مقایسه جالب روند قیمت پراید و آپارتمان در تهران

ژیوار

خودروی شهری پراید که در دهه 70 در سبد مصرفی خانوارهای ایرانی خودرو ارزان قیمت محسوب می‌شده، پس از گذشته دو دهه با افزایش نرخ تورم و غیره به یکی از گرانترین خودروهای داخی بدل شده است.

به گزارش کاماپرس، با بالارفتن قیمت نجومی پراید در هفته گذشته، که در میان خانوارها به عنوان خودرو ارزان قیمت جای داشته است، اکنون صحبت از نرخ های 80 و 90 میلیونی در بازار برای این خودرو مطرح است. بهای پراید در طول هفت سال گذشته با افزایش قیمت روبه‌رو بوده و بالاترین قیمتی که تا به امروز به فروش رسیده 73میلیون تومان است.

بنا به گزارش منتشر شده در روزنامه اعتماد، این در حالی است که با توجه به شیوع ویروس کرونا بازار خودرو به مانند بازارهای دیگر با کمبود مشتری و رکود مواجه شده است. دلایل زیادی برای فزایش نجومی قیمت خودروهای داخلی بویژه پراید وجود دارد اما مهم‌ترین آن افزایش تورم در سال‌های اخیر بوه است.

در واقع تورم که محصول سیاست گذاری های اشتباه پولی کشور است پراید 7 میلیون تومانی را به رکورد 90 میلیون تومان رسانده و در نتیجه خودروهایی مانند تویوتا را هم از 80 میلیون تومان به یک میلیارد رسیده است.

دریان سفر امید

بی ثباتی سیاست های پولی و 4 برابر شدن قیمت پراید در کمتر از یک دهه

آن‌گونه كه مركز آمار ايران در گزارش‌هاي سالانه خود عنوان كرده، در سال 73، قيمت يك آپارتمان 45 متري در تهران با قيمت يك پرايد مساوی بوده است. در سال 80، با پول پرايد می‌شد 22.5 متر از بهاي يك آپارتمان را پرداخت. 5 سال بعد، پراید فقط كمی بيش از 8 متر از قيمت يك آپارتمان را پوشش می‌داد. در سال 90، همزمان با افزايش تحريم‌ها و در رفتن «فنر ارز»، قيمت يك پرايد با 3.7 متر از يك آپارتمان در تهران برابري مي‌كرد و گرچه 5 سال بعد، ارزش پول ملي كمي تقويت شده اما امسال با قيمت يك پرايد تنها مي‌شود 3 متر آپارتمان در تهران را پوشش داد. علاوه بر آپارتمان مقایسه قیمت پراید با سکه است که 20 سال پیش با پول پراید 113 سکه در بازار آزاد خرید،اما در حال حاضر با پول این خودرو می‌توان 11 سکه خرید، در واقع بررسی روند نرخ تورم در طول هفت سال ابتدايي دهه 90 نشان مي‌دهد بی ثباتی سياست‌گذاری پولی و مالی نسبت به مقوله تورم موجب شده تا در طول يك دوره زمانی كوتاه، بهای ارزان‌ترين خودروی توليد داخل تا بيش از ۴ برابر افزايش يابد.

انتهای پیام

نهال گشت
روکش مارال
سبیت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز