پایرتس؛ راه بلد دریای کارآفرینی برای تیم‌های نوپا

گردشگری، صنعت بزرگی است که امروزه بسیاری از کشورهای جهان از طریق آن کسب درآمد می‌کنند. این حوزه ابعاد مختلفی دارد و صرفا به خرید و فروش بلیط یا اقامتگاه و اماکن تفریحی خلاصه نمی‌شود، بلکه فرصت‌های زیادی را در اختیار علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه گردشگری قرار می‌دهد. برای مثال، شاید بازی‌های گروهی در نگاه اول ربط چندانی به گردشگری نداشته باشد، اما قطعا در لذت‌بخش کردن سفر نقش دارد و «نوآوری» دقیقا همین است؛ ارزش دادن به ایده‌ای که در نگاه اول دور به نظر می‌رسد!

به گزارش کاماپرس، استارتاپ استودیو پایرتس رسالت خود را به همین ترتیب تعریف می‌کند. این مجموعه به دنبال ایجاد اکوسیستمی است که در آن بتوان به سرعت تیم تشکیل داد و با پایین آوردن ریسک سرمایه‌گذاری، به موفقیت رسید. در همین راستا جمله‌ای از استیوجابز را هم به عنوان شعارش برگزیده است: «چرا به نیروی دریایی بپیوندید، وقتی می‌توانید یک دزد دریایی باشید؟»

پایرتس چگونه به وجود آمد؟

در پی رشد مستر بلیط، پایرتس اوایل سال 97 به عنوان مرکز نوآوری مستر بلیط کار خود را آغاز کرد. در واقع مستر بلیط برای توسعه خدمات خود، نیاز به یک دپارتمان تحقیق و توسعه داشت. مدتی بعد با شروع درخواست‌هایی از سوی برخی از استارتاپ‌های فعال در صنعت گردشگری، مدیران پایرتس به این نتیجه رسیدند که جز مستر بلیط، فرصت‌های ارزشمند دیگری هم در اکوسیستم گردشگری وجود دارد که قابلیت سرمایه‌گذاری دارند.

آریاک سفر

به این ترتیب، آن‌ها یک واحد توسعه و شتابدهی به عنوان شتابدهنده اختصاصی گردشگری راه‌اندازی کردند. با گذشت زمان، تیم پایرتس نیروهایی را با مشارکت نیروهای باتجربه مستربلیط تصمیم گرفت پتانسیل خود را روی بسیاری از تیم‌هایی بگذارد که تازه شکل گرفته بودند و ایده‌های خوبی داشتند اما تیم فناوری نداشتند.

در ادامه این روند، در سال 98 پایرتس به این نتیجه رسید که مدل استارتاپ‌استدیو مدل مناسب‌تری برای کار کردن روی فرصت‌ها و ایده‌ها است.

در حال حاضر، مجموعه پایرتس دارای 7 استارتاپ است که پنج تای آن‌ها با نام‌های رادار361 – جستجوگر هتل، اقامت و پرواز- ، دی.بوکینگ – سیستم مدیریت کانال‌های فروش هتل- ، هومینو –سیستم مدیریت اقامتگاه-، وینوپر – دستیار مجریان گردشگری- و ایران‌گرد –پلتفرم ایرانگردی مقصدمحور- متمرکز روی گردشگری هستند. و یکی از آن‌ها که پلتفرمی برای تفریحات گروهی با نام «پوآرو» است، به صورت غیرمستقیم با گردشگری ارتباط دارد و دیگری هم استارتاپی در زمینه صنعت ترابری است که «ویتراکو» نام دارد.

 

هم‌بنیان‌گذاری چابک برای گردشگری

مرتضی یراقی فرد، مدیر استارتاپ استودیو پایرتس این مجموعه را با عبارت «هم‌بنیان‌گذار چابک» تعریف می‌کند و هدف اصلی خود را خلق ارزش از فرصت‌های موجود در حوزه کسب و کارهای دیجیتال می‌داند. در واقع مجموعه پایرتس معتقد است که گردشگری آنلاین، صرفا رزرو بلیط و هتل نیست. پایرتس، در حال حاضر دو هدف اصلی دارد: اول تحول و تاثیرگذاری در صنعت گردشگری و دوم، ورود جدی‌تر به صنعت حمل بار با همان رویکرد.

این هم‌بنیانگذار چابک تاکنون دستاوردهای مهمی هم داشته است؛ نمی‌توان گفت که نمونه مشابه داخلی ندارد اما نکته مهم این است که همپوشانی اش با نمونه‌های موجود بسیار کم است. در واقع می‌توان اینطور تعبیر کرد که پایرتس خدمات کاربردی متناسب با نیاز تیم‌ها ارائه می‌کند. به طور مثال، پایرتس مدعی است که تاکنون تور آنلاینی عرضه نشده است، در حالی که این مجموعه پلتفرمی تحت عنوان «وینوپر» با همین کاربری را ارائه می‌دهد. همچنین پایرتس سیستمی برای مدیریت اقامتگاه را هم به بازار عرضه کرده است. این دو کار، از مهم‌ترین نیازهای صنعت گردشگری هستند که مجموعه پایرتس به آن‌ها پاسخ گفته است.

دزدان دریایی و آینده

یراقی فرد ضمن در نظر داشتن مذاکرات در حال انجام و قراردادهایی که به زودی با بسیاری از سرمایه‌گذاران منعقد خواهد شد، می‌گوید: «تا سال آینده تمامی استارتاپ‌های ما جذب سرمایه خواهند کرد».

مدیر استودیو پایرتس برنامه این مجموعه را افزایش دامنه شرکای تجاری عنوان می‌کند. اما این مجموعه چالش‌هایی را هم پیش پای خود خواهد داشت: «تیم‌سازی زمانبر است و با سرعت مطلوبی در ایران اتفاق نمی‌افتد؛ چراکه چالش‌های اقتصاد کلان و نوساناتش وجود دارد. معضل بعدی این مجموعه ورود کمپانی‌های بزرگ و رقابت‌های انحصارطلبانه‌ای است که در اکوسیستم استارتاپی ایران جای همکاری و ادغام، حذف اتفاق می‌افتد!»

با این وجود مجموعه پایرتس امیدوار است با پشت سر گذاشتن این چالش‌ها، بتواند به حوزه‌های جدیدتری نیز وارد شود.

 

مرتبط با : پایرتس
نرم افزار حسابداری
آسیاتک
ایمالز
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز