هنر چه تاثیری در شخصیت افراد جامعه و محیط های شهری دارد؟

رویداد ملی جوان شایسته کشور امسال در روز یازدهم اردیبهشت ماه  1401 به پایان رسید و 10 نفر در حوزه‌های مختلف به عنوان برگزیدگان این دوره معرفی شدند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ رویدادها، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، رویداد جوان شایسته توسط اتاق بین المللی جوانان تدارک دیده شد. این اتاق طی فراخوانی از کلیه جوانان 18 تا 40 ساله که در حوزه اقتصادی دستاوردهایی با معیارهای مشخص به دست آورده‌اند، دعوت به عمل آورد تا در این رویداد شرکت کنند. معیارهای داوری میزان تحقق ارزش‌ها و اهداف اتاق بین المللی جوانان، میزان انتفاع جامعه از دستاوردهای فناورانه و میزان الهام بخشی دیگران از دستاوردها بود. در این خصوص نزدیک به 200 رزومه مرتبط دریافت شد که داوری از بین همین رزومه‌ها اتفاق افتاد و سرانجام برگزیدگان این دوره معرفی شدند.

تارا حصاری، مدیریت مجموعه موسسات فرهنگی- هنری و آموزشگاه هنرانه، یکی از برگزیدگان این دوره جوان شایسته است. وی متولد سال 1371 است و مدرک ارشد هنر را دارد. حصاری درباره رویداد جوان شایسته و دسترسی به جایگاه کنونی خود با کاماپرس گفت و گویی داشته که در ادامه می‌خوانید؛

آریاک سفر

هنرانه چیست؟

به گفته حصاری، هنرانه مجموعه‌ای از طراحان، تصویرگران و هنرمندان است که در چندین رشته مختلف در جامعه فعالیت می‌کند. حصاری درباره اهداف هنرانه افزود: تولیدات فرهنگی و هنری با توجه به ارزش‌ها و فرهنگ جامعه در راس اهداف فرهنگی هنری این مجموعه قرار دارد. در هنرانه پروژه‌های فرهنگی و هنری به صورتی مورد طراحی قرار می‌گیرند که مخاطبین ما خود جزوی از اثر می‌شوند.

در واقع تولیدات فرهنگی و هنری این مجموعه گاه از دل ناامید ترین افراد جامعه، گاه به دست بانوان زحمت کش شهر که در بافت‌های فرسوده به نوآوری مشغولند یا گایه به دست کودکان مناطق محروم رقم می‌خورد.

حوزه فعالیت هنرانه

به اعتقاد حصاری، هنرانه پروژه های اجرایی خود را در دل مناطق محروم و ناامید ترین‌های جامعه برده است. و سعی می‌کند هنر را به عنوان یک کاتالیزور در میان اقشار نیازمند به اجرا درآورد.

هنرانه توانسته از محروم‌ترین مناطق و محروم ترین افراد، هنرمندان واقعی زندگی را شناسایی و آن‌ها را برای دیگر افراد الگو قرار دهد. هنر اصلی این مجموعه پیدا کردن هنرمندانی است که از محرومیت هنر خلق کرده‌اند.‌

براساس گفته‌های تارا حصاری، ویژگی خاص هنری پیدا کردن خاص‌ترین سوژه‌ها در میان افراد جامعه است که در کمترین امکانات به خلق هنر مشغول هستند. هنرانه سعی دارد قشنگی‌های بافت فرسوده را به صورت هنرمندانه به نمایش دربیاورد. نه تنها بافت فرسوده، بلکه بیماران صعب العلاج نیز دیگر گروهی هستند که هنرانه توانسته با کمک و همراهی خودشان از برچسب بیمار جدا و به یک فرد توانمند و تاثیر گذار تبدیل کند. در واقع هنرانه در اصل به وسیله هنر به توان افزایی افراد جامعه می‌پردازد و الگوسازی می‌کند.

هنرانه چه اهدافی دارد؟

قاعدتا هنرانه مانند هر مجموعه فرهنگی هنری دیگری، هدف مشخصی را دنبال می‌کند. به گفته مدیریت این موسسه، هدف‌گذاری آینده هنرانه کمک به جامعه و افراد نیازمند به وسیله هنر است. کلماتی هم چون فقر، بافت فرسوده ، بیمار هر یک می‌تواند برای جامعه خطراتی جدی را به دنبال داشته باشد. هنرانه پتانسیل تغییر این برچسب‌های منفی به مثبت را دارد. حصاری در ادامه بحث هدف گذاری هنرانه بیان کرد: امیدواریم با کمک مجموعه شهری بتوانیم هنرانه‌های بیشتری را برای شهرمان به وجود بیاوریم.

عدم توجه به هنر چه تبعاتی دارد؟

تارا حصاری در پاسخ به این سوال که عدم توجه به هنر در مجموعه شهری چه تبعاتی برای شهر دارد، گفت: هنر و هنرمند از مهم‌ترین اجتماع سازان ، مولد رونق و موفقیت در کشور هستند. هنر در بخش‌های مختلف اقتصادی، سلامتی و… می‌تواند به کمک‌ جامعه بیاید. با توجه به همین موضوع، عدم سرمایه گذاری بر روی هنر خود ضرر محسوب می‌شود.

به نظر حصاری، در واقع بافت فرسوده شهری نیازمند هنر است. بافتی که در نهایت اگر ترمیم نشود به خود شهر و‌ مجموعه ی شهری صدمه وارد می‌کند یا بیمارانی که اگر به مرحله توانمندسازی نرسند، معضلات گسترده‌ای را به همراه خواهند داشت.

به اعتقاد این جوان برگزیده سال، مجموعه‌های شهری می‌توانند با به کارگیری هنر در دل بافت فرسوده در بین بیماران و افراد نیازمند، هنر را وسیله پالایش افراد و توانمندسازی آن‌ها قرار دهند.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز