مقایسه گوشی 13 ultra و 13 lite: کدام ارزش خرید دارد؟

خرید گوشی-کاماپرس
ژیوار

مقایسه دو گوشی برتر از یک برند معتبر همیشه جالب و جذاب است. به خصوص که این دو گوشی پرطرفدار هم باشند. به همین خاطر بسیاری از خریدارانی که تصمیم به خرید یک تلفن همراه جدید دارند؛ علاقه مند هستند تا با مقایسه امکانات و مشخصات این گوشی‌ها بیشتر آشنا شوند. گوشی 13 ultra و 13 lite دو مدل از پرطرفدارترین تلفن‌های همراه برند شیائومی هستند. در این مقاله از فرنا ما تصمیم گرفته‌ایم تا گوشی شیائومی ۱۳ لایت و شیائومی ۱۳ اولترا را با هم مقایسه کنیم. پس با ما همراه باشید.

بررسی و مقایسه کامل گوشی 13 ultra و 13 lite

در ادامه به طور کامل هر بخش از گوشی 13 ultra و 13 lite را مقایسه خواهیم کرد:

مقایسه طراحی و ساختار گوشی Xiaomi 13 Lite با Xiaomi 13 Ultra

در ابتدا بیایید درباره‌ طراحی و ساختار این دو گوشی صحبت کنیم. درباره وزن این دو تلفن همراه باید بگوییم که ۱۳ اولترا ۲۲۷ گرم و ۱۳ لایت ۱۷۱ گرم وزن دارد. در نتیجه  گوشی Xiaomi 13 Ultra نزدیک به 56 گرم سنگین‌تر از گوشی Xiaomi 13 Lite است. این اختلاف وزن را هنگام نگه داشتن گوشی به طور واضح احساس می‌کنید. بنابراین، ممکن است دست شما خسته شود. اگر در مورد جنس بدنه این دو گوشی صحبت کنیم، باید بگوییم که جلوی گوشی ۱۳ اولترا از شیشه‌ای با نام Gorilla Glass Victus ساخته شده است و جلوی گوشی ۱۳ لایت، شیشه‌ای به نام Gorilla Glass 5 دارد. در مورد پشت گوشی ۱۳ اولترا، از چرم و پشت گوشی ۱۳ لایت، از شیشه استفاده شده است. همچنین قاب گوشی ۱۳ اولترا از آلومینیوم و قاب گوشی ۱۳ لایت از پلاستیک ساخته شده است. با توجه به این اطلاعات، جنس بدنه گوشی Xiaomi 13 Ultra بهتر از گوشی Xiaomi 13 Lite است.

همچنین گوشی  13 Ultraبا استاندارد IP68 از لحاظ مقاومت در برابر گرد و غبار و آب تا عمق 1.5 متر و به مدت 30 دقیقه برتری نسبت به گوشی  13 Liteبا استاندارد IP53 که تنها مقاومتی در برابر گرد و غبار و پرتاب آب را دارد، خواهد داشت. این برداشت حاکی از آن است که به طور کلی، بدنه گوشی ۱۳ لایت از گوشی ۱۳ اولترا مقاومت بیشتری دارد.

مقایسه صفحه نمایش Xiaomi 13 Lite با Xiaomi 13 Ultra

گوشی  13 Ultraدارای صفحه ‌نمایشی با فناوری LTPO3 AMOLED و نرخ تازه سازی 120 هرتز است. در مقایسه با  13 Lite که دارای صفحه‌ نمایش AMOLED و نرخ تازه سازی 120 هرتز دارد، Xiaomi 13 Ultra بهتر است. شفافیت صفحه ‌نمایش گوشی ۱۳ اولترا نیز به طور قابل توجهی بالاتر است. به همین دلیل، تجربه تماشای فیلم و بازی با گوشی ۱۳ اولترا بهتر خواهد بود. همچنین اندازه صفحه‌ نمایش ۱۳ اولترا 6.73 اینچ است که تقریباً 0.18 اینچ بزرگتر از گوشی ۱۳ لایت است. این اختلاف اندازه به راحتی مشهود نیست و باعث شده گوشی  13 Ultraواقعاً جذاب شود.

دریان سفر امید

خرید گوشی-کاماپرس

در مورد وضوح تصویر دو گوشی باید بگوییم که  13 Ultraدارای رزولوشن 3200 در 1440 پیکسل است که از  13 Liteبا رزولوشن 2400 در 1080 عملکرد بهتر و دقت بیشتری دارد. به طور کلی می‌توان گفت که صفحه نمایش گوشی ۱۳ لایت نسبت به صفحه نمایش گوشی ۱۳ اولترا بهتر است.

مقایسه دوربین Xiaomi 13 Ultra با Xiaomi 13 Lite

دوربین گوشی شیائومی 13 Ultra با چهار لنز ۵۰ مگاپیکسل واید، ۵۰ مگاپیکسل عمق میدان، ۵۰ مگاپیکسل تله فتو و ۵۰ مگاپیکسل اولتراواید، عملکرد بهتری نسبت به دوربین سه گانه ۵۰ مگاپیکسل اولتراواید، ۸ مگاپیکسل واید و ۲ مگاپیکسل ماکرو گوشی شیائومی 13 Lite دارد. هر دو گوشی امکانات پانوراما و HDR را دارند، اما گوشی شیائومی 13 Ultra از قابلیت Dual-LED flash و Leica lenses و 67mm filter ring holder (optional) برخوردار است. در حالی که گوشی شیائومی 13 Lite از Dual-LED dual-tone flash پشتیبانی می‌کند. هر دو گوشی قابلیت ضبط فیلم با کیفیت ۱۰۸۰ و با سرعت ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ فریم بر ثانیه را دارند. اما با توجه به مشخصات فنی، کیفیت فیلمبرداری گوشی شیائومی 13 Ultra بهتر از گوشی شیائومی 13 Lite است. به طور کلی، دوربین، فیلم‌ها و عکس‌های گوشی شیائومی 13 Ultra کیفیت بهتری نسبت به گوشی شیائومی 13 Lite دارند.

خرید گوشی-کاماپرس

مقایسه دوربین سلفی این دو گوشی نیز اهمیت زیادی برای عکاسان دارد. در حالی که هر دو گوشی دارای دوربین سلفی تکی ۳۲ مگاپیکسل هستند، اما دوربین سلفی گوشی Xiaomi 13 Lite با اولتراواید، قدرت بیشتری نسبت به دوربین سلفی گوشی Xiaomi 13 Ultra با واید دارد. هر دو دوربین سلفی دارای HDR هستند، اما گوشی ۱۳ اولترا قابلیت پانوراما دارد در حالی که گوشی ۱۳ لایت از قابلیت Dual-LED flash برخوردار است. کیفیت فیلمبرداری دوربین سلفی هر دو گوشی برابر است و می‌تواند با کیفیت ۱۰۸۰ و با سرعت ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانبه فیلمبرداری کند. با توجه به موارد ذکر شده، می‌توان نتیجه گرفت که دوربین سلفی گوشی  13 Liteکیفیت بهتری از دوربین سلفی گوشی  13 Ultraدارد.

مقایسه پردازنده گوشی Xiaomi 13 Ultra با Xiaomi 13 Lite

سیستم عامل گوشی ۱۳ اولترا با اندروید 13 و MIUI 14 از نسخه سیستم عامل گوشی ۱۳ لایت با اندروید 12 و MIUI 14 بهتر عمل می‌کند. در ادامه، مشخصه‌ مهم دیگری که تفاوت دو گوشی را نشان می‌دهد، چیپست است. گوشی ۱۳ اولترا با چیپست Qualcomm SM8550-AB Snapdragon 8 Gen 2 (4 نانومتر) از چیپست گوشی ۱۳ لایت که از نوع Qualcomm SM7450-AB Snapdragon 7 Gen 1 است، بهتر عمل می‌کند. اگر به مقایسه پردازنده این دو گوشی بپردازیم، می‌توانیم آن‌ها را از دو جنبه مورد ارزیابی قرار دهیم. در جنبه اول، تعداد هسته‌های هر پردازنده را مورد بررسی قرار می‌دهیم که در اینجا هر دو گوشی 8 هسته دارند. در جنبه دوم، فرکانس پردازنده را بررسی می‌کنیم که نشان دهنده قدرت پردازشگر گوشی‌هاست.

خرید گوشی-کاماپرس

برای مقایسه، بهترین هسته با بالاترین فرکانس را انتخاب می‌کنیم. بنابراین، هسته اصلی گوشی Xiaomi 13 Ultra با فرکانس 3.2 گیگاهرتزی، با اختلاف حدودا 0.8 از هسته اصلی گوشی Xiaomi 13 Lite بهتر عمل می‌کند. همچنین، در مورد پردازنده گرافیکی آن‌ها نیز باید بگوییم که گوشی ۱۳ اولترا با داشتن پردازنده گرافیکی Adreno 740 عملکرد بهتری نسبت به پردازنده گرفیکی Adreno 644 در گوشی ۱۳ لایت دارد. در کل می‌توان گفت، پلتفرم گوشی شیائومی ۱۳ اولترا کارایی بهتری نسبت به گوشی شیائومی ۱۳ لایت دارد. البته باید توجه داشت که هر دو گوشی در حالت عادی با استفاده از پردازنده‌های قدرتمند خود، قابلیت‌های بسیار خوبی به کاربران ارائه می‌دهند.

مقایسه حافظه و رم گوشی Xiaomi 13 Ultra با Xiaomi 13 Lite

برای بررسی حافظه داخلی و رم گوشی‌های شیائومی، آن را به دو بخش تقسیم کرده‌ایم. در بخش اول، تنوع حافظه مورد بررسی قرار گرفته است که باعث می‌شود دست شما برای خرید مدل مناسب گوشی بازتر شود. گوشی شیائومی ۱۳ اولترا، دارای سه مدل با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگ و رم ۱۲ گیگ و حافظه داخلی ۵۱۲ و ۱ ترابایت با رم ۱۶ گیگ است. همچنین، گوشی شیائومی ۱۳ لایت دارای دو مدل با حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگ با رم ۸ گیگ است. با توجه به این تفاوت‌ها، به نظر می‌رسد که گوشی شیائومی ۱۳ اولترا، تنوع بیشتری در انتخاب مدل دارد.

همچنین، با توجه به بالاترین حافظه داخلی و رم هر دو گوشی، مشخص است که حافظه داخلی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا، بیشتر از گوشی شیائومی ۱۳ لایت است. در نهایت، استاندارد حافظه داخلی نیز برای گوشی شیائومی ۱۳ اولترا با UFS 4.0 بهتر از گوشی شیائومی ۱۳ لایت با استاندارد UFS 2.2 عمل می‌کند. به طور کلی، می‌توان نتیجه گرفت که حافظه داخلی و رم گوشی ۱۳ اولترا، به مراتب بهتر از گوشی شیائومی ۱۳ لایت است.

مقایسه باطری و شارژر گوشی Xiaomi 13 Ultra با Xiaomi 13 Lite

یکی از بخش‌های مهم مقایسه، باطری گوشی‌های شیائومی ۱۳ اولترا و ۱۳ لایت است. باطری گوشی  13 Ultraبا ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت و از نوع لیتیم پلیمری غیر قابل جابجایی است در حالی که باطری گوشی  13 Liteبا ظرفیت 4500 میلی آمپر ساعت و از نوع لیتیوم پلیمری و غیرقابل جابجایی است. در اینجا باطری گوشی ۱۳ اولترا با ظرفیت 5000 میلی ‌آمپر حدودا 500 میلی‌ آمپر بیشتر از باطری گوشی ۱۳ لایت بوده، اما به دلیل نوع باطری، گوشی Xiaomi 13 Ultra کمی بهتر است.

خرید گوشی-کاماپرس

همچنین شارژر گوشی ۱۳ اولترا شامل شارژ سریع بی‌سیم 50 وات و شارژ سریع 90 وات است در حالی که شارژر گوشی ۱۳ لایت شامل شارژ سریع 67 وات است. به طور کلی شارژر و باطری گوشی ۱۳ اولترا نسبت به گوشی  ۱۳ لایت مناسب‌تر است.

مقایسه حسگرها و قابلیت‌های گوشی Xiaomi 13 Ultra با Xiaomi 13 Lite

یکی از بخش‌های مهم در کارایی گوشی‌های هوشمند حضور حسگرهاست. این حسگرها شامل حسگر اثر انگشت (زیر صفحه نمایش و نوری)، شتاب ‌سنج (accelerometer)، ژیروسکوپ (gyro)، مجاورت (proximity) و قطب‌نما (compass) است. در حالی که گوشی Xiaomi 13 Lite فقط از حسگرهای معمولی پشتیبانی می‌کند، گوشی ۱۳ اولترا همچنین دارای حسگر فشار سنج (barometer) و طیف رنگ (color spectrum) نیز است. با توجه به این حسگرها، گوشی  13 Ultraنسبت به  13 Lite عملکرد بهتری دارد.

مشاهده قیمت و خرید انواع گوشی‌های شیائومی از فرنا

اکنون که با مشخصات و مقایسه گوشی‌های شیائومی ۱۳ اولترا و شیائومی ۱۳ لایت بیشتر آشنا شدید؛ می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام یک از آنها ارزش خرید دارند. اما اگر قصد بررسی و مشاهده قیمت گوشی 13 لایت و 13 اولترا را دارید می‌توانید به فروشگاه اینترنتی فرنا مراجعه کنید. در فرنا لوازم دیجیتالی مختلفی از جمله انواع برندهای تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ، کنسول بازی، لوازم جانبی مربوط به تلفن همراه و کامپیوتر را مشاهده خواهید کرد. از جمله مزایای این فروشگاه اینترنتی می‌توان به امکان مقایسه تلفن‌های همراه مختلف با یکدیگر، تخفیف‌های شگفت انگیز، ارسال سریع، ضمانت و اصالت کالاها و… اشاره کرد.

سخن پایانی

در پایان باید گفت که مقایسه دو گوشی برتر از یک برند معتبر همیشه جذاب است و بسته به نیاز و سلیقه شما، می‌توانید گوشی مناسب خود را انتخاب کنید. اما در کل اگر به دنبال یک گوشی با قابلیت‌های بالا هستید، شیائومی ۱۳ اولترا بهترین گزینه است. اما اگر به دنبال یک گوشی با قابلیت‌های متوسط و قیمت مناسب هستید، شیائومی ۱۳ لایت گزینه بهتری خواهد بود.

انتهای پیام

مرتبط با : فرنا
نهال گشت
تهران آهن
روکش مارال
سبیت
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز