پالایشگاه کرمانشاه؛ دومین پالایشگاه کشور با قدمتی یکصدساله

لست سکند

سال 1280 هجری شمسی بود که مظفرالدین شاه، امتیاز استخراج و بهره‌برداری از نفت ایران را به ویلیام دارسیِ انگلیسی داد و خاک خاورمیانه برای نخستین بار مورد حفاری قرار گرفت؛ حالا اما بیش از یک قرن از ثبت نام ایران به عنوان خاستگاه صنعت نفت خاورمیانه می‌گذرد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم نفتی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، اولین عملیات اکتشاف در ایران در قصر شیرین و چاه سرخ انجام شد که البته این عملیات چندان رضایت‌بخش نبود و تنها وجود نفت را اثبات کرد. از همین رو دستگاه‌های حفاری به حوالی شوشتر منتقل شدند که باز هم سرمایه دارسی کفاف آن را نداد. اما در سال 1287 نفت از اولین چاه حفر شده در مسجد سلیمان فوران کرد و پالایشگاه آبادان به عنوان نخستین پالایشگاه، احداث شد.

اما گروه‌های حفاری از مناطق کرمانشاه یعنی همان‌جایی که برای اولین بار عملیات اکتشاف در آن‌ها صورت گرفت، دست برنداشتند و بار دیگر در سال 1301 به آنجا بازگشتند. این آغاز تاسیس پالایشگاه نفت کرمانشاه بود؛ آن منطقه به ميدان نفتي نفت شاه نام گرفت و پس از پيروزي انقلاب اسلامي به ميدان نفتي نفت شهر تغيير نام يافت. در ادامه این مطلب، این پالایشگاه و وضعیت کنونی آن بیشتر معرفی خواهد شد؛

از اوایل سده چهاردهم تا امروز

شرکت پالایش نفت کرمانشاه، در همان ابتدای تاسیس با ظرفیت تولید روزانه دو هزار بشکه نفت شروع به کار کرد، نفت مورد نیاز این پالایشگاه از میدان نفتی شاه تامین می‌شد. 47 سال بعد، با گذر زمان، بطبع نیاز به نفت افزایش پیدا کرد، پس با توسعه تاسیسات، ظرفیت تولید این پالایشگاه هم بیشتر شد به طوری که به 15 هزار بشکه روزانه در سال 1350 رسید.

راز آسمان پایتخت

کرمانشاه به مرز عراق نزدیک بود، پس در طول جنگ ایران و عراق این پالایشگاه مورد حمله هوایی قرار گرفت اما نکته قابل توجه این است که تعطیل نشد؛ این پالایشگاه یکبار در سال 1350 و چهاربار دیگر در سال 1365 و همچنین دوبار در سال 1366 بمباران شد و در هیچکدام از این دفعات از کار نایستاد. حتی زمانی که منطقه نفت شهر به دست بعث افتاد، نفت خام مورد نیاز این پالایشگاه از جنوب تامین می‌شد.

اکنون، پالایش نفت کرمانشاه با ظرفیت عملیاتی 30 هزار بشکه و ظرفیت اسمی 25 هزار بشکه در روز فعالیت و خوراکش را از نفت شهر، سرکان و مالکوه تامین می‌کند.

خصوصی سازی؛ موافقان و مخالفان

طرح خصوصی‌سازی در سال 1395، باعث شد تا شرکت پالایش نفت کرمانشاه به ارزش 180 میلیارد تومان به مالک خصوصی واگذار شود. دانشجویان و نمایندگان کرمانشاه در مجلس به این اتفاق معترض شدند اما صدای آن‌ها به جایی نرسید و پالایشگاه نفت کرمانشاه، خصوصی شد.

البته خصوصی‌سازی چندان هم به ضرر این پالایشگاه نبود و یکی از طرح‌های توسعه این مجموعه در بخش خصوصی، افزایش طرفیت تولید به 40 هزار بشکه در روز است.

همچنین به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی و به گفته سهراب براندیشه، رئیس هیات مدیره این شرکت، با ورود بخش خصوصی به این پالایشگاه، نه تنها کسی اخراج نشد بلکه 70 نفر نیز به مجموعه اضافه و همچنین 450 نفر از نیروهای شرکتی و پیمانکاری نیز به نیروی قراردادی تبدیل شدند.

12 فرآورده ویژه در پالایشگاه نفت کرمانشاه

واحدهای تولیدی شرکت پالایش نفت کرمانشاه در حال حاضر شامل واحدهای تقطیر در اتمسفر، مراکس، پنتان، گاز مایع، تصفیه، تبدیل کاتالیستی، برج خنک‌کننده، آب صنعتی، تولید بخار، تصفیه پساب صنعتی و واحد تولید برق است.

محصولات تولیدی این شرکت را نیز گاز مایع، بنزین، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره تشکیل می‌دهد. اما علاوه بر این پنج محصول اصلی، پالایشگاه کرمانشاه 12 فرآورده ویژه شامل حلال‌ها، پنتان، هگزان، ام سی 160، 503 و 504 را نیز تولید می‌کند.

گفتنی است که ساخت و تولید کاتالیست‌های تزریقی لجن‌های نفتی برای نخستین بار در جهان، در پالایشگاه کرمانشاه اتفاق افتاد و در راستای ارتقا کیفیت محصولات، بخش تولید بنزین پالایشگاه کرمانشاه اورهال شده است.

مرتبط با : شرکت پالایش نفت کرمانشاه
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز