مبین انرژی خلیج فارس؛ مجتمع گسترده یوتیلیتی در پارس جنوبی

ژیوار

واحدهای پتروشیمی، مانند دیگر صنایع، به واحدهایی برای ارائه خدمات مربوط به صنعت پتروشیمیایی احتیاج دارند. واحدهایی که در صنعت پتروشیمی این وظیفه را بر عهده دارند «یوتیلیتی» نامیده می‌شوند. به عبارت دیگر، یوتیلیتی‌ها به مجتمع‌های پتروشیمی، سرویس مورد نیاز آن‌ها را ارائه می‌دهند. معمولا در یک سایت پتروشیمی که شامل واحدهای مختلفی است، یک واحد یوتیلیتی ساخته می‌شود. به عبارتی اگر در فعالیت این واحدهای یوتیلیتی اختلال ایجاد شود، مجتمع‌های پتروشیمی منطقه متوقف خواهند شد.

به گزارش کاماپرس، یکی از این شرکت‌ها، «مبین انرژی خلیج فارس» است که بزرگ‌ترین طرح یویتلیتی متمرکز کشور ایران به شمار می‌رود. در ادامه به روند شکل‌گیری و فعالیت‌های این شرکت بیشتر پرداخته می‌شود؛

قدمت مبین انرژی خلیج فارس

شرکت مبین انرژی خلیج فارس یکی از پروژه‌های بزرگ کشور در سال 1379 بود که مهندسی تفصیلی آن را شرکت تکنیپ فرانسه بر عهده داشت. این مجموعه به دلیل قرار گرفتن در منطقه ویژه پارس جنوبی، سرویس‌های جانبی مجتمع‌های پتروشیمی آن منطقه را تامین می‌کند.

محصولات تولیدی این شرکت در چهار حوزه برق، بخار، اکسیژن، نیتروژن و اکسیژن قرار گرفته و به شرکت‌های پتروشیمی متقاضی ارائه می‌شود.

دریان سفر امید

سهام مبین در کدام زیر شاخه بورس قرار دارد؟

این مجموعه در سال 1393 در بازار بورس و اوراق بهادار کشور پذیرفته شد. در حال حاضر سهام این مجموعه با نماد «مبین» در بخش عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، قسمت تولید و انتقال و توزیع قرار دارد. در حال حاضر 543 معامله برای این نماد ثبت شده و ارزش معاملات سهام مبین بالغ بر 79 هزار میلیارد ریال اعلام شد. همچنین ارزش بازاری این سهام بیشتر از 348 هزار میلیارد ریال است.

شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سهامی عام، واسط مالی خرداد چهارم، با مسئولیت محدود، توسعه و مدیریت سرمایه صبا، سهامی خاص و بیمه مرکزی ایران از سهامداران عمده مبین انرژی خلیج فارس هستند.

این شرکت از ابتدای سال مالی جاری تا پایان خردادماه، در مجموع 25 هزار و 939 میلیارد ریال انواع محصولات تولیدی خود را به فروش رساند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 4 هزار و 416 میلیارد ریال رشد داشت.

بومی سازی 3 هزار و 600 قطعه مورد استفاده در شرکت مبین

این مجتمع سال گذشته، به منظور پایداری تولید شرکت پتروشیمی پارس، عملیات اجرایی جایگزینی و تغییر متریال لوله‌های قطور جی.آر.پی آب این شرکت را به طول هزار و 120 متر و قطر 220 سانتیمتر با موفقیت اجرایی کرده که هزینه انجام این پروژه هزار و 200 میلیارد ریال اعلام شد.

بنا به گفته علیرضا شمیم، مدیر عامل وقت مبین انرژی خلیج فارس، 3 هزار و 600 قطعه دستگاه‌های این شرکت بومی سازی شد. همچنین نیروگاه برق این مجموعه در تیرماه سال گذشته با 96 درصد ظرفیت، برق مشتریان خود را تامین کرد.

از پروژه سبز تا آزاد سازی لاک پشت‌های توربین‌ها

همچنین این مجموعه تا سال گذشته 75 درصد پروژه سبز را پیش برده بود. بر اساس پروژه سبز، آب استحصال شده از 500 میلیون متر مکعب پساب خروجی شرکت‌ها که باید به دریا بریزد، تصفیه شده و از آن در آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود.

این مجتمع 10 برای سال متوالی، از سال 1387 تا 1398، گواهی عدم آلایندگی از سازمان محیط زیست دریافت کرد. به علاوه مبین انرژی خلیج فارس در سال‌های فعالیت خود 550 متر فضای سبز جدید ایجاد کرده است. این مجموعه در طرحی با محیط زیست استان بوشهر، قصد آزاد کردن و پلاک گذاری لاک پشت‌‌های گیر افتاده در توربین‌های منطقه را دارد.

مرتبط با : مبین انرژی خلیج فارس
نهال گشت
روکش مارال
تهران آهن
سبیت
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز