ویژگی های پنهان دوربین سلفی گلکسی زد فولد 4

لست سکند

دوربین‌های سلفی بخش مهمی از هر گوشی هوشمند، به‌خصوص برای نسل جوان و تولیدکنندگان محتوای ویدئویی هستند؛ اما پیداکردن مکان مناسب برای آن‌ها اغلب می‌تواند مانعی برای ارائه‌ای از تجربه تماشای یکپارچه صفحه‌نمایش‌های گوشی‌های هوشمند باشد. بااین‌حال، به لطف تکنولوژی دوربین زیر نمایشگر (UDC)، کاربران می‌توانند با نقطه سیاه کوچک روی صفحه‌نمایش خود خداحافظی کنند. سامسونگ فناوری UDC را در گلکسی زد فولد ۴ که به‌تازگی منتشر شده است، ارتقا جدی داده است و تجربه‌ای فراگیر و بدون مزاحمت در تمام نمایشگر را به کاربران ارائه می‌دهد.

به گزارش کاماپرس، تیم متخصصان سامسونگ که در ساخت و اجرای فناوری دوربین زیر نمایشگر دخیل بوده‌اند، توضیحاتی درمورد این فناوری ارائه کرده‌اند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم؛

دوربین زیر نمایشگر (UDC) چیست؟

دوربین زیر نمایشگر (UDC) یک راهکار ابتکاری دوربین است که با پنهان‌کردن دوربین در زیر نمایشگر و اختصاص‌دادن کل صفحه به کاربران در حین اجرای برنامه‌ها، تجربه تماشای بدون مزاحمت را در دستگاه تلفن همراه امکان‌پذیر می‌کند. این نه‌تنها به نوآوری سخت‌افزاری قراردادن دوربین در زیر صفحه‌نمایش نیاز دارد، بلکه به نوآوری الگوریتم برای بازیابی کیفیت تصویر نیز نیاز دارد که یکی از پیچیده‌ترین مشکلات بازیابی تصویر است.

تکنولوژی دوربین زیر نمایشگر چگونه کار می‌کند؟

در UDC، یک دوربین جلو (front-facing camera) در زیر نمایشگر قرار می‌گیرد. تراکم پیکسلی صفحه در این قسمت از نمایشگر کاهش می‌یابد و به صفحه اجازه می‌دهد تا تصاویر را بدون مانع نمایش دهد؛ اما درعین‌حال، مانع از رسیدن نور به دوربین در هنگام استفاده نمی‌شود. ازآنجایی‌که دوربین در زیر نمایشگر قرار می‌گیرد، UDC می‌تواند باعث افت کیفیت تصویر ناشی از مصنوعات پراش (انحنای نور) شود که منجر به ایجاد شراره نوری (لنز فلر)، اشباع، تاری و مه در تصاویر می‌شود؛ بنابراین، درحالی‌که UDC تجربه نمایش بهتری را به ارمغان می‌آورد، بر کیفیت تصویر دوربین و سایر وظایف دوربین جلویی گوشی‌های هوشمند نیز تأثیر می‌گذارد. این پیچیدگی‌های متنوع، بازیابی و پردازش تصاویر UDC را بسیار چالش‌برانگیز می‌کند.

چرا UDC یک فناوری مهم است؟

گوشی‌های تاشو سامسونگ به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که جدید و متفاوت باشند و از طریق فناوری صفحه‌نمایش پیشرو، تجربه تماشای همه‌جانبه و گوشی‌های هوشمند را در یک دستگاه تلفن همراه ترکیب کنند. با تا شدن، مانند یک گوشی هوشمند مورداستفاده قرار می‌گیرد و هنگامی که باز می‌شود، نمایشگر بزرگ‌تر، تجربه‌ای فراگیرتر و سازنده‌تر را ارائه می‌دهد. بازخورد مصرف‌کننده سامسونگ نشان داد که کاربران سری Galaxy Z Fold پشت گوشی را برای گرفتن عکس‌ها و سلفی‌ها، و نمایشگر اصلی همه‌جانبه را برای کارهای سازنده‌تر مانند تماشای ویدئو، بازی و کارکردن بر روی اسناد ترجیح می‌دهند؛ بنابراین، فناوری UDC برای رفع نیازهای آن‌ها در صفحه‌نمایش بدون مزاحمت، درحالی‌که هنوز قادر به انجام کارهایی مانند باز کردن تماس‌های ویدئویی هستند، مناسب است. سامسونگ اولین راهکار UDC تاشو را در Galaxy Z Fold3 راه‌اندازی کرده و کیفیت آن را در Galaxy Z Fold4 افزایش داده است. گلکسی زد فولد ۴ با ترکیب نوآوری‌های پیشرو در فناوری صفحه‌نمایش با تکنیک‌های پیشرفته هوش مصنوعی برای بازیابی تصویر، تعادل کاملی بین کیفیت صفحه‌نمایش و کیفیت تصویر دوربین فراهم می‌کند.

راز آسمان پایتخت

سامسونگ-کاماپرس

چالش‌های ساخت و توسعه UDP چیست؟

عبور نور کم و پراش و انکسار نور (light diffraction) چالش‌های اصلی فناوری دوربین UDC هستند. بااین‌حال، یک چالش دیگر که با دوربین‌های سلفی قرار گرفته در حفره‌های روی نمایشگر متفاوت است، این است که کیفیت عکس‌برداری UDC نه‌تنها تحت‌تأثیر خود ماژول دوربین قرار می‌گیرد، بلکه تأثیر پنل نمایشگر نیز در عکس‌برداری دوربین‌های زیر نمایشگر بسیار است. الگوریتم ISP سه‌بعدی مبتنی بر هوش مصنوعی سامسونگ (SRA MPI)، با انعطاف‌پذیری لازم برای تنظیم کیفیت تصویر خروجی هماهنگ با ویژگی‌های مختلف صفحه‌نمایش طراحی شده است. وجود چنین انعطاف‌پذیری در ISP سه‌بعدی ، به غلبه بر چنین چالش‌هایی کمک کرد.

چشم‌انداز سامسونگ برای UDC در آینده چیست؟

تکنولوژی دوربین زیر نمایشگر سامسونگ گلکسی زد فولد ۴ ابعاد جدیدی را در چهارچوب دوربین گوشی‌های هوشمند بازکرده است. UDCها در آینده امکان قراردادن حسگرهای دوربین بزرگ‌تر و دوربین‌های متعدد را در موقعیت‌های انعطاف‌پذیر بدون به خطر انداختن تجربه مشاهده یکپارچه را فراهم می‌کنند. چالش بزرگ دیگر، پذیرش انبوه فناوری UDC در محصولات بیشتر به‌عنوان دوربین اصلی جلو است. برای اینکه این اتفاق بیفتد، باید بهبود قابل‌توجهی در کیفیت تصویر دوربین، زمان پردازش و تجربه نمایش داده شود.

مخاطبان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر، به وب‌سایت رسمی سامسونگ مراجعه کنند.

نویسنده: مهدی‌یار بلدزاده

انتهای پیام

 

مرتبط با : سامسونگ
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز