساس آن شکل دهند. ضمن این‌که مدیران باید در جریان اجرای پروژه، روش‌های کسب حداکثر بازده از منابع پروژه را پیدا کرده و به‌نحو بهینه از آن‌ها بهره‌مند شوند. پیشرفت فناوری و نرم افزار حرفه‌ای مدیریت پروژه و کارها در این راستا به کمک مدیران آمده و کار مدیریت منابع پروژه را تسهیل کرده است. کاماپرس در ادامه به بررسی اهمیت مدیریت این منابع می‌پردازد.

مدیریت منابع پروژه چیست؟

مدیریت منابع پروژه شامل مجموعه‌ای از روش‌ها است که به مدیران پروژه در راستای تامین، تکمیل و استفاده حداکثری از منابع برای پیشبرد اهداف پروژه کمک می‌کند. این روش‌ها معمولا استراتژی‌های برای تعیین منابع، روش‌های تامین آن‌ها، تخصیص بهینه و توسعه و نظارت بر روی آن‌ها را در بر می‌گیرد. این مدیریت در نهایت به افزایش بهره وری تیم پروژه و همچنین بالا رفتن راندمان کار کمک می‌کند.

دریان سفر امید

مدیریت منابع پروژه چیست؟

مدیریت منابع پروژه شامل مجموعه‌ای از روش‌ها است که به مدیران پروژه در راستای تأمین، تکمیل و استفاده حداکثری از منابع برای پیشبرد اهداف پروژه کمک می‌کند. این روش‌ها معمولاً استراتژی‌هایی برای تعیین منابع، روش‌های تأمین آن‌ها، تخصیص بهینه و توسعه و نظارت بر روی آن‌ها را در بر می‌گیرد. این مدیریت در نهایت به افزایش بهره وری تیم پروژه و همچنین بالا رفتن راندمان کار کمک می‌کند.

کدام منابع در پروژه باید مدیریت شود؟

منبع پروژه شامل هرچیز یا هر آورده‌ای است که برای اجرای یک پروژه ضروری بوده و پروژه برای پیشرفت خود از آن‌ها بهره‌مند می‌شود. برخی از مهم‌ترین منابع پروژه در ادامه معرفی شده است؛

نیروی انسانی: تخصص و مهارت‌هایی که هر فرد با خود به پروژه می‌آورد، یکی از منابع تعیین‌کننده پروژه محسوب می‌شود.  مدیران باید تعداد نیروی متخصص موردنیاز، مهارت‌های هریک، تقسیم صحیح و عادلانه وظایف میان آن‌ها و جلوگیری از اتلاف تخصص و انرژی هریک را مدیریت کنند.

منابع مالی: سرمایه مالی و بودجه هر پروژه برای تهیه سایر منابع، پرداخت حقوق اعضای تیم و تهیه دیگر ضروریات پروژه برای ادامه فعالیت پروژه بسیار ضروری است. مدیران باید نحوه تخصیص این منابع به هر بخش را به‌نحوی مدیریت کنند که پروژه با کمبود بودجه مواجه نشود.

مواد مصرفی: مواد مصرفی موردنیاز در هر پروژه با توجه به ماهیت و موضوع پروژه متفاوت هستند. این مواد نیز باید به‌گونه‌ای مدیریت شوند که به‌نحو بهینه از آن‌ها استفاده شود.

تجهیزات و فناوری: تجهیزات و فناوری از دیگر منابع مهم هر پروژه است که شامل مواردی چون ماشین‌آلات، تجهیزات کارخانه و حتی نرم افزارها، روش‌های انجام کار، ایده‌ها و مانند آن می‌شود.

امکانات جانبی: امکانات جانبی از جمله تهیه محیط‌هایی چون زمین، اتاق برگزاری جلسات، فضای اداری، انبار برای نگهداری برخی کالاها و تجهیزات نیز از دیگر منابع پروژه است.

چرا منابع در پروژه باید مدیریت شود؟

مدیریت پروژه بدون مدیریت منابع پروژه غیرممکن به‌نظر می‌رسد. چرا که حیات پروژه منوط به وجود این منابع است و مدیریت غلط بر روی منابع و اتلاف هریک از آن‌ها، منجر به توقف کل پروژه می‌شود. از مهم‌ترین دلایل مدیریت منابع در پروژه می‌توان به کاهش هزینه‌های پروژه، برنامه ریزی و اولویت بندی ، افزایش بهره وری ، تصمیم‌گیری آگاهانه، حفاظت از منابع در برابر خطرات و ریسک‌های احتمالی در آینده،  جلوگیری از فرسودگی منابع انسانی و غیرانسانی، توزیع عادلانه مسئولیت‌ها و مواردی مانند آن اشاره کرد.

تکنیک‌های مدیریت منابع پروژه کدام است؟

مدیریت منابع در هر پروژه با بهره‌گیری از تکنیک‌ها و شیوه‌های متعددی صورت می‌گیرد که در ادامه بررسی شده است؛

تخصیص منابع: از تخصیص منابع برای استفاده از منابع پروژه به بهترین و کارآمدترین شکل ممکن استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال وظایف باید براساس مهارت‌ و تخصص اعضای تیم تقسیم شود.

سطح‌بندی منابع: با سطح‌بندی منابع می‌توان، منابع کم استفاده یا ناکارآمد در یک سازمان را کشف کرده و به بهترین شکل از آن سود برد.

پیش‌بینی منابع: پیش بینی منابع به مدیران کمک می‌کند تا میزان و نیازهای احتمالی پروژه را در آینده پیش بینی کرده و اقدامات متناسب را اتخاذ کنند.

مدیریت منابع پروژه با نرم افزار مدیریت پروژه

بهره‌مندی از ابزارهای قوی مدیریتی مانند نرم افزار حرفه‌ای مدیریت پروژه و کارها می‌تواند نقش موثری در برنامه‌ریزی‌های منابع پروژه و اعضای تیم داشته باشد. نرم افزار مدیریت پروژه همتیک یکی از نرم افزارهای حرفه‌ای موجود در این زمنیه است که بر بستر ارتباطات تیمی طراحی شده است.

این نرم افزار با قابلیت‌های متعددی طراحی و تولید شده است؛ برخی از این ویژگی‌ها شامل قابلیت برنامه ریزی و اولویت بندی ، گزارش گیری ، افزایش بهره وری ، انواع داشبورد ، برخورداری از شبکه اجتماعی و پیام رسان سازمانی ، امکان ثبت بانک تجربیات ، امکان ثبت بانک ایده و امکان ثبت قرارهای ملاقات طراحی و تولید شده است.

نرم افزار مدیریت پروژه همتیک را چطور تهیه کنم؟

شرکت همراه هوشمند نخست، نرم افزار حرفه‌ای مدیریت پروژه و کارها همتیک را با هدف تسهیل مدیریت فرایند اجرای پروژه از جمله مدیریت منابع پروژه با قابلیت‌های متنوع طراحی کرده است. این نرم افزار را می‌توانید از وبسایت همتیک به آدرس hamtick.com تهیه کرده و از خدمات دستیاری قدرتمند بهره‌مند شوید.

انتهای پیام

مرتبط با : همتیک
نهال گشت
سبیت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “چرا مدیریت منابع پروژه اهمیت دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز