مالک ابر آروان کیست؟

رخنه هکرها به زیرساخت‌های شرکت ابر آروان به عنوان یکی از بزرگان کسب وکار فناوری اطلاعات ایران سوال های متعددی درباره این شرکت و مالکان آن ایجاد کرده است.

به گزارش کاماپرس، کمتر کسی تصور می‌کرد در میان اخبار و سوژه‌های مختلفی که معمولا در ایام نوروز مورد توجه قرار می‌گیرد، نام شرکت ابر آروان که یک شرکت با خدمات خاص در حوزه فناوری اطلاعات است هم به دلیل هک شدن سرورهای اصلی این شرکت در ابتدای بهار 1400 به صدر اخبار نوروزی منتقل شود.

شرکتی با مشتریان بزرگ دولتی و خصوصی

شرکت های بزرگ، سازمان ها و نهادهای مهم دولتی و غیردولتی از مشتریان این شرکت به شمار می روند و هک شدن سرورهای این شرکت، به معنی از بین رفتن دائم یا موقت اطلاعات و سرویس های این شرکت ها و همچنین زیر سوال رفتن امنیت اطلاعات این شرکت ها بود.

بر اساس اظهارات مدیرعامل ابر آروان هکرها به سرورهای این شرکت در دیتاسنتر شرکت آسیاتک رخنه کرده و تلاش کرده اند اطلاعات این سرورها را تخریب و حذف کنند و مسئولان شرکت ابر آوران هم برای مقابله با هکرها دسترسی به سرورها را برای تمام کاربران به طور موقت قطع کردند.

آریاک سفر

اخبار مرتبط را بخوانید:

شائبه ای که توسط ابر آروان تکذیب شد

مصاحبه مدیر روابط عمومی ابر آروان با بی بی سی فارسی حاوی این نکته بود که ممکن است علت حمله هکرها به این شرکت برخی اخبار مبنی بر همکاری این شرکت با پروژه اینترنت ملی و شائبه های دست داشتن شرکت ابر آروان در محدودسازی اینترنت بین المللی در ایران باشد، گرچه این مقام مسئول شرکت ابر آروان چنین موضوعی را صراحتا رد کرد و گفت: اینکه ابر آروان در پروژه‌ای برای ملی‌سازی یا محدودسازی اینترنت یا هر عنوان دیگری مشارکت کند، کاملا بی‌معناست چراکه ما خودمان مصرف‌کننده اینترنت هستیم. مثل این است که به یک کشاورز بگوییم آب را روی زمین خودت ببند. ما چون در حوزه آی.تی فعالیت می‌کنیم نمی‌توانیم بدون اینترنت فعالیت کنیم و طرح این موضوعات معنایی ندارد. از طرف دیگر ابر آروان در حوزه بین‌المللی فعالیت می‌کند و مشتریان خارجی دارد. بنابراین اصلا چنین چیزی برای آروان بی‌معنا است و ارتباطی با هم ندارد.

تاریخچه تاسیس ابر آروان

این موضوعات و حواشی پرسشی را پیرامون این شرکت ایجاد کرده است که مالک یا مالکان ابر آروان چه کسانی هستند؟

اگر در تاریخچه این شرکت کنکاش کنیم به چهار اسم می رسیم؛ پویا پیرحسین‌لو، فرهاد فاطمی، مهدی بهادری و علیرضا هاشمی چهار جوان نخبه و از مدال آوران المپیادهای علمی داخلی و بین المللی هستند که به عنوان هم‌بنیانگذار شرکت استارت‌آپی ابرآروان را در حوزه خدمات امنیت ابری ‌(کلاد سکیوریتی) تاسیس کرده اند.

این شرکت با خدمات خاصی که در حوزه «های تک» به مشتریان خود – شرکت ها و سازمان‎‌های بزرگ دولتی و خصوصی – می دهد به ارزشی چند‌ده‌میلیون دلاری و درآمدی چند ده میلیارد تومانی دست پیدا کرده است.

مالکیت این شرکت در حال حاضر به این صورت است که 35 درصد از سهام این شرکت را فناپ از زیرمجموعه های بانک پاسارگاد در اختیار دارد60 درصد از سهام همچنان در اختیار 4 بنیان‌گذار ابر آروان است و 5 درصد از سهام نیز به کارکنان این شرکت تعلق دارد.

 

ابر آروان دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

توضیحی که خود آنها در مورد سرویس های شرکت ابرآوران یا همان سرویس های ابری داده‌اند می‌تواند تا حدودی مزیت‌هایی را که این شرکت برای مشتریان خود به ارمغان می‌آورد، شفاف کند.

بر اساس این توضیحات؛ تا قبل از سرویس‌های ابری، شرکت‌ها برای اینکه زیرساخت‌های خود را پیاده‌سازی کنند، مجبور بودند سرورها و تجهیزات سخت‌افزاری را خریداری بکنند و هزینه گزافی روی دوش‌شان باشد. از طرفی پیاده‌سازی خیلی سختی هم داشتند. اما شرکت‌هایی ایجاد شدند که آماده‌سازی این زیرساخت را بر عهده گرفتند و مدعی بودند که می‌توانند این زیرساخت را به صورت یکپارچه ارائه کنند.

بنابراین شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند از این شرکت‌های ابری، سرویس دریافت کنند؛ سرویسی که طی چند دقیقه فعال می‌شود و دیگر به زیرساخت‌هایی که چندین ماه برای خرید و پیاده‌سازی‌شان زمان لازم بود، نیازی نیست. هزینه کمتری هم متوجه‌شان است. مسئله دیگر اینکه در سرویس‌های ابری، بر مصرف به اندازه نیاز، تاکید شده است.

پیش از ارائه سرویس‌های ابری برای اجرایی‌کردن یک نرم‌افزار، باید یک سرور خریداری می‌شد اما بعد از روی کارآمدن سرویس‌های ابری مسئله به این صورت شد که شرکت‌ها تنها به اندازه مصرف نرم‌افزارشان هزینه می‌کنند.

مزیت مهم دیگر سرویس‌های ابری، مربوط به افزایش منابع است. در سرویس‌های قبلی برای افزایش منابع باید سخت‌افزارهای دیگری خریداری می‌شد‌ اما در سرویس‌های ابری به خریداری منابع سخت‌افزاری دیگری نیاز نیست. حتی برای کاهش منابع هم نیازی به کم‌کردن زیرساخت‌های سخت‌افزاری نیست.

برای دسترسی سریعتر به اخبار و گزارش های مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز