پرداخت تسهیلات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با رویکرد اشتغال‌زایی

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران شرکت خدمات مالی و بانکداری ایرانی است، که در زمینه ارائه خدمات بانکداری خرد، مدیریت سرمایه‌گذاری و تسهیلات قرض‌الحسنه فعالیت می‌کند. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با سرمایه اولیه ۱۵ هزار میلیارد ریال و با مشارکت بانک‌های دولتی، توسط رئیس‌جمهور وقت محمود احمدی‌نژاد، در سال ۱۳۸۶ افتتاح شد و با ۳۰۰ شعبه آغاز به کار کرد. بانک قرض‌الحسنه مهر هم‌اکنون مالک شبکه‌ای از ۵۶۸ شعبه در سراسر ایران می‌باشد. شعبه مرکزی این بانک در تهران قرار دارد.

به گزارش کاماپرس، مانده تسهیلات اعطایی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تا پایان خردادماه به رقم ۳۱۸ هزار میلیارد ریال رسیده است. اشتغال‌زایی، کارآفرینی و معیشت سهمی ۳۰۸ هزار میلیارد ریالی را از کل تسهیلات در همین مدت داشته است. ودیعه مسکن ۳۵۳ میلیارد ریال، تعمیر و تکمیل مسکن ۱۹۵ میلیارد ریال، و ازدواج ۱۰ هزار میلیارد ریال از رقم کل تسهیلات پرداختی تا پایان خردادماه را به‌خود اختصاص داده است. این درحالی است که مانده تسهیلات اعطایی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تا پایان سال گذشته به میزان ۲۸۰ هزار و ۷۰۲ میلیارد و ۳۹۱ میلیون ریال بوده که سهم اشتغال‌زایی، کارآفرینی و معیشت از این رقم ۲۷۰ هزار میلیارد ریال، ودیعه مسکن ۴۱۶ میلیارد ریال، تعمیر و تکمیل مسکن ۲۴۹ میلیارد ریال، درمان و بیماری ۲ میلیارد ریال و ازدواج ۹ هزار میلیارد ریال بوده است.

مانده سپرده‌ها در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز در پایان خردادماه گذشته به میزان ۳۲۷ هزار میلیارد ریال بوده است. سپرده‌های پس‌انداز و مشابه به میزان ۱۴۷ هزار میلیارد ریال، سپرده‌های دیداری ۸۵ هزار میلیارد ریال و سایر سپرده‌ها نیز ۹۳ هزار میلیارد ریال بوده است؛ اما مانده سپرده‌ها در پایان سال ۱۳۹۸ به میزان ۲۹۷ هزار میلیارد ریال بوده که سهم سپرده‌های پس‌انداز و مشابه ۱۳۶ هزار میلیارد ریال، سپرده‌های دیداری ۷۷ هزار میلیارد ریال و سایر سپرده‌ها ۸۴ هزار میلیارد ریال است. در میان نسبت‌های مالی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، نسبت بسیار مهمی به نام کفایت سرمایه وجود دارد که عمدتا در اغلب بانک‌ها بسیار پایین‌تر از استانداردهای بین‌المللی است. نسبت کفایت سرمایه بانک در سال ۹۸ به میزان ۶/ ۱۴ درصد گزارش‌شده است.

به‌این‌ترتیب آمار عملکردی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نشان می‌دهد متوسط رشد سه سال گذشته منابع بانک نزدیک به ۷۰ درصد در هرسال بوده است. این را عیسی امامی، عضو هیات‌مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز اعلام کرده و گفته به‌طورکلی منابع بانک در انتهای سال ۱۳۹۸ نسبت به سه سال قبل از آن یعنی انتهای سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۳۰۰ درصد رشد داشته است. قدر مطلق منابع بانک که به بیش از ۳۳۰ هزار میلیارد ریال رسیده، نشات گرفته از تفکر جدید مدیریتی بوده که حاکم شده است. تنها در مدت ۴ ماه گذشته از سال‌جاری نزدیک به ۱۵ درصد رشد منابع را تجربه کرده ایم. عضو هیات‌مدیره بانک مهر ایران همچنین گفته بانک تسهیلات خود را با رویکرد اشتغال‌زایی پرداخت کرده است. یکی از بخش‌هایی که موردتوجه بانک بوده نیز بخش دانش‌بنیان است؛ شرکت‌های دانش‌بنیان که محصولات با فناوری بالا تولید می‌کنند و گره‌گشای مشکلات کشور هستند، از تسهیلات قرض‌الحسنه استفاده می‌کنند.

آریاک سفر

به گزارش دنیای اقتصاد، شرکت‌های دانش‌بنیانی که از تسهیلات قرض‌الحسنه بانک مهر ایران استفاده کرده‌اند، در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. ازجمله یک شرکت در حال تولید دستگاه‌های تشخیص طبی مخصوصا تشخیص آزمایش‌های کرونا است که نیاز امروز کشور است. این دستگاه به گفته تولیدکننده آن نزدیک به ۴۰ درصد نسبت به نمونه خارجی ارزان‌تر است. مدیر این شرکت می‌گوید: تسهیلات را با کارمزد خیلی پایین دریافت کردیم و وثایقی که از ما دریافت شد نیز در قالب چک و سفته بود. یک شرکت دیگر نیز تولیداتی دارد که می‌تواند باعث ارتقای سلامت در محصولات صنعت غذا و دام و طیور باشد و باعث کاهش استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها شود. با استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران توانستیم کلیه فرآیندهای دانشگاهی مدنظر را در مقیاس صنعتی پیاده کنیم. در فاز اول توسعه نیز از ظرفیت ۵۰ تن به ۶۰۰ تن رسیده‌ایم.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : بانک قرض الحسنه مهر ایران
نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز