علت گران شدن قیمت سکه چیست؟

لست سکند

کارشناسان بازار طلا علت گران شدن قیمت سکه را بازگشت بخشی از نقدینگی از بورس و افزایش قیمت دلار و اونس جهانی می دانند و معتقدند معاملات گواهی سپرده سکه در بورس کالا دلیل گران شدن قیمت سکه نیست.

به گزارش کاماپرس، رکورد شکنی های پیاپی قیمت سکه مسئولان اقتصادی کشور را به چاره جویی برای توقف این روند وادار کرده است. اقدامی که تاکنون برای مهار قیمت سکه انجام شده توقف معاملات گواهی سپرده سکه در بورس کالا بوده که البته تاثیری مورد انتظار را در پی نداشته و سکه همچنان به خلق رکوردهای قیمتی جدید ادامه داده است.

کارشناسان بازار طلا در گفتگو با شرق به تحلیل علل گرانی قیمت سکه پرداخته اند و ضمن تحلیل های خود به نکات قابل تاملی در مورد بازار این کالای سرمایه ای اشاره کرده اند.

معاملات گواهی سپرده سکه علت افزایش قیمت‌سکه نیست

آرش مرشدسلوک، کارشناس ارشد بورس کالا، درباره وضعیت این روزهای بازار سکه عنوان می‌کند: اگر به‌صورت ساده به آن نگاه کنیم سکه طلای بهار آزادی متأثر از دو عامل قیمت جهانی طلا و نرخ تبدیل ارز است که به واسطه رشد قیمت دلار از یک‌سو و رشد قیمت جهانی طلا در یک ماه اخیر، شاهد افزایش قیمت سکه بودیم. بعضا مطرح می‌شود که قیمت سکه براثر معاملات در بورس کالا به‌صورت گواهی سپرده منجر به افزایش قیمت آن شده است. این موضوع ازنظر من کاملا بی‌اساس است. قیمت انس جهانی طلا از قیمت هزارو 480 دلار به هزارو 760 دلار رسیده است. در هشت ماه اخیر قیمت دلار در بازار آزاد از حدود 11 هزارتومان به حدود 17 هزار تومان افزایش یافته است و طبیعی است که این افزایش خود را در سکه طلا نشان خواهد داد.

راز آسمان پایتخت

او در پاسخ به این پرسش که اختلاف قیمت سکه به‌صورت گواهی سپرده در بورس و فیزیکی آن در بازار خارج از بورس را چطور توضیح می‌دهد؟ عنوان می‌کند: طبیعی است که قیمت سکه در بازار بورس به‌دلیل مزایای آن از بازار سنتی بالا‌تر باشد. از دلایل جذابیت معاملات اوراق گواهی سپرده سکه طلا می‌توان به مواردی ازجمله کاهش ریسک اصالت سکه، کاهش ریسک نقدشوندگی، کاهش هزینه نگهداری و معافیت مالیاتی سود حاصل از خرید و فروش اشاره کرد.

سکه در حال جبران حباب منفی افزایش نرخ ارز است

علیرضا سلیمانی، تحلیلگر بازارطلاوسکه و کارشناس بازار سرمایه نیز درباره وضعیت فعلی بازار سکه، این‌طور پاسخ می‌دهد: به نظر من اینکه عنوان می‌کنند قیمت سکه بسیار بالاست و حباب دارد، نوعی فرافکنی است. بورس کالا هیچ نقشی در تعیین قیمت ندارد.

او ادامه می‌دهد: در چندماه اخیر برخی سکه‌هایشان را در بازار پایین‌تر از قیمت فروختند چراکه ترجیح می‌دادند در آن مقطع خاص با توجه به رشدی که سایر بازارها از جمله بورس داشت، پولشان را وارد بورس کنند.

وی می افزاید: به احتمال زیاد سکه در حاضر درحال جبران حباب منفی‌ای است که در قیمتش ایجاد شده بود. با توجه به قیمت ارز نمی‌توان ادعا کرد که اکنون حباب مثبت در قیمت سکه شکل گرفته است. اگر قیمت سکه را با طلا و انس جهانی مقایسه کنیم حباب مثبتی وجود ندارد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز