فروش لوازم خانگی قاچاق با گارانتی در بازارهای تهران

لست سکند

در مغازه‌های بازار امین حضور تهران، با وجود ممنوعیت واردات لوازم خانگی برندهای خارجی ، محصولات برندهای مختلف از جمله ال جی، سامسونگ و بوش با گارانتی‌های 10 ساله فروخته می‌شوند.

به گزارش کاماپرس و به نقل از ایسنا، با اینکه سه سال از ممنوعیت ورود لوازم خانگی می‌گذرد و مسئولان بارها نسبت به خرید لوازم خانگی قاچاق با گارانتی‌های متفرقه هشدار داده‌اند و به تبع، قیمت لوازم خانگی ثانیه‌ای در حال تغییر است؛ همچنان این لوازم در بازار به فروش می‌رسند و 10 سال ضمانت موتور، دو سال قطعات و پنج سال در برابر آتش‌سوزی بیمه دارند.

ضمانت کالای قاچاق توسط شرکت‌های خصوصی

به گزارش ایسنا، یکی از این مغازه‌دارها معتقد است که گلدسرویس یکی از بهترین گارانتی‌ها است که ضمن داشتن قرارداد با بیمه تجارت نو، کالا را تا 10 سال تحت پوشش خدمات فروش و تا 5 سال بیمه قرار می‌دهد. هرچند وی از واژه قاچاق استفاده نمی‌کند، اما می‌گوید: تحریم‌ها باعث شده‌اند تا تنها شرکت‌های خصوصی خدمات مربوط به گارانتی را ارائه دهند.

برخی دیگر از فروشندگان هم مشکلات را انکار می‌کنند، برای مثال یک فروشگاه برند هیتاچی در گفتگو با ایسنا می‌گوید: گارانتی تجارت رفاه پنج سال ضمانت و ۱۵ سال تعویض دارد. این گارانتی رسمی است؛ مثل گلدیران برای ال جی! ما نمایندگی رسمی این برند را داریم.

فروشنده دیگری که کالاهای ال جی و سامسونگ می‌فروشد، می‌گوید که کالاهایش با گارانتی گلدسرویس، با برگ سبز و به صورت شرکتی وارد می‌شود.

راز آسمان پایتخت

در این میان، کالاهای بانه‌ای و سایر استان‌های مرزی نیز وجود دارند که عموما تقلبی‌اند و بدون گارانتی و دو تا سه میلیون تومان ارزان‌تر فروخته می‌شوند.

کالا با ضمانت گلدیران رسمی است یا قاچاق؟

با وجود اینکه اخیرا اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ادعا کرده بود برای اطمینان از قاچاق نبودن کالا می‌توان گارانتی آن را در سامانه 124 بررسی کرد و اگر کالای سامسونگ و ال جی با ضمانت سام و گلدیران به فروش برسد، کالا غیر اصل است و در نتیجه گارانتی آن متفرقه و قاچاق است.

یک فروشنده به این موضوع معترف است که کالاهای ال جی و سامسونگی که می‌فروشند از اجناس قاچاق است و با گارانتی‌های شرکتی عرضه می‌شود. البته او لوازم خانگی محصول چهار سال پیش با گارانتی گلدیران را نیز برای فروش دارد که به دلیل نوع گارانتی گران‌تر به فروش می‌رسند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به چرایی فعالیت نمایندگی شرکت‌های خارجی باوجود ممنوعیت واردات گفته بود: این نمایندگی‌ها در زمان واردات کالاهای خارجی، نمایندگی شرکت‌ها بودند، اما بعد از خروج شرکت‌های خارجی با شرکت‌های داخلی جایگزین ال جی و سامسونگ همکاری کردند؛ بنابراین در حال حاضر فقط برخی خدمات پس از فروش کالاهای قدیمی را ارائه می‌دهند و کالا نمی‌فروشند. موضوعی که مشاهدات در بازار آن را تایید نمی‌کند.

قیمت لوازم خانگی در بازار

در میان بازارگردی‌های ایسنا، مشخص شد قیمت یخچال و فریزر ساید بای ساید ایرانی 24 تا 36 میلیون تومان و ساید خارجی بالای 40 میلیون تومان است. مدل‌های اصلی این یخچال‌ها به قیمت 55 تا 140 میلیون به فروش می‌رسند و بانه‌ای و تقلبی ان‌ها بین 40 تا 70 میلیون قیمت دارد.

همچنین به گفته یکی از مغازه‌داران، میانگین قیمت یخچال فریزر ساید ایرانی ۳۰ میلیون و خارجی حدود ۵۰ میلیون تومان است اما این اختلاف قیمت در یخچال و فریزر دو قلو کمتر است؛ به طوری که میانگین قیمت یخچال و فریزر ایرانی دوقلو حدود ۲۸ و خارجی حدود ۴۰ میلیون تومان است.

اما او می‌گوید که تفاوت قیمت ماشین لباسشویی ایرانی و خارجی دو تا سه میلیون تومان است؛ به طوری که میانگین قیمت ماشین لباسشویی ایرانی حدود ۹ میلیون و خارجی حدود ۱۱ میلیون تومان است. به طور کلی قیمت ماشین لباسشویی هفت کیلویی ایرانی و خارجی به ترتیب هفت تا ۱۱ میلیون و ۱۰ تا ۱۴ میلیون تومان است. ماشین ظرفشویی ایستاده سری 6 ایرانی و خارجی نیز حدود ۱۰ تا ۱۷ میلیون و ۱۱ تا ۳۰ میلیون تومان قیمت دارد.

این موضوعی است که اخیرا بارها تولیدکنندگان و توزیع کنندگان نسبت به آن هشدار دادند که کم شدن تفاوت قیمت کالای ایرانی و خارجی و حتی در مواردی ارزان‌تر شدن کالای خارجی منجر به افزایش قاچاق خواهد شد.

قیمت تلویزیون ایرانی ۵۰ اینچ نیز ۱۰ تا ۱۲ میلیون و خارجی ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است. یک فروشنده تلویزیون هم درباره گارانتی تلویزیون‌های خارجی می‌گوید که گارانتی‌ها مربوط به شرکت‌های خصوصی هستند و حالا وضعیت لوازم خانگی از نظر گارانتی مشابه موبایل است؛ بنابراین کیفیت و قیمت ضمانت‌نامه‌ها متفاوت است. همچنین قیمت اجاق گاز حدود هشت تا ۱۲ میلیون تومان است.

مرتبط با : سامسونگ
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز