علائم ویروسی شدن گوشی و راهکارهای رفع آن

در دنیای دیجیتال امروز، ویروسی شدن گوشی‌های هوشمند همانقدر ترسناک است که بیمار شدن بدن انسان! ویروس‌ها می‌توانند سلامت گوشی‌های هوشمند را به خطر بیندازند وکیفیت کارایی‌شان را تحت‌الشعاع قرار دهند؛ مثلا اینکه باعث هنگ کردن گوشی شده، سرعتش کم شود، امنیتش به خطر بیفتد و …

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار فن آوری اطلاعات، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، همانطور که ویروسی شدن بدن انسان علائمی دارد، ویروسی شدن گوشی هم نشانه‌هایی دارد که با ظهور آنها می‌توان مشکلی را که گوشی با آن مواجه شده است، تشخیص داد. در ادامه این مطلب به بررسی این علائم می پردازیم؛

تبلیغات مزاحم در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی معمولاً تبلیغات زائد ندارند. اگر در پروفایل کاربران شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تبلیغات مشاهده شود، می‌توان تشخیص داد که گوشی ویروسی شده است و باید برای رفع آن اقدام کرد. گاهی هم خارج از شبکه های اجتماعی، تبلیغات از طریق مرورگر نشان داده می‌شوند یا به صورت پاپ آپ ظاهر می‌شوند و افراد را دعوت به کارهای عجیب و غریب می‌کنند، این تبلیغات هم نشان دهنده ویروسی شدن گوشی هستند.

آریاک سفر

پرکاری حافظه، خالی شدن باتری و افزایش مصرف داده

ویروس‌ها باعث می‌شوند پشتیبانی باتری گوشی کارایی‌اش را از دست بدهد. زمانی که یک بدافزار وارد گوشی می‌شود حافظه به صورت مداوم کار می‌کند؛ در نتیجه باتری به سرعت خالی شود. پس اگر گوشی همراهی به یک‌باره شارژ خالی کند، ممکن است درگیر ویروس شده باشد. همچنین در گوشی‌های ویروسی بسته‌های اینترنت هم به سرعت تمام می‌شوند چون ویروس‌ها برای انتقال اطلاعات گوشی از اینترنت استفاده می‌کنند و ناگهان با به دست گرفتن کنترل گوشی، اینترنت آن را روشن و خاموش می‌کنند!

دانلود خودکار برنامه

ویروس‌ها در پی به دست گرفتن کنترل تلفن همراه و روشن و خاموش کردن دیتا، برنامه‌های مختلفی هم دانلود می‌کنند. این برنامه‌ها عموما ناامن هستند و دسترسی‌های غیرمجاز می‌خواهند. زمانی که بدون اینکه برنامه‌ای دانلود شده باشد، ناگهان آیکون یک برنامه را در منوی گوشی می‌بینیم، می‌توان حدس زد که گوشی ما با ویروس سر و کله می‌زند.

برای حذف ویروش گوشی چه باید کرد؟

تنها با چند اقدام ساده می‌توان گوشی تلفن همراه را قبل از اینکه از کار بیفتد، از دست ویروس‌ها نجات داد. البته پیش از آن باید به این نکته توجه کرد که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و به سادگی می‌توان با دانلود از مراجع معتبر و چک کردن دسترسی‌ها، جلوی ویروسی شدن گوشی را گرفت؛ اما اگر به هر دلیلی گوشی ویروسی شود، انواع «آنتی ویروس» به کمک می‌آیند.

دانلود اپلیکیشن‌ها از مراجع معتبر

فیلترشکن‌ها معمولا پیشنهاد دانلود برخی برنامه‌ها را می‌دهند که ممکن است در نگاه اول کاربردی به نظر برسند؛ همچنین بعضی برنامه‌ها از پیام‌رسان‌هایی چون تلگرام قابل دانلود هستند. اما باید دانست هیچکدام از این‌ها به علاوه سایت‌های رندومی که در گوگل وجود دارد، مرجع معتبری برای دانلود اپلیکیشن نیستند. چراکه این منابع دسترسی‌های مجاز یک اپلیکیشن را بررسی نمی‌کنند، هیچ آپدیتی برای آن ارائه نمی‌دهند و در صورت ویروسی شدن گوشی، هیچ‌کدام پاسخگوی آن نیستند.

برای گوشی‌های اندروید، معتبرترین مرجع، گوگل پلی است که آن هم باتوجه به سیاست‌های خاص گوگل در داخل ایران و همچنین زبان انگلیسی‌اش، منبع مناسبی برای کاربران ایرانی نیست؛ از همین رو جایگزین‌های ایرانی مانند مایکت می‌توانند گزینه‌های مطمئنی باشند.

با اینکه شما هم ممکن است مایکت را به عنوان جایگزین گوگل‌پلی بشناسید، اما باید بدانید این اپ استور ایرانی با خدمات منحصربه فردی که ارائه می‌دهد، یک رقیب جدی برای گوگل پلی محسوب می‌شود. پس پیشنهاد می‌شود برنامه‌ها را به جای دانلود از مراجع غیر معتبر، از مایکت دانلود کنید تا گوشی‌تان از شر ویروس‌ها در امان بماند!

خود گوشی‌های اندرویدی هم قابلیتی دارند که در آن‌ها از نصب برنامه‌ها خارج از مراجع معتبر، جلوگیری می‌کند. گام اول این است که کاربران به قسمت تنظیمات گوشی بروند و با مراجعه به قسمت security ، تیک گزینهunknown sources  را در گام دوم غیر فعال کنند.

یک آنتی ویروس قدرتمند به مثابه یک چشم اضافی

آنتی ویروس‌ها برای گوشی‌های هوشمند ضروری هستند؛ آن‌ها مثل یک چشم اضافی به کمک کاربران می‌آیند و  عوامل خطرناک را در گوشی هوشمند شناسایی کرده و از بین می‌برند. با نصب آنتی ویروس روی گوشی هوشمند اندروید، تمام فایل‌ها در بازه‌های زمانی مشخص اسکن می‌شوند و برنامه‌هایی که مشکوک به نظر می‌رسند یا از مراجع ناامن دانلود شده‌اند، به کاربر گزارش داده می‌شوند. اما باید بدانید امکانات همه این آنتی ویروس‌ها یکسان نیست؛ مثلا برخی از آن‌ها بدافزارها را به صورت خودکار حذف می‌کنند و برخی صرفا به کاربران اطلاع می‌دهند و کاربر باید به صورت دستی آن‌ها را حذف کند.

در هر حال، وجود یک آنتی ویروس در گوشی ضروری است و باتوجه به کارایی‌های متفاوتشان، باید بهترین گزینه را انتخاب کرد. استور اندرویدی مایکت، به عنوان بهترین و معتبرترین مرجع دانلود در داخل ایران، مجموعه‌ای از بهترین آنتی ویروس‌های اندروید را جمع‌آوری کرده است که با مراجعه به آن می‌توان یکی از آن‌ها را انتخاب و نصب کرد.

در نهایت اینکه نباید آلوده شدن گوشی‌های هوشمند به ویروس‌ها را غیرجدی دانست و آن را نادیده گرفت چون حتی نصب یک بدافزار روی گوشی هم می‌تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشند. از این رو باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا با نصب اپلیکیشن از مراجع معتبری چون مایکت و نصب آنتی ویروس‌های پیشنهادی آن، گوشی هوشمند را از خطر ویروس‌ها و بدافزارها حفظ کنیم.

 

مرتبط با : مایکت
نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز