چرا آمریکا، جنگ راه می‌اندازد؟

لست سکند

حضور پرسر و صدای نانسی پلوسی، رئیس کنگره آمریکا در تایوان، یعنی بیخ گوش چین، بحث‌های قدیمیِ مربوط به سیاست خارجی سلطه‌گرانۀ آمریکا را بار دیگر داغ کرد.

به گزارش کاماپرس، در حالیکه چین به شدت با این سفر مخالف بود و حتی آمریکا تهدید کرد که با آتش بازی نکند، هواپیمای حامل پلوسی با اسکورت شدید جنگنده‌های آمریکا وارد تایوان شد. تلاش آمریکا برای نفوذ به شرق آسیا و محدود کردن زمین بازی چین را می‌توان با بازخوانی کتاب «جنگ دائم برای صلح دائم» بهتر فهمید. گور ویدال، نویسنده منتقد آمریکایی در این کتاب به نقد سیاست خارجی این کشور می‌پردازد. او کتاب را با اشاره به دو واقعه شوکه‌کننده در تاریخ معاصر آمریکا آغاز می‌کند؛ بمب‌گذاری یک سرباز هنگ پیاده‌نظام آمریکا به نام «تیموتی مک‌وی» در ساختمان فدرال شهر اوکلاهما که منجر به مرگ 168 نفر شد و همچنین حمله 11 سپتامبر مردان بن‌لادن به برج‌های تجارت جهانی در منهتن نیویورک.

ویدال روایت‌های رسمی و رسانه‌ای از این دو فاجعه را به چالش می‌کشد و به جنایتکار خواندن مک‌وی و بن‌لادن بسنده نمی‌کند. به نظر او، این واقعه و سایر حوادث مشابه، حاصل سیاست‌های مداخله‌گرانۀ آمریکا در سایر کشورها به خصوص کشورهای جهان سوم است. این مداخله‌ها، سبب رفتارهای واکنشی از جانب افرادی می‌شود که احساس می‌کنند مورد ظلم آمریکا قرار گرفته‌اند. او در انتهای کتاب تاکید دارد که نه تنها مردم کشورهایی مانند عراق، پاناما و سومالی قربانی سیاست‌های دولت آمریکا هستند، بلکه مردم خود آمریکا نیز از این سیاست‌ها آسیب می‌بینند. به نظر ویدال، بی‌تفاوتی مردم آمریکا نسبت به سیاست‌های نظامی – تجاری دولت این کشور، به سیاستمداران اجازه داده تا به نام جهانی شدن، آمریکا را به یک «امپراطوریِ ضدمردم» تبدیل کرده است.

کتاب «جنگ دائم برای صلح دائم» تلاش یک روشنفکر منتقد آمریکایی برای افشاگری علیه گفتمان دولت آمریکا است که با خلق تصاویر کارتونی از مخالفانش، بر واقعیت‌هایی که زمینه‌ساز بروز بحران شده‌اند، پرده می‌کشد. ویدال می‌کوشد تا در کتاب «جنگ دائم برای صلح دائم» ریشه‌های جنگ‌افروزی و سلطه‌گری‌های دولت آمریکا را معرفی کند. این کتاب را شهلا اطیابی ترجمه و انتشارات مروارید در 136 صفحه و 1100 نسخه به چاپ رسانده است.

راز آسمان پایتخت

گور ویدال کیست؟

گور ویدال از رمان‌نویسان و نمایشنامه‌نویسان معروف آمریکایی و فعال سیاسی بود. او در دوران فعالیت خود ۲۵ رمان و بیش از ۲۰۰ مقاله و چندین نمایشنامه خلق کرد. ویدال به عنوان مقاله‌نویس برای نیویورکر و اسکوایر مقاله می‌نوشت و سیاست خارجی آمریکا را به نقد می‌کشید. برخی او را وجدان بیدار جامعه آمریکا خوانده‌اند. وی از منتقدان سرسخت مک‌کارتیسم و جنگ‌طلبی‌های جورج بوش محسوب می‌شد. مهم‌ترین شاهکار حماسی او، رمان آفرینش است. گور ویدال آشنا و شیفته فرهنگ و پیشینه ایران زمین بود. او در رمان «آفرینش» شخصیتی داستانی به نام کورش سپیتما، دیپلمات پارسی، را در دو هزار و پانصد سال پیش روایت می‌کند. یکی دیگر از آثار او، «اسپیتاما» است که هخامنشیان را از زبان نواده زرتشت روایت می‌کند.

«یولیانوس؛ ایران سرزمین مقدس»، یکی دیگر از آثار ویدال است که به جنگ یولیانوس، پادشاه یونانی و شاپور، پادشاه ایران می‌پردازد. تعدادی از آثار این نویسنده توسط فریدون مجلسی و عبدالحمید سلطانیه به فارسی ترجمه شده‌اند.

انتهای پیام

مرتبط با : نشر مروارید
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز