وام 70 میلیونی و 40 میلیونی ودیعه مسکن را چگونه بگیریم؟(جزئیات)

با تائید ستاد ملی کرونا، وام ودیعه مسکن امسال هم پرداخت می شود و سقف آن در تهران به 70 میلیون و در سایر کلانشهرها به 40 میلیون رسیده است.

به گزارش کاماپرس، وام اجاره گرچه درد گرانی سرسام آور اجاره ها را چندان برای مستاجران دوا نمی کند اما به هر حال در این شرایط سخت تورم همین تسهیلات هم غنیمت است.

آن‌طور که از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره بازار اجاره خبر رسیده، وام ودیعه مسکن امسال برای تهران 70 میلیون تومان، کلانشهرها یعنی مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه 40 میلیون تومان و برای دیگر شهرها 25 میلیون تومان تعیین شده است.

بنا به گزارش روزنامه هفت صبح، وام ودیعه مسکن پارسال به ترتیب 50، 25  و 15 میلیون تومان ، بود و حالا این افزایش باعث شده با امید بیشتری چشم انتظار سال آغاز ثبت نام وام ودیعه مسکن باشیم. سایت tem.mrud.ir برای ثبت نام وام ودیعه مسکن تعیین شده بود اما فعلا گزینه ای برای ثبت نام وام ودیعه 1400 در این سایت فعال نشده است.

شاید وام ودیعه مسکن در تهران کارایی چندانی نداشته باشد و نهایتا ۶۰ درصد پول پیش و ۳۰درصد رهن کامل را پوشش دهد، اما در بعضی شهر ها مثل کرمانشاه می تواند کل سرمایه لازم برای رهن کامل یک خانه معمولی را تامین کند. چنین وامی در شرایطی که صاحبخانه ها قرارداد ها را با افزایش 36 درصدی مبلغ رهن و اجاره تمدید کرده اند، طبیعتا متقاضیان زیادی دارد. هرچند شرایط آن کمی سفت و سخت است و کمتر کسی می‌تواند همه شرایط لازم را داشته باشد.

آریاک سفر

وزارت راه و شهرسازی فعلا جزئیاتی از شرایط لازم برای دریافت وام ودیعه مسکن اعلام نکرده اما سال گذشته شرایط به این شکل بود که برای دریافت این وام باید حداقل پنج سال در شهر مورد نظر، سکونت داشته باشید، در 15 سال اخیر زمین یا واحد مسکونی به نام تان نباشد و فرم ج وام های مسکن سبز باشد.

همچنین این وام پارسال به واحدهای حداکثر 75 متر در تهران و خانه های حداکثر 90 متر در بقیه شهرها تعلق گرفت. نرخ بهره وام ودیعه مسکن 13 درصد است. مستاجران می توانند صرفا سود این وام را در قالب اقساط تا یک سال پرداخت کنند و در پایان دوره اصل پول را به بانک برگردانند.

گزینه دیگر اینکه کل وام ودیعه در قالب تسهیلات سه ساله پرداخت شود. به این شکل که مستاجر هر ماه اقساط سود و اصل وام را پرداخت کند. در این شرایط قسط ماهانه افزایش پیدا می کند اما اصل پول برای خودتان خواهد بود.

اخبار مهم و مرتبط را بخوانید:

قدرت وام ودیعه 70 میلیونی در تهران؛ 30درصد رهن کامل

تهرانی ها امسال برای هر مترمربع واحد مسکونی به طور متوسط87 هزار و 300 تومان اجاره می دهند. البته سه درصد رهن خانه هم در این رقم محاسبه شده و تقریبا 32.6 درصد نسبت به تابستان سال گذشته افزایش داشته. مرکز آمار می گوید مستاجران تهرانی به طور متوسط واحد های 79 متری اجاره می کنند و این موضوع نشان می دهد آنها امسال به طور متوسط 114 میلیون تومان پول پیش و ماهانه سه میلیون و 500 هزار تومان اجاره می دهند.

مبلغ رهن کامل هم برای یک واحد ۸۳متری به طور متوسط 230 میلیون تومان است. این موضوع نشان می دهد وام ودیعه مسکن 70 میلیونی در تهران شايد کارایی چندانی نداشته باشد. چراکه صرفا 61 درصد پول پیش 114 میلیونی و 30 درصد رهن کامل یک خانه را پوشش می دهد و شاید از نگاه خیلی ها چنین مبلغی ارزش تلاش برای دریافت وام 70 میلیونی ودیعه مسکن را ندارد.

سال گذشته که مبلغ وام 50 میلیون تومان بود هم قدرت وام ودیعه مسکن در تهران به همین میزان بود.

قدرت وام‌ودیعه 40میلیونی در کلانشهرها؛ 64درصد رهن کامل

مبلغ وام ودیعه مسکن برای هشت کلانشهر مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه که جمعیت بالای یک میلیون نفر دارند، 40 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. هرچند این رقم نسبت به وام ودیعه مسکن در تهران خیلی کمتر است اما تا حد زیادی می تواند به کمک مستاجر ها بیاید. طوری که این مبلغ40 میلیونی می تواند 40 تا 90 درصد پول رهن کامل یک واحد مسکونی در کلانشهرهایی به غیر از تهران را پوشش می دهد.

برای مثال در شهری مثل مشهد میانگین قیمت اجاره خانه به ازای هر مترمربع امسال به حدود 19 هزار و 900 تومان رسیده است. مستاجران مشهدی به طور میانگین در خانه های 90 متری زندگی می کنند و این یعنی آنها رقمی حدود 29 میلیون تومان پول پیش و ماهانه 900 هزار تومان اجاره پرداخت می کنند.

همچنین مبلغ رهن کامل برای خانه های 90 متری حدود 59 میلیون تومان است. این مورد نشان می دهد وام ودیعه مسکن 40 میلیونی م یتواند 68 درصد پول رهن خانه را پوشش دهد. همچنین این رقم بالاتر از پول پیش معمول در شهر مشهد یعنی 29 میلیون تومان است.

بد نیست بدانید بین کلانشهر های مختلف، مبلغ اجاره می تواند تفاوت زیادی داشته باشد. برای مثال کرج یکی از گران ترین شهر ها به حساب می آید. متوسط قیمت اجاره خانه در شهر کرج امسال متری 32 هزار تومان است. خانه ها در کرج به طور متوسط 94 مترمربع مساحت دارند و این مورد نشان می دهد مستاجران کرجی میانگین 50 میلیون تومان پول پیش می دهند و ماهانه یک میلیون و 500 هزار تومان اجاره پرداخت می کنند و پول رهن کامل یک خانه میانگین 100 میلیون تومان است.

شیرینی وام ودیعه مسکن به کام کرمانشاهی ها

با این حساب ودیعه مسکن 40 میلیونی در کرج 40 درصد رهن کامل را تامین می کند که رقم پایینی به حساب می آید. اما برای رهن و اجاره یک خانه می توان 80 درصد پول پیش معمول را از طریق وام ودیعه مسکن تامین کرد.

وام ودیعه مسکن در کرمانشاه بیشترین قدرت را دارد. طوری که صرفا با دریافت وام ودیعه می‌توان یک خانه را رهن کامل کرد. میانگین قیمت اجاره خانه در کرمانشاه متری حدود 12 هزار و ۹۰۰تومان به ازای هر مترمربع است. نکته مهم این که مشروح این گزارش را می توانید در روزنامه هفت صبح یکشنبه 23 خزداد 1400 و دقیقا همین گزارش را به صورت ناقص و کاملا کپی ساعاتی بعد از انتشار در کاماپرس، بسته به سرعت عمل سایت بانک اول در کپی کردن، در این سایت بخوانید!

شایان ذکر است واحد های مسکونی اجاره نشین در کرمانشاه به طور متوسط 105 مترمربع مساحت دارند و این موضوع نشان می دهد مستاجران کرمانشاهی رقمی حدود 22 میلیون تومان پول پیش و ماهانه 700 هزار تومان اجاره می دهند. رهن کامل یک خانه105 متری هم حدود 45 میلیون تومان خواهد بود. با این حساب وام ودیعه مسکن 40 میلیونی در کرمانشاه نه تنها می تواند کل پول پیش خانه را پوشش دهد، بلکه به اندازه 90 درصد رهن کامل یک واحد مسکونی به مستاجران کمک می کند.

با همین شیوه محاسبه، پوشش وام ودیعه مسکن برای رهن کامل خانه در تبریز 62 درصد، اصفهان 64 درصد، اهواز 61 درصد و قم 82 درصد است. البته توجه داشته باشید که وام ودیعه مسکن در این شهرها بیشتر از پول پیش معمول برای اجاره یک واحد مسکونی در مرکز شهر است.

نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
آریاک سفر
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

4 دیدگاه برای “وام 70 میلیونی و 40 میلیونی ودیعه مسکن را چگونه بگیریم؟(جزئیات)

  1. محمد گفته:

    این فرمولها رو از کجا میارین؟کی گفته وام ودیعه به کام کرمانشاهیاست؟به ازای هرمتر یک میلیون پول پیش میخوان از مستاجر تازه این واسه یه خونه معمولی و یکم قدیمیه
    من توی محله متوسطی زندگی میکنم خونه گرفتم ۱۰۰ میلیون ودیعه و ماهی ۲ میلیون کرایه.توروخدا از درد مردم خبر ندارین الکی مطلب ننویسین

  2. نازیلا صباغ گفته:

    درود بر آقای رئیسی و وزیر کارمدش
    هنوز نیامده وام ها را ردیف کردید
    بر دشمنش لعنت
    سلامتی آقای رئیسی صلوات بفرستید

    رئیسی رئیسی دوستت داریم خیلی زیاد

  3. علی گفته:

    این چه کمکی که وقتی میری توی 40میلیون به یه خونه کلنگی دیگه بهت نمیدن چ برسه طرف بخواد متری بده رهن اجاره بعدا شما اگر قصد کمک داشتن چرا باید حتما دوتا ضامن رسمی یا باید حتما حقوق بگیر رسمی بانک باشه نمیخواین وام بدین چرا شرایط میزارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز