خرید موشک اس 300  یا پاتریوت؛ عراق بر سر دو راهی

عراق از یک سو مذاکراتی برای خرید موشک های اس 300 و اس 400 با روسیه دازد و از سوی دیگر آمریکا به این کشور فشار وارد می کند که خرید موشک از روسیه را به دست فراموشی بسپارد و سامانه دفاع هوایی پاتریون آمریکایی خریداری کند.

به گزارش کاماپرس، فروردین ماه امسال عراق و آمریکا گفت و گوهای راهبردی دوجانبه را ترتیب دادند که در آن بر سر مسایل گوناگون و متعددی ازجمله نظامي، توافقاتی حاصل شد. البته مسایل نظامی که در آن گفت وگو مطرح شد، به حضور آمریکا در عراق اشاره داشت و مفاد آن نیز بر سر روند خروج و حضور در پایگاه هاي نظامی بود اما رسانه ها همواره از برخی توافقات امنیتی و نظامی بین بغداد و واشنگتن سخن مي گویند که احتمال مي رود در سفر سال گذشته الکاظمی به آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ صورت گرفته باشد.

عراق از سال گذشته درصدد تقویت قدرت پدافند هوایی خود است و مقامات این کشور اردیبهشت۹۹ از تصمیم عراق برای خرید سامانه هاي پدافندی روسی خبر دادند. نایف الشمری معاون رئیس کمیته امنیت و دفاع مجلس عراق روز شنبه با اشاره به اینکه دولت این کشور تلاش دارد یک سامانه پدافندی پیشرفته خریداری کند، خواستار افزایش حمایت مالی از سیستم دفاع هوایی عراق شد.

وی با بیان اینکه جلساتی با مقامات وزارت دفاع این کشور برگزار شده است؛ ابراز داشت که در بودجه مالی سال ۲۰۲۱؛ اعتباری مخصوص برای تامین تجهیزات پیشرفته نیروهای مسلح عراق برای افزایش سطح به ارتش هاي پیشرفته جهان وجود دارد.

الشمری خاطرنشان کرد دولت طی چند ماه آینده با شرکت هاي مهم قراردادی نهایی خواهد کرد تا یک سامانه دفاع هوایی یکپارچه مدرن را در اختیار عراق قرار دهند.

آریاک سفر

در حال حاضر یک سامانه پدافندی غیرفعال متعلق به آمریکا و یک سامانه پدافندی متعلق به روسیه با برد ۲۰ کیلومتری در عراق وجود دارد که آن هم غیرفعال است.

سال گذشته کمیسیون امنیت و دفاع وقت مجلس عراق از تصمیم خرید سامانه هاي اس 300 و اس 400 روسی  توسط عراق خبر دادند.  کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق پیش تر اعلام کرده بود عراق مذاکرات خود را با مسکودر خصوص خرید سامانه پدافندی اس 300 را سر گرفته است.

از سال گذشته که این مساله مطرح شد آمریکا طبق معمول واکنش منفی به آن داشت و هر بار با تکرار این موضوع، مخالفت آمریکا نیز تجدید می شد؛ نمایندگان مجلس عراق نیز از مخالفت دولت آمریکا با خرید سامانه هاي دفاع هوایی و راداری پیشرفته سخن گفتند.

نمایندگان مجلس عراق معتقدند آمریکا نمی خواهد که عراق به این سامانه هاي پیشرفته دست پیدا کند تا همواره تابع واشنگتن باشد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
ایمالز
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز