پشت پرده حکم شلاق عادل فردوسی‌پور

عادل فردوسی پور مدتهاست از تلویزیون فاصله گرفته اما موضوعات مرتبط با نام او به شدت مورد توجه افکار عمومی است و اخیرا نیز اخباری مبنی بر محکومیت این مجری محبوب برنامه های فوتبالی به شلاق منتشر شده که واقعیت آن با خبری که منتشر شده متفاوت است.

به گزارش کاماپرس، ظاهرا خبر محکومیت عادل فردوسی پور به 40 ضربه شلاق آن گونه که در رسانه‌ها مطرح شد صحیح نبوده است و بر اساس گزارش روزنامه شرق در حکم مورد نظر اصولا خبری از شلاق نیست. ضمنا بر اساس این گزارش بررسی پشت پرده قضایایی که به صدور این حکم منتهی شده نشان می دهد دست هایی پنهان در پی حفظ فشارها روی این مجری کاربلد برنامه های فوتبالی هستند.

عادل فردوسی پور از تلویزیون و برنامه 90 که همچون فرزند خود پر و بالش داده بود و به اوجش رسانده بود رانده شده و برنامه اش با مخاطبان میلیونی به تعطیلی کشانده می شود اما ظاهرا این اقدامات برای افرادی که از عادل رنجش دارند کافی نیست و می خواهند به هر شکل ممکن پای وی را به حاشیه ها و دردسرهای دیگر باز کنند.

ختم پرونده عادل با پرداخت یک و نیم میلیون تومان 

روزنامه شرق در گزارش خود در این باره نوشته است: حمیدرضا جهانیان مالک سابق باشگاه نفت تهران در یک برنامه رادیویی حکمی را که علیه عادل فردوسی پور گرفته بود به این شکل رسانه‌ای کرد:«متأسفانه عادل فردوسی‌پور حاضر به عذرخواهی از بنده نشد تا من همچنان پیگیر پرونده شوم؛ پرونده‌ای که رأیش دو هفته پیش صادر شده و ایشان (فردوسی‌پور) محکوم شد به 40 ضربه شلاق به خاطر تهمت و افترا».

آریاک سفر

وی البته به زعم خودش زرنگی کرد و همه جزئیات را نگفت؛ جزئیاتی از قبیل اینکه محکومیت عادل فردوسی‌پور تبدیل به جریمه نقدی شده و او با پرداخت یک‌و‌نیم میلیون تومان پرونده را مختومه کرده است. پس نه خبری از پرونده محکومیت است و نه خبری از 40 ضربه شلاق.

حمیدرضا جهانیان کیست؟      

به نوشته روزنامه شرق ورود حمیدرضا جهانیان با خرید امتیاز باشگاه نفت تهران بوده ولی پیش از ورود به فوتبال بیشتر یک فعال اقتصادی بود که البته با پرونده‌های عجیب‌وغریب، نامش در رسانه ها چندین‌بار مطرح شده بود.

26 اسفندماه سال 1388 مجتمع قضائی امور اقتصادی با انتشار اسامی متهمان پرونده كلاهبرداری ‌١٧میلیون دلاری از دو بانک دولتی «صادرات» و «صنعت و معدن»، 14 متهم این پرونده را معرفی کرد. در میان متهمان این پرونده، نام حمیدرضا جهانیان به‌عنوان مدیرعامل شرکت «پتروپارس گلف» هم به چشم می‌خورد».

بعدها «غلامحسین محسنی‌اژه‌ای»، سخنگوی وقت قوه قضائیه در جمع خبرنگاران درباره اتهامات این 14 نفر این‌گونه توضیح داد: «این افراد با نفوذ در مقامات و مسئولان بانک‌های دولتی مبادرت به اخذ تسهیلات و گشایش اعتبار اسنادی مجموعا به مبلغ ‌١٧ میلیون دلار كردند تا به اعتبار تسهیلات مذکور، کالاهای مختلف وارد کشور كنند. علی‌رغم دریافت تسهیلات بانکی، هیچ‌گونه کالایی وارد کشور نشده است.

حمیدرضا جهانیان اسفند سال 88 به تحمل شش سال حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی به مبلغ چهار میلیارد و 305 میلیون و 875 هزار ریال در حق دولت، سه سال محرومیت از حقوق اجتماعی و رد مبلغ 492 هزار و 100 دلار و 27 سنت در حق بانک صنعت و معدن محکوم می‌شود.

عملکرد جهانیان در تیم نفت

به نوشته روزنامه شرق جهانیان شناختی از فوتبال نداشته و برای روشن‌شدن بیشتر این موضوع می‌شود به اتفاقات عجیب یک ماه ورود او به باشگاه نفت اشاره کرد که حمید درخشان از کار برکنار و علی کریمی سرمربی شد؛ بعد در مدت کوتاهی علی کریمی از کار برکنار و دوباره حمید درخشان جایش را گرفت! درباره تاجربودن و وضع مالی بسیار خوبش هم که حرف‌وحدیث زیاد بود؛ ازجمله اینکه عنوان شده بود او دفتری ندارد و با بازیکنان نفت در یک کارواش قرار ملاقات می‌گذارد. او توان پرداخت‌کردن دستمزد بازیکنان را نداشت و دست آخر تیم نفت نه‌تنها سقوط کرد، بلکه رفته‌رفته اثرش هم در فوتبال ایران از بین رفت.

مکالمه جنجالی عادل فردوسی پور و جهانیان روی خط برنامه 90

حوالی مهر سال 1396 بود که وضعیت اسفناک بازیکنان و کادر فنی نفت که آن وقت تبدیل شده بود به «نفت طلاییه»، سوژه برنامه 90 و عادل فردوسی‌پور شد. عادل که خودش را یکی از عاملان بقای نفت در تهران می‌دانست و با برنامه‌اش اجازه نداده بود این تیم به اراک منتقل شود، برنامه‌ای مفصل را به وضعیت نفت تهران اختصاص داد؛ به این امید که آن برنامه تلنگری شود برای مسئولان که مالکیت باشگاه‌های فوتبال را به آنهایی بسپارند که صلاحیتش را دارند. آن برنامه اما سرآغاز مشکلی تازه برای فردوسی‌پور شد. عادل با پخش آیتم‌های مختلف از وضعیت باشگاه نفت، حمیدرضا جهانیان را روی خط آورد و تازه آنجا مشخص شد که جهانیان با نداشتن سررشته‌ای در مدیریت فوتبال، چه بلایی سر باشگاه آورده است. جهانیان اما به‌جای پاسخ‌گویی، خطاب به عادل گفت: «چرا در روز تاسوعا به‌جای عزاداری رفته‌اید و از تمرین تیم ما گزارش گرفته‌اید؛ شما عامل بحران به‌وجود‌آمده هستید!». عادل که خودش را مدافع فوتبال و تیم‌های لیگ می‌دید، خطاب به جهانیان گفت :«آن زمان که نفت را داشتند به اراک می‌بردند، شما کجا بودید؟».

داستان اصلی اما اواخر برنامه رقم خورد؛ جایی که عادل فردوسی پور از جهانیان پرسید: «از ورود شما به ورزشگاه سپاهان ممانعت شد، درست است؟» جهانیان با تأیید آن موضوع، علت را این‌طور پاسخ داد: «درست است؛ ماجرا مربوط به ضمانت چکی است که ما سال 85 انجام دادیم و حکم برائت گرفتیم، ولی متأسفانه نرفتیم چک‌ها را بگیریم و بعد دوباره روی آنها اقدام و ملزم به دستور پرداخت شد». جهانیان رقم چک را به طرز عجیبی «120 میلیون تومان» عنوان کرد و گفت حکم برائتش را گرفته، ولی عادل در برنامه‌اش نزدیک به چند ثانیه حکمی از جهانیان منتشر کرد که برخلاف ادعای او، رقمش «یک‌میلیاردو 700 میلیون تومان» بود!

با وجود ادعای جهانیان مبنی بر اینکه برائت گرفته و پرونده را 10 سال پیش بسته است، دو هفته بعد از پخش آن برنامه 90، حمیدرضا جهانیان، حوالی کارواشش بازداشت شد! این موضوع را می‌توان در ویدئویی که 24 مهر ۱۳۹۶ خبرگزاری تسنیم منتشر کرد، دید.

بنا به گزارش شرق؛ مشخصا عادل فردوسی‌پور از هوش رسانه‌ای و البته در دفاع از مشروعیت برنامه‌اش، آن حکم را برای چند ثانیه به نمایش گذاشت تا مشخص شود فردی که مدعی است برای نجات نفت تهران آمده، چقدر می‌تواند حرف‌هایش با هم تناقض داشته باشد؛ با‌این‌حال، جهانیان همان موقع از عادل فردوسی‌پور و برنامه‌اش شکایت کرد.

رای اصلی یکسال پیش صادر شده است

برخلاف اینکه حکم محکومیت عادل این روزها بر سر زبان‌ها افتاده، رأی صادره مربوط به یک‌سال پیش است. آن زمان عادل فردوسی‌پور به رأی صادره اعتراض می‌کند و کار به دادگاه تجدید نظر کشیده می‌شود. رأی دادگاه تجدید نظر هم به ضرر عادل بود، با این تفاوت که رأی دادگاه تجدید نظر هم ‌دو ماه پیش صادر شد و مربوط به این روزها نمی‌شود.

عادل فردوسی پور پیشنهاد عذرخواهی تصویری را رد کرد

بنا به گزارش روزنامه شرق، در بین دو بازه زمانی، یعنی از زمان صدور رأی اولیه تا دادگاه تجدید نظر، جهانیان بارها تلاش کرده با عادل فردوسی‌پور ارتباط بگیرد و به او پیشنهادهایی برای همکاری بدهد. او پیش‌تر گفته بود از عادل خواسته با انتشار ویدئویی در فضای مجازی به صورت رسمی عذرخواهی کند؛ ولی بعد از مخالفت فردوسی‌پور تصمیم می‌گیرد پیشنهاد دیگری به عادل دهد که آن‌‌ هم با مخالفت فردوسی‌پور همراه می‌شود. ظاهرا مخالفت‌های عادل دست آخر منجر به رسانه‌ای‌شدن حکم یادشده می‌شود.

حالا با موضوعاتی که در بالا عنوان شده، می‌توان راحت‌تر به بحث رسانه‌ای‌شدن حکم عادل فردوسی‌پور ، آن‌‌هم با تأخیری نزدیک به یک ماه پی برد. او نه‌تنها حاضر به عذرخواهی از طریق ویدئو نمی‌شود؛ بلکه به پیشنهادهای رسیده هم پاسخ منفی می‌دهد. این‌طور می‌شود که جهانیان به صورت ناقص حکم صادره را اعلام می‌کند؛ ولی از جزئیات آن چیزی نمی‌گوید. موضوع عجیب‌تر این است که حکم صادر‌شده برای عادل فردوسی‌پور «بدل از شلاق» بوده و نه شلاق! اینکه چطور جهانیان به‌راحتی به خودش اجازه داده از حکم شلاق نام ببرد، جای سؤال است. موضوع دیگر اینکه عادل جریمه بدل از شلاق را پرداخته و با یک‌و‌نیم میلیون تومان این پرونده عجیب‌و‌غریب سرهم شده است.

گزارش های جذاب روز را بخوانید:

 

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز