مقصر تولید نشدن واکسن برکت مشخص شد

لست سکند

اوایل سال جاری بود که خبر تولید 50 میلیون دز واکسن برکت تا پایان شهریور از سوی ستاد اجرایی فرمان امام به گوش همه رسید و همینطور همه دیدند که این اتفاق محقق نشد؛ تاکنون تنها 10 میلیون دوز از این واکسن تولید شده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ واکسن اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، خبرگزاری فارس در گزارشی مفصل به علت تاخیر برکت در رساندن 50 میلیون دوز واکسن کرونا پرداخته است و خبر می‌دهد که این شرکت تا پایان شهریور حداکثر قادر به 15 میلیون دوز است. در این گزارش، کرونا گرفتن چینی‌ها و هندی‌هایی که برای مهندسی دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای خط تولید دوم و سوم برکت به ایران آمده بودند، به عنوان یکی از دلایل ذکر شده است.

دلیل اول تولید نشدن واکسن برکت ؛ تحریم‌ها

به گفته فارس، تحریم‌ها یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث شد تا مخبر نتواند به وعده‌اش عمل کند؛ به طوری که دستگاه‌ها و قطعات لازم برای تولید واکسن برکت چنان در انحصار آمریکا بودند که باید در 9 کشور رجیستر می‌شدند تا به ایران برسند.

راز آسمان پایتخت

عدم وجود آزمایشگاه پیشرفته

همچنین هیچدام از زیرساخت‌های موجود در کشور، پاسخگوی تولید انبوه واکسن نبود، به طوری که به اعتقاد فارس مراحل اصلی تولید واکسن کرونا شامل کشت سلول، تکثیر ویروس و در نهایت کشتن و فیلتراسیون آن به آزمایشگاه‌هایی پیشرفته با سطح ایمنی زیستی بالا نیاز داشت.

به طور کلی، آزمایشگاه‌ها در چهار سطح طبقه‌بندی می‌شوند و آزمایشگاه مناسب برای ویروس کرونا، آخرین سطح آن‌ها یعنی BSL4 است. درحالی که بهترین آزمایشگاه فعال ایران BSL2 بود! بنابراین ساخت یک آزمایشگاه مدرن، باید از صفر آغاز می‎‌شد.

به هر روی، با هر سختی که بود خط تولید واکسن برکت راه‌اندازی شد، حالا نوبت به کمک از هند و چین برای توسعه می‌رسید.

کمک‌های هند و چین برای تولید واکسن

به گزارش کاماپرس به نقل از فارس، یک شرکت چینی در دی 99، حاضر شد در مدت شش ماه یک واحد با ظرفیت تولید 25 میلیون دوز واکسن در ماه، در ایران احداث کند، این حداقل زمان و حداکثر ظرفیتی بود که ایران می‌توانست به آن دست یابد و اگر همه چیز طبق برنامه پیش می‌رفت این خط تولید تا تیر ماه باید نصب و وارد چرخه تولید می‌شد.

تحریم‌ها از یک سو و بدقولی‌ها از سوی دیگر باعث شدند ایران همچنان در سال نو 1400 بی‌واکسن بماند. شرکت برکت در فروردین، خط تولید دیگری از هند خریداری کرد که قرار بود خرداد کارش را شروع کند اما هند درگیر کرونای دلتا شد و پروازها متوقف شدند!

پس از این ماجراها، پای یک مشکل عجیب‌تر به میان آمد؛

کل اگر طبیب بودی …

چینی‎‌ها و هندی‌هایی که برای نصب دستگاه‌ها و راه‌اندازی نرم‌افزارها به ایران آمده بودند، همگی مبتلای کرونا شدند. آن‌ها اعلام کرده بودند که واکسن را در کشورشان دریافت کرده اند و تست‌شان نیز در ابتدای ورود به ایران منفی بود اما ناگهان ورق برگشت. بر اساس این گزارش، حالا برکت مانده بود و خط تولیدی که نصب شده اما امکان بهره برداری ندارد.

در نهایت، در اواخر مرداد ماه مراحل پایانی راه‌اندازی خطوط تولید آغار شد و در اواسط شهریور بود که خط تولید هندی به بهره‌برداری رسید. در حال حاضر نیز خط تولید چینی در مراحل پایانی است و پیشبینی فارس این است که تا حداکثر یک ماه آینده واکسن‌های خود را به شبکه بهداشت ایران تقدیم کند.

برکت سه مانع تحریم‌ها، انحصار تکنولوژیک و بیماری کرونا را شکست داده است اما هیچکدام از این‌ها توجیهی برای قول‌های عجیب و غریب مسئولان برکت به نظر نمی‌رسد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “مقصر تولید نشدن واکسن برکت مشخص شد

  1. ل گفته:

    خوب دارین میسوزین
    دم دولت گرم فاتحه دور قاب چینهای روحانی رو در عمل خوند چشمتان هم کور تا امروز 14 میلیون دز برکت تولید شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز