به آسانی مانع از بیدخوردگی فرش دستباف تان شوید

بهترین قالیشویی اصفهان

آیا تا کنون برای‌تان پیش آمده که فرش گران‌بها و ارزشمندتان دچار بیدخوردگی شده باشد؟ این موضوع ممکن است شما را بسیار ناراحت کند. اما با سپردن فرش‌تان به بهترین قالیشویی اصفهان ، از این به بعد خیال‌تان را از این موضوع راحت کنید.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، بید حشره‌ای است که می‌تواند بدون این‌که شما متوجه شوید، فرش دستباف را به نابودی بکشاند. این مشکل، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که برای فرش دستباف پیش می‌آید. در صورتی جلوی بیدخوردگی فرش گرفته نشود، می‌تواند منجر به آسیب رسیدن به تمام نقاط آن شود. در این صورت، فرش کاملا از بین خواهد رفت و امکان احیای آن وجود نخواهد داشت.

بیدخوردگی فرش دستباف چیست؟

حشرات مختلفی وجود دارند که می‌توانند به فرش آسیب برسانند. حشراتی همچون موریانه، بید، جیرجیرک، ملخ، سوسک و… از جمله آن‌ها هستند. در این بین، بید از تمام حشرات خطرناک‌تر است؛ چراکه آسیب عمیق‌تری را بر روی فرش دستباف ایجاد می‌کنند. بید از پروتئینی که در الیاف پشمی فرش وجود دارد تغذیه می‌کند و بافت آن را از بین می‌برد. تا جایی که فقط چله قالی فرش باقی می‌ماند. به این نوع آسیب بیدخوردگی می‌گویند.

آریاک سفر

بید، پروانه‌ای کوچکی و زرد رنگاست که در بین الیاف فرش و حتی لباس پشمی تخم‌گذاری می‌کند. هر بید می‌تواند در کم‌تر از یک ماه، 100 تخم بگذارد. طول این نوع از حشرات، بین 9 تا 12 میلی‌متر است و نوزاد آن، بیش‌تر از بیدهای بالغ، به فرش آسیب می‌رسانند؛ چراکه برای رشد، به پروتئین بیش‌تری نیاز دارند. روند تخم‌گذاری بیدها متوقف نمی‌شود؛ زیرا بیدهای نوزاد بعد از مدتی بالغ می‌شوند و مجدد تخم‌گذاری می‌کنند.

بیدخوردگی فقط تهدیدی برای فرش‌های دستباف پشمی است. بنابراین آسیبی به فرش‌های ماشینی و یا فرش‌های ابریشم دستباف نمی‌رساند. البته، ممکن است تابلوفرش‌های پشمی و یا لباس‌های پشمی نیز، در معرض این خطر باشند. در گذشته از روش‌های مختلفی برای جلوگیری از بیدخوردگی فرش دستباف استفاده می‌شد؛ اما امروزه با خدمات رفوگری بهترین قالیشویی اصفهان این مشکل به راحتی حل خواهد شد و دیگر جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

بیدخوردگی چگونه ایجاد می‌شود؟

همان‌طور که در بالا گفته شد، پروتئین کراتین، منبع تغذیه بید است. این نوع پروتئین تنها در الیاف پشمی وجود دارد و بیدها به آن جذب می‌شوند. اما الیاف مصنوعی از این خطر در امان‌اند. لازم است بدانید عواملی وجود دارد که می‌تواند خطر بیدخوردگی را بیش‌تر ‌کند.

برای مثال در مناطقی که رطوبت وجود داشته باشد، خطر بیدخوردگی چندین برابر می‌شود. مثلا در شهرهای شمالی ایران به دلیلی رطوبت بالا، این موضوع بسیار رایج است. فرش‌های دستباف زیادی در این نقاط کشور، به خاطر بیدخوردگی و یا هجوم سایر حشراتی که از پروتئین تغذیه می‌کنند، از بین رفته‌ است.

علاوه بر موارد بالا، یکی دیگر از عواملی که احتمال بیدخوردگی را زیاد می‌کند، نبود نور، تاریکی و هوای کم است. معمولا قالی‌هایی که در انبار نگهداری می‌شوند، دچار این آفت می‌شوند. زیرا در انبارها هیچ نوری وجود ندارد و همین باعث تخم‌گذاری بیش‌تر بیدها می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم فرش‌های دستباف هر از چندگاهی از انبار خارج شوند تا نور و هوای کافی به آن‌ها برسد.

جالب است بدانید یکی دیگر از عواملی که ممکن است بستر مناسبی را برای بیدخوردگی فرش ایجاد کند، ریختن چیز شیرین بر روی فرش است. در صورتی که آبمیوه‌های شیرین و یا شیر بر روی فرش دستباف ریخته شود، باید در اولین فرصت آن را کاملا تمیز کرد. در غیر این صورت فرش دستباف دچار بیدخوردگی خواهد شد. اما اگر به هر دلیل این مشکل به‌وجود آمد، بهترین قالیشویی اصفهان آن را رفع می‌کند. به شرطی که به موقع برای ترمیم فرش اقدام کنید.

نشانه‌های بیدخوردگی فرش چیست؟

نشانه‌های زیادی برای بیدخوردگی فرش وجود دارد. در صورت تشخیص به موقع این نشانه‌ها، می‌توان از رشد و گسترش بیدها در آن جلوگیری کرد. بنابراین لازم است به طور منظم فرش‌های دستباف بررسی شود تا هیچ نشانه‌ای از بیدخوردگی روی آن وجود نداشته باشد. این نشانه‌ها عبارتند از:

  • وجود حشراتی ریز روی فرش با سرعت حرکت بالا
  • وجود تارهای ریز در اطراف بافت فرش
  • وجود لاروهای ریز و سفید و یا ذرات خاکستری کوچک
  • خورده شدن گره‌های پشت فرش
  • وجود لکه‌های سفید بر روی فرش
  • از بین رفتن بافت زمینه‌ی بخش‌هایی از فرش

توصیه می‌شود اگر فرش دستبافت در خانه دارید، همین حالا دست‌به‌کار شوید. آن را بررسی کنید تا خیال‌تان بابت عدم بیدخوردگی آن راحت شود. اما اگر مشکوک به وجود بید بر روی فرش شدید، لازم است به سرعت جهت رفع آن اقدام کنید. بهترین قالیشویی اصفهان با رفوگرهای باتجربه، این مشکل را به آسانی برای‌تان رفع خواهد کرد. تا جایی که هیچ آسیبی به فرش ارزشمندتان نخواهد رسید.

برای مشاوره رایگان و ثبت سفارش با ما در تماس باشید:

تلفن تماس:  03133331222

آدرس سایت: hamishehtamiz.com

انتهای پیام

مرتبط با : همیشه تمیز
نرم افزار حسابداری
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز